Milhaud, Honegger, Saint-Saëns, Poulenc

Milhaud: La crèation du monde
Honegger: Symfoni nr. 3
Saint-Saëns: Klaverkonsert nr. 5
Poulenc: Les biches, suite

Thierry Fischer, dirigent
Nicholas Angelich, klaver

Tre av disse komponistene tilhørte den avantgardistiske og toneangivende gruppen Les six, som nøt stor oppmerksomhet i Paris – også gjennom sin nære forbindelse universalkunstneren Jean Cocteau. De symboliserte en reaksjon mot både Wagners og R. Strauss’ romantisisme og Debussys og Ravels impresjonisme. Milhauds verk er historiens første kombinasjonsformen jazz/klassisk og en forløper for Gerhswins Rhapsody in blue; Honeggers 3. symfoni er et portrett av ’menneskets redsel nå det rammes av guddommelig vrede’; Poulencs balletten Les biches ble skrevet for Djagilev og Ballets russes. Saint-Saëns likte heller ikke Debussy og Ravel, men han dyrket Wagner, og sto for noen av de krasseste angrepene på Stravinskys Vårofferet i 1913. Etter status som ’stor fornyer’ ble han etter hvert stemplet som ’erketradisjonalist’. I ettertid er han kjent som en av de første neoklassikerne og viderebærer av hovedtrekk i fransk musikk som klarhet og eleganse.

Thierry Fischer har hatt mange lederstillinger hos kjente orkestre både i Europa, Japan og USA, og er anerkjent som en orkesterbygger og -fornyer. Pianisten Nicholas Angelic debuterte med New York Philharmonic og Kurt Masur i 2003. Senere har han gjort seg særlig bemerket i Frankrike, også der gjennom en rekke produksjoner med Kurt Masur og i dette tilfellet nasjonalorkesteret i Paris.

Konserten varer ca. 2 t. inkl. pause.

Legg til ekstern kalender…