KONG LEAR

Shakespeares mesterverk, tragedien om kong Lear, er historien om hvordan det går med en konge som vil fraskrive seg ansvar, men samtidig beholde både makt og myndighet. Han er en av de mest egosentriske, selvopptatte og herskesyke skikkelser forfatteren har skapt. Både som lederskikkelse og som far, er kong Lear en karakter som like gjerne kunne eksistert i dag.

Lear bestemmer seg for å trekke seg tilbake og dele alt han eier mellom døtrene sine, Goneril, Regan og Cordelia. Men ikke likt. Den som elsker ham høyest, skal få mest. Goneril og Regan vil vinne farens gunst med innsmigrende falskhet. Cordelia, den yngste, tar spørsmålet på alvor. Hun svarer at hun elsker ham som en datter skal elske sin far. Dette er en strek i regningen for Lear, som slår hånden av sin yndlingsdatter. Hele arven tilfaller de to eldste, og deres ektemenn, som fra nå av motarbeider sin svigerfar. Hans autoritet som regent er knekket. Konsekvensene blir fatale. Et materialistisk og dekadent samfunn går i oppløsning. Forfallet er totalt, og gjenspeiler seg i Lears forhold til egne verdier. På amfiscenen blir Kong Lear, i Stein Winges regi, en påtrengende og fortettet forestilling, som understreker det universelle i Shakespeares tekst. Kong Lear er en far som ikke evner verken å se sine barn eller seg selv og sin egen virkelighet. Han finnes fortsatt.

Regissør Stein Winge er har satt opp utallige Shakespeare-forestillinger, og har tidligere satt opp Kong Lear tre ganger – på store scener. Denne gangen blir det i et mindre format, men med samme intensitet og samme sterke karakterstudier.

Legg til ekstern kalender…