Oslo International Acting Festival 2013

1. – 7. juni 2013

[Bilde]

OM FESTIVALEN

OBS – Alle workshopene vil holdes på engelsk!

Festivalen organiseres av Teaterhøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo og Norsk skuespillersenter, i samarbeid med en rekke andre aktører i inn- og utland. 2012 var festivalens første år, hvor tema var «metoder og teknikker».

Årets tema
Oslo International Acting Festival 2013 strekker seg fra 1-7 juni, og har som tema «publikum». Årets festival skal problematisere og undersøke arbeidsmetoder og skuespillerteknikkers forhold til publikummet: Hva skjer når man tar inn publikum allerede i utviklingen av en forestilling? Hvordan kan en skuespiller arbeide med sitt forhold til publikum? Hvordan kan man skape forestillinger uten å glemme publikum underveis i arbeidsprosessen? Hva vil det si å være i dialog med publikum som skuespiller? Hvordan bli bevisstgjort publikums rolle på teateret?

Festivalen vil bestå av seminarer, workshop, debatter og forestillinger. På formiddagen er det felles konferanse for alle deltakere, deretter følger deltakerne hver sin workshop. Mange av kveldene er det også forestillinger og debatter.

Påmelding
Skuespillere: www.skuespillersenter.no
Andre: osloactingfestival.com

Dagsstruktur
10.00 – 11.00 Intervju med en utøver
Kort pause
11.00 – 12.00 Paneldebatt
Lunsjpause
14.00 – 18.00 Workshops
Middagspause
19.00 – 22.00 Forestillinger, fest, samtaler og annet program

OM WORKSHOPENE

Følgende teaterkunstnere og pedagoger holder hver sin workshop gjennom uka:

Performativtet og publikum:
Richard Schechner – Wooster groups første regissør og en av de mest sentrale premissleverandører til amerikanske performance-studier. Schechner er forfatter av rekke sentrale bøker om performativitet, teater og samfunn, og er i dag professor ved Tisch School of the Arts, New York. Workshop om forholdet mellom skuespilleren, teateret og publikum.

Politisk aktivisme:
The Yes Men – amerikanske aktivistgruppe som driver skjult politisk teater. De har med sine metoder satt agenda i media flere ganger, bl.a. gjennom å komme på CNN som «talsmenn» for Dow Chemical og snakke om katastrofale giftutlipp i India. Workshop om politisk aktivisme med bruk av teaterets og skuespillerens virkemidler og skjult teater som aktivistisk strategi.

Publikum som impuls:
Laurent Chetouane – opprinnelig fransk koreograf og regissør, som nå setter opp forestillinger på alle kontinenter. Chetouane har gjort seg bemerket med forestillinger som krever evne til intens lytting fra skuespilleren, både mot medspiller og publikum. Workshop om det å la skuespillerens impulser til tekst og handling komme i dialog med publikum.

Publikum som konsept:
Fix & Foxy – dansk teatergruppe som skaper forestillinger basert på konsepter med utgangspunkt i publikum. Både deres iscenesettelse av Leni Riefenstahls nazipropagandafilm «Viljens Triumf» med publikum i rollen som massene, og deres nyinnspilling av «Pretty Woman» med en for kvelden hyret prostituert til å spille hovedrollen, vakte betydelig oppsikt i Danmark. Workshop om å utvikle konseptbaserte publikumsorienterte forestillinger.

De undertryktes teater:
Gisella Mendoza – Sør-Amerikansk teaterkunstner som jobbet tett på Augosto Boal i utviklingen av «de undertryktes teater». «Forumteateret» hadde pedagogiske og politiske siktemål, hvor muligheten for deltakelse og endring av samfunnet skulle utforskes og muliggjøres. Workshopen i forumteater handler om hvordan publikums kan bli en aktivt handlende part i en teaterforestilling.

Lecture performance:
Veronika Bökelmann – tysk teaterkunstner som gjort en lang rekke dokumentar og site specific-forestillinger i Europa og Sør-Amerika. Lecture performance er en form som henter fra både teaterets estetikk og forelesningformens formål, en form som gjør publikum til like mye mottakere av kunnskap som av en estetisk opplevelse. Workshopen har fokus på utforming av lecture performance og site-specific dokumentarteater.

Legg til ekstern kalender…