Velkommen til månedens separatutstillinger med Mattias Härenstam, Karen Klim, Hans K. B. Hansen og Johannes Borchgrevink Hansen. Punktutstilling: Bjørn-Kowalski Hansen

Mattias Härenstams skulpturer på utstillingen i Overlyssalen er sammensmeltninger av menneskekropper og trær. Utstillingen baserer seg på det episke diktet ”Den guddommelige komedie” av Dante Alighieri. Men der Dantes “selvmorder-trær” står dypt forankret i middelalderens Italia, befinner Härenstams skulpturer seg i en annen tid og et annet sted: Velkjente elementer fra IKEA-møbler og borgerlig hjeminnredning refererer til nåtidens skandinaviske velferdsstat. Utstillingen “Jeg vet at du er der ” knytter an til installasjonen “Den ukjente konsumentens dagbok”, som Härenstam viste på UKS i 2008 og Høstutstillingen i 2010.

Karen Klims kunstpraksis kan deles inn i kategoriene; stilleben, frie skulpturer og vaser. Det er vasene Klim fokuserer på i denne utstillingen. Vasene er så store at de tangerer det som teknisk lar seg gjøre med blåst glass. Glassmassens tyngde, foten som synker eller direkte gror ned i underlaget, oppveies av de sarte fremstillingene av natur. Klim har beholdt den logiske og gjenkjennelige sylinderformen som utgangspunkt.

Hans K. B. Hansen viser animasjonsfilmen ”Undere i dagligstuen” i 2. etasje. Filmen består av utklipp fra avisen Glåmdalen. Den utforsker lokalavisers estetikk samtidig som den tar mål av seg for å være en lokalhistorisk livsfrise fra indre østland. Lokalavisen må nødvendigvis stille færre krav til sensasjon for å kunne fylle sine daglige utgivelser. Slik kommer lokalavisene tett opp til den gjengse person og deres hverdagsliv, og Hansen selv tett opp til personer som han ellers ikke ville møtt.

Johannes Borchgrevink Hansen jobber først og fremst med tegning og tresnitt. Han karakteriser arbeidene sine som ekspressive, litt banale, kanskje spontane og uklare. -Jeg liker ting som er rå, sier han selv, det blir litt som dagbokskriving! Johannes Borchgrevink Hansen tegner nesten kontinuerlig, og tenker at skissene skal utvikle seg til noe annet over tid, men så blir det til at skissene selv ender opp som det ferdige arbeidet – eller som en del av det, – eller at han overfører skissene til tresnitt.


Punktutstilling: Bjørn-Kowalski Hansen har gjennom flere år dokumentert og kategorisert det norske næringslivets logoer, og da spesielt selskapers maskoter i perioden 1920-1970. I hvilken grad kan man snakke om en pris på den nostalgiske verdien merkevarene og deres logoer rundt oss representerer?


[Bilde]

Mattias Härenstam

Legg til ekstern kalender…