Ny Musikk inviterer til DEBATT: Lydhøre rom

[Bilde]

Hva slags produksjonsrom trengs i det frie lyd- og scenekunstfeltet? Hvordan påvirker et rom lyd og musikk?

Etter visningen av filmen Charisma X – Iannis Xenakis, diskuterer vi hva rommet har å si når man skal skape musikk og lydkunst. Hvordan oppstår dynamiske rom i lyd og lys? Hvordan bygge for lyd? Paneldebatt er ledet av Hild Borchgrevink og er en del av Xenakis-Uka (2.- 5.mai), et samarbeid mellom Ny Musikk og NOTAM.

Utgangspunktet er et innspill til det nye kulturhuset i Kvadraturen, laget av en gruppe fra det frie musikkfeltet.

Bjørnar Habbestad fra Lemur forteller om prosjektet Critical Band, en stedsspesifikk komposisjon for tre historiske kirkebygg. Lysdesigner Ingeborg Olerud viser eksempler på hvordan hun arbeider dynamisk med lys til dans og teater. Arkitekt Martin Dietrichson forteller om KIMA/Atelier Oslos innfallsvinkel til transformasjon av nytt kulturhus i Kvadraturen. Etter innleggene åpnes debatten for publikum.

www.criticalband.wordpress.com
www.kima.as
sparebankstiftelsen.no/id/3…

Martin Dietrichson er utdannet ved Arkitekthøgskolen i Oslo og har arbeidet i Snøhetta med Operaen i Bjørvika, hos Sverre Fehn med Arkitekturmuseet og Gyldendalhuset og har nå startet egen praksis i KIMA, et av to arkitektkontor som har fått ansvar for det nye kulturhuset i Kvadraturen.

Ingeborg Staxrud Olerud arbeider med lys til dans og teater og har bakgrunn innen lysdesign for musikkproduksjoner.. Hun har samarbeidet med koreografer som Kristine Karåla Øren, Ingri Fiksdal og frigrupper som Vegard Vinge/Ida Müller.

Bjørnar Habbestad er fløytist og jobber med klassisk samtidsmusikk, elektroakustikk og friimiprovisert musikk. Han driver labelen +3DB records og er grunnlegger og co-kurator ved Lydgalleriet i Bergen.

Hild Borchgrevink er musikkviter og musikkritiker i Dagsavisen. Hun har lang erfaring som produsent og formidler av samtidsmusikk og friimiprovisert musikk.

Legg til ekstern kalender…