In the Shadow of the Beat Generation. Norwegian Textile Art Crossing Borders 1960–1980

OCA har invitert kunsthistoriker Jorunn Haakestad til å åpne forelesningsrekken ’Fashion: the Fall of an Industry’. Forelesningsrekken vil se nærmere på den markante nedgangen i sysselsettingen i norsk tekstilindustri på 1970-tallet.

Haakestad vil diskutere hvordan miljøet rundt trykte tekstiler og tekstilkunst, innen kunst og håndverk-bevegelsen i Norge, krysset institusjonelle grenser i perioden 1960 til 1980. Foredraget vil vektlegge etterkrigstidens endringer i tenkemåten hos de intellektuelle og skissere disse forandringene innenfor kunstfeltet.

‘Vi kan spore deler av beat-kulturen hos de avantgardistiske kretsene i Bergen på 1960- og 1970-tallet, samt i periferien av tekstilkunsten i Oslo under samme periode’. Med dette som utgangspunkt vil forelesningen åpne opp for nye tilnærminger karakteristiske for beat-generasjonen og stille spørsmålet: på hvilken måte hadde beat-bevegelsen innvirkning på utviklingen av tekstilkunsten i Norge – eller mer spesifikt – på feltet for trykt tekstilkunst i en periode preget av en søken etter forandring?

[Bilde]
Sidsel Paaske, 10 år før “Blue Letter”, 1977.

Om ’Fashion: the Fall of an Industry’:
‘Fashion: The Fall of an Industry’, en forelesningsrekke som ser nærmere på 1970-årenes tekstilindustri i Norge, som så en merkbar nedgang i sysselsettingen. Gjennom et samspill av stoffer og veveteknikker og tekstilproduksjon, kom kunstnere som Brit Fuglevaag, Elisabeth Haarr og Sidsel Paaske til uttrykk i en verdensomspennende bølge av arbeiderbevegelsens aktivisme, hvor de utviklet egne teknikker og praksiser drevet av et behov for og krav om en politisk stemme.

Kommende foredrag i serien:
torsdag 24. oktober, kl.19:00
94 Years Later: Putting the Bauhaus into Perspective. On Art & Design, Identity & Gender
Anja Baumhoff

Om foreleseren:
Jorunn Haakestad har doktorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen. Hun var fungerende direktør for Vestlandske kunstindustrimuseum i perioden 1997-2007 og viseadministrerende direktør for KODE – Kunstmuseene i Bergen, frem til 2012, hvor hun nå er forskningsleder. Hun har arbeidet som lærer, kulturformidler og som kulturkonsulent, og hennes akademiske artikler og essay har blitt publisert i en rekke kunstkataloger.

Legg til ekstern kalender…