Barokke gjenklanger IV: "Trauerklang und Trostgesang" - Tysk gryende kantatekunst etter 30-årskrigen

Konsert med Tidligmusikkkollektivet l’État Libre de Neige
Norsk Folkemuseum på Bygdøy

Det kan vokse frem viktige kunstuttrykk i historiske perioder preget av destruksjon og kaos.

De tysktalende områdene var på 1600-tallet sterkt preget av religionskrigene, men i denne tiden oppsto et ny musikalsk idiom, basert på italienske læremestre. Den italienske retoriske monodiske og konsertante stil møter tysk kontrapunktisk motett. Italienske komponister emigrerer også nordover til Tyske byer og Østerrikes keiserhoff, og en egen skole dannes, en musica transalpina, som ikke er så kjent på våre breddegrader. Komponister som Schütz, Kerll og Hammerscmidt arbeidet i tyske stater og København,tyskeren Kapsberger levde mesteparten av livet i Roma, mens romeren Sances fant en mesen i den Østerriske Habsburgske keiseren. I Düben-samlingen i Sverige finner vi sanger av anonyme komponister fra tidens Europa, og den svenske dikteren Lucidor, sønn av soldater, skriver om menneskets harde kår.

Schütz’ elev Christoph Bernhard skriver en liten traktat om vokalstil og ornamentering som sirkulerer i manuskriptsform og påvirker de neste generasjonene tyske lærere, Herbst, Mylius og Prinz. Det som står i denne lille teksten er ganske oppsiktsvekkende, og ganske langt fra våre dagers måte å fremføre den relevante musiken. Bernhard beskriver en italiensk stil der man fargelegger stemmen etter affekt, benytter vibrato og små ornamenter, nærmest infleksjoner av stemmen, for å oppnå en manierliche und zierliche Sing-Kunst. Disse små ornamentene, som ut fra beskrivelsen kan minne noe om krullinger i folkemusikktradisjoner, forandrer overflaten av lyden.

l’État Libre de Neige:
Cathrine Bothner-By – sopran
Ulrik Gaston Larsen – teorbe
Lars Henrik Johansen – orgel

Legg til ekstern kalender…