LNM Forum: Private samlinger - Offentlig kunst?

I Norge forvalter private samlinger en svært stor andel av samtidskunsten. De offentlige budsjettene er svært begrenset, private formuer og statsbærende bedrifter har lenge vært tunge aktører i kunstmarkedet og det har vært en økende tendens til at museene har åpnet dørene for fremvisning av private samlinger.
Bør det arbeides for å koordinere samarbeidet mellom samlinger og visningssteder bedre; til beste for offentligheten, eller betyr det begynnelsen på slutten på museenes uavhengighet av markedet?
Er de store bedriftssamlingene vår tids mesener?
Er samlerne med på å fremelske visse former for kunst?

Med oss i panelet har vi Bodil Stenseth, Morten Viskum og Ina Johannesen. Haakon Flemmen, kulturredaktør i Klassekampen er kveldens ordstyrer.

HAAKON FLEMMEN
f. 1977
er journalist, tekstforfatter og idéhistoriker bosatt i Oslo, og arbeider til daglig som kulturredaktør i Klassekampen.

BODIL STENSETH
f. 1955
er historiker og forfatter, og har utgitt en rekke biografier og kulturhistoriske bøker. Siste bokutgivelse, “Wergelandsveien. Fra Grotten til Litteraturhuset” (2013). I forbindelse med forskningsprosjektet “Norsk kulturpolitikk 1814-2014” , undersøkte hun
norske mesener og kunstsamleres donasjoner.

MORTEN VISKUM
f. 1966
er billedkunstner og daglig leder av Vestfossen Kunstlaboratorium. Har siden 1987 samlet kunst til installasjonen "1987-2013, en kunstner som samler kunst ". Bygger nå opp kunstfondet “2013-2018, en kunstner som samler kunst for andre”.

INA JOHANNESEN
f. 1972
er kunsthistoriker og administrerende direktør for Ekebergparken. Tidligere jobbet ved Kaare Berntsen, Nasjonalgalleriet, Kistefos-museet og Peggy Guggenheim Collection (Venezia). De seneste årene har Ina Johannesen arbeidet tett med private samlere og internasjonale institusjoner som for eksempel Fondation Beyeler (2007), Müseum Würth (2007-08), og Pinacothèque de Paris (2010).

Legg til ekstern kalender…