Grenseløst - populærkultur

Hva må til for at du blir mo i knærne etter en norsk film? Brita Møystad er gjest i Grenseløst. Hun mener vi for lett aksepterer middelmådighet.

[Bilde]

- Du har lov til å kreve kvalitet. Men det er ikke sikkert at du får det. Men du har lov til å kreve det hele tiden. Men av og til lurer jeg på om vi glemmer at vi har lov til å kreve kvalitet av kulturtilbudene våre. Av og til så får jeg denne vage følelsen at vi aksepterer middelmådighet alt for lett. Det er sånn ja ja, ok, så var det vel sånn, det er bra til å være norsk, forteller Møystad.

Den rødgrønne regjering satser stort på blant annet produksjon av spillefilmer i Norge, men hva får vi noe igjen for alle skattekronene? Og hva har vi rett til å kreve når det gjelder kvalitet på det som presenteres oss?

Men det er vanskelig å måle hva vi får igjen for alle skattekronene som kulturdepartementet bruker på norsk film. Til det er synsingen stor i Norge og det politiske ståstedet avgjørende om hvorvidt man liker det man ser eller ikke.

- Vi må vel kanskje akseptere at ikke alle filmer kan bli sett av hundre tusener av mennesker. Det betyr ikke at de ikke har livets rett, mener Møystad.

Norsk tradisjon

I Norge er det filmskaperen som kunstner som står i sentrum. Men selv om man har en god ide betyr ikke det at man skal gjøre hele prosessen som et personlig mesterverk til menneskeheten.

- Den norske filmtradisjonen har vært at man gjør alt selv. Det er ditt personlige utrykk derfor må ingen andre blande seg inn i produksjonen, forteller Møystad. Hun etterlyser en mer profesjonalisert struktur i filmnorge der den enkelte må akseptere den begrensningen i den rollen man har i forhold til produksjonen.

Til dem som kan det

- Jeg er svak på ting som koster 270 millioner dollar og så synes det at det koster 270 millioner dollar, forteller Møystad, og nevner produksjoner av Cameron og Spielberg.

Møystad nevner House of cards som en serie som holder høy håndverksmessig kvalitet.

- Fy fader så bra! Det er så smart. Det er så solid, forteller Møystad og understreker at det er det gode håndverket som gjennomsyrer hele produksjonen.

Det satses stort på tv-serier og flere godbiter har de siste årene gitt oss gode opplevelser fra sofakanten.

- Internasjonal tv-drama er fortiden mer spesiel og mer givende en film som sådan, forteller Møystad. Det kan man bare se på alle dramaseriene som kommer over dammen til en tv nær deg.

Dette og mye mer om film, kulturnorge, gamle dager og norske skuespillere i denne utgaven av Grenseløst.

Legg til ekstern kalender…