Utstillinger: Marianne Bratteli, Elise Hatlø, Kristin Evensen og Trine Hovden

Velkommen til nye utstillinger med Marianne Bratteli (maleri og tegning), Elise Hatlø (smykker), Kristin Evensen (tegning) og Trine Hovden (keramikk) torsdag 31. oktober kl 18!

Utstillingen står til og med søndag 24. november.

[Bilde]

MARIANNE BRATTELI
Reise i Tyskland og Polen 1998-2013

Marianne Brattelis utstilling i overlyssalen er en fortsettelse av en prosjektutstilling som ble vist i galleriet i 2004. Brattelis oppvekst var sterkt preget av hennes fars opphold i tyske konsentrasjonsleirer under 2. verdenskrig. Under et opphold i Tyskland og Polen i tiden 1998-2013 ble hun oppslukt av tegn som pekte tilbake i den nære historie. Gjennom reiser og møter ble hun fokusert på hendelser fra krigen og hvordan dette psykisk la seg over mange mennesker i hennes generasjon. Marianne Bratteli tar oss med på sin egen vandring i de tidligere konsentrasjonsleirene og viser også tegninger som var laget i leirene. Hun møtte også tidsvitnet Steff Kinge som var tidligere tysk krigsfange.
Andre foto viser merker etter tiden med mur mellom øst og vest i Berlin. Bratteli bodde en tid i et atelierfellesskap i Neukolln, en svær ødslig murbygning, en tidligere pianofabrikk. Muren hadde gått tvert gjennom denne bygningen. Hun bodde også i Prenzlauer Berg, et område i gamle øst der det nå bor mange studenter og kunstnere. Vi finner et minnesmerke over Holocaustofre reist ved den jødiske kirkegården i Grosse Hamburger Strasse i gamle Øst-Berlin hvor 55 000 jøder ble samlet og sendt til utryddelsesleirene. Minnesmerket forestiller en liten gruppe forsvarsløse mennesker.
Hun viser foto fra et minnested i Rosenstrasse i gamle Øst-Berlin omkring ruinene av en synagoge fra 1712. Her samlet en del ikke-jødiske, tyske kvinner seg med sine barn og protesterte i dagevis mot at deres jødiske ektemenn var blitt transportert til dødsleirene. Gestapo følte seg tvunget til å sette mennene i arbeidsleier der de fleste overlevde. Det er et vitnesbyrd om at noen tyske protesterte og at det nyttet å protestere.
Marianne Bratteli har også med nye malerier og tegninger på utstillingen.

[Bilde]
ELISE HATLØ
Wearables

Elise Hatlø drar kunsthåndverket inn i motebildet i utstillingen “Wearables”. Med undertittelen “Wear your art close to your heart” viser Hatlø store, dekorative statementsmykker ment for bruk. Det er første gang alle smykkene vises samlet i Norge.
Smykkene utstillingen er fra flere forskjellige serier, og har sin inspirasjon fra hele verden. Med titler som “Grandma goes to Tokyo” og “Grandma sings the blues”, vises arbeider i edle metaller, som sølv og kobber, og ofte i kombinasjon med fargede patineringer og edle stener. Hatlø henter inspirasjon fra ornamentikken i gamle tekstile håndverksteknikker og overfører dette inn i samtiden. Smykkene formidler verdien av tidligere generasjoners arbeid, og viser at de kan bevares og videreutvikles.
Elise Hatlø, er en av våre yngste og mest suksessrike smykkekunstnere. Hun har master fra KHIO 2009, og har deltatt på en rekke utstillinger i Galleri Format, Oslo og på Collect/Saatchi Gallery, London.

[Bilde]
KRISTIN EVENSEN
Blyanttegninger

Kristin Evensens bilder er blyanttegninger på papir i små formater. Sett fra avstand vises tegningene som mørke, nærmest monokrome flater og vi får først på nært hold se motivet.
Motivene er i utgangspunktet utsnitt fra urban arkitektur og industriområder og hentes inn fra nærområder eller fra reiser i inn- og utland gjennom skisser og fotografi. Blyanttegningene bygger på form og komposisjon med fokus på geometriske grunnformer i motiver fra virkeligheten. Motivene er som regel mennesketomme. I de få tilfeller mennesker er del av motivet glir disse inn som funksjonelle deler av bygnings- og industrimiljøet.
Felles for motivene er følelsen av ro, rytme og stemning gjennom formell billedproblematikk som form, proporsjoner, valører og komposisjon. Selv om tegningene er små, er teknikken meget tid- og konsentrasjonskrevende. Evensens komposisjon bygges opp lag for lag med tynn trykkblyant og meget lett skravering, fra de lyseste gråtoner ned til de mørkeste valører. Overflaten blir tettere og valørene dypere ettersom hvor mange lag som legges og etter trykkstyrken. Papiret er tynt og skjørt og litt for mye trykk og/eller for mange lag kan gi bulker og rifter i papiret og ødelegge tegningene. De ferdige tegningene ligger i den mørkeste delen av valørskalaen – fra mørk grå til sort. Den mørke tette grafittoverflaten gir en dyp, mørk silkematt overflate samtidig som ørlite lys slipper gjennom fra “kulpene” i det hvite papiret hvor blyanten ikke dekker.

[Bilde]
TRINE HOVDEN
Into the willow

Trine Hovden tar utgangspunkt i mønsteret ”The willow pattern” ble designet av Thomas Minton rundt 1790 og har vært i bruk i over 200 år på keramikkservise og er nå ettertraktede samleobjekter. Mønsteret er også kjent som ”Blue Willow” siden motivet oftest er en blå transferes (dekal) på hvit bakgrunn. Motivet er variasjoner over et kinesisk landskap eller hage. Det er også skapt en myte eller romantisk fabel rundt motivet. Nye elementer har kommet til fabelen med tiden og dette har også medført endringer i motivet. Disse landskapsscenene er hennes inngang til å arbeide med natur og landskapsmotiv. Hun forstørrer opp motivene, zoomer inn i ulike scener, henter utsnitt og retter fokus mot detaljer. På denne måten åpnes motivet opp og nye landskaper trer frem, samtidig som man kan kjenne igjen elementer fra det opprinnelige motivet. Ved å kombinere klassiske keramiske kvaliteter og materialer med grafiske teknikker skaper hun sitt eget individuelle uttrykk.

Legg til ekstern kalender…