Nytt på skogen: Nye evenement

Kornstad trio spiller, synger og plystrer jula inn

I 2011 tok jeg mot til meg og sang «O helga natt” for første gang offentlig på Organ Club på Cosmopolite, og det har jeg fortsatt med, både her og der… Etter min debut har jeg gjestet både Source of Christmas, KORK, Bugge Wesseltofts julekonserter og en rekke andre førjulsetablissementer med min lille tolkning av det vi må kunne kalle Jussi Björlings store jule-slager. I år får dere selvsagt nyte denne i Frogner Kino!

Håkon Kornstad Trio består foruten undertegnede dobbelttenor også av to av våre aller fremste musikere. Frode Haltli er en allestedsnærværende trekkspiller med klassisk bakgrunn. Han er et musikalsk råskinn med noen fantastiske ører, og spiller like gjerne avansert samtidsmusikk som jazz på bryggekanten som du kan plystre til på veien hjem. Og Mats Eilertsen spiller bass, men lukker man øynene kunne man tidvis like gjerne trodd det var en cello, eller et afrikansk rytmeinstrument. Allsidigheten og musikaliteten til denne trioen må kunne sies å ha fått åtgaum i norsk og internasjonal presse, og vi har et rykende ferskt album til salgs på vinyl. Så kanskje julehandelen kan unnagjøres allerede primo desember?

Vi kan love to uforglemmelige kvelder med vakker musikk, og vi lover at ikke alt blir julemusikk. I hvertfall ikke slik du kjenner den!

Tord Gustavsen: Hengivelsens kunst.

Tord Gustavsen er jazzpianist og komponist, med hovedfag i musikkvitenskap. Han har utgitt en rekke album og turnerer over hele verden. Tord har mottatt Spellemannsprisen og den prestisjefylte tyske Jahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik for beste album og en rekke andre priser. Han har en særegen lyrisk og kreativ spillemåte som utfordrer skillet mellom moderne og tilgjengelig jazz. Tord er en musikalsk brobygger mellom ulike kontemplative og religiøse tradisjoner, gjennom sitt arbeid med musikkmeditasjoner i Sagene og Tanum kirke, og utvikling av nye liturgier som integrerer stillhet og improvisasjon.

Våre foredrag arrangeres i samarbeid med Oslo Folkeakademi.

HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival 2022

HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival er Oslos største dokumentarfilmfestival og byr på norske og internasjonale aktuelle dokumentarer i kombinasjon med debatter, samtaler, seminarer og workshops, kunstutstilling, teater og konserter, med mer. Festivalen består av to konkurranseprogrammer og et mangfoldig filmprogram med fokus på menneskerettigheter og samfunnsspørsmål.

#Film

Streik! – Foredrag ved forfatter Jonas Bals

På slutten av 1800-tallet streiket barnearbeiderne og de unge kvinnene på fyrstikkfabrikkene, til tross for at sjefene forsøkte å låse dem inne bak fabrikkportene. Politi og militære ble mange ganger satt inn mot streikende arbeidere, og det var borgerkrigsliknende tilstander i norske skogsbygder på begynnelsen av 1920- og 30-årene. Bals skildrer også hvordan lærerne og skuespillerne streiket mot nazistene under krigen, før han tar for deg de «ville» streikene på 1970-tallet, og noen av vår egen tids konflikter. Streiker og fagforeninger har ikke bare noe å si for hvordan arbeidslivet ser ut, men påvirker organiseringen av hele samfunnet, og fordelingen av både makt og rikdom.

Bals viser hvor viktig streiken har vært for å skape et godt samfunn, og fremdeles er et redskap for sosial forandring – fra skoleelever i streik for klimaet, til demokratiforkjempere i kamp mot diktatur. Dette er en bok om strid, men også om samhold og solidaritet.

Begrenset antall plasser. Her gjelder første mann til mølla!

Kjøp boka Streik! hos Arbeidernes Antikvariat eller bestill i vår nettbutikk.

Politikk til salgs: The Caviar Connection. Film og panelsamtale

THE CAVIAR CONNECTION
Regi: Benoit Bringer
2021 / Frankrike / 55+55 min


I januar 2013 stemte delegatene i Europarådet over å godkjenne eller forkaste en rapport som omhandlet omfanget av politiske fanger i Aserbajdsjan. Svært overraskende for mange så stemte et flertall av delegatene for å forkaste rapporten og dermed også mot å reagere mot aserbajdsjanske myndigheters behandling av journalister og politiske opposisjonelle. Hvordan kunne dette skje?

Etterhvert ble det klart at flere av delegatene hadde blitt bestukket av aserbajdsjanske myndigheter. Flere europeiske politikere er dømt eller under etterforskning for korrupsjon.

I Benoit Bringers film The Caviar Connection blir vi stilt overfor det aserbajdsjanske regimets massive innsats for å pynte på sin internasjonale anseelse, og journalistene som avdekker hva som ligger bak: Khadija Ismayilova, som ofrer egen sikkerhet for å avsløre presidentfamiliens bruk av folkets penger, Bastian Obermayer (som ledet undersøkelsen av de såkalte Panama Papers) og et nettverk av andre aserbajdsjanske og internasjonale journalister.

Denne filmen går dypere inn i historien enn noen har gjort tidligere og undersøker hvordan pengene gikk fra aserbadsjanske statsansatte til de europeiske politikerne. Den viser også hvilke tragiske konsekvenser Europarådets unnfallenhet hadde for kritikere av regimet i Aserbajdsjan, i årene etter 2013.

Også en norsk politiker stemte mot rapporten, men ingen etterforskning er gjort.


SAMTALE ETTER FILMEN:
Hvordan kunne korrupsjonsskandalen i Europarådet skje? Hvordan opplevdes det å være tilstede i rådet? Hvordan trekkes folk egentlig inn i korrupsjon, og hvorfor er det så vanskelig å forhindre?
Dette er noen av spørsmålene vi vil ta opp i samtalen.

I panelet:

- Jette Christensen, tidl. stortingsrepresentant for Ap, representant i Europarådet 2017-2021.

- Ingjerd Schou, stortingsrepresentant for Høyre, representant i Europarådet i 2013 da avstemmingen om Aserbajdsjan foregikk.

- Guro Slettemark, leder av Transparency International Norge.

- Even Sebastian Skallerud fra Oslo Dokumentarkino er ordstyrer.

#Film

Doku:nomics #6: The Price of Progress – Industri møter natur

- What is food? Profit or health?

Noen er villige til å ta risikoen forbundet med innføringen av nye teknologier og teknikker i landbruket, som GMO, mens andre roper varsku: Når skaden har skjedd er det allerede for sent. Er vi villige til å spille roulette med matjorda eller matsikkerheten?

I filmen Price of Progress møter vi motstridende, men sterke, narrativer om hvordan vi best kan sikre matsikkerhet og helse.

Hvem har rett; forskerne, miljøvernerne, politikerne eller industrien?

Introduksjon ved Arild Vatn: Industri møter natur

Hva skjer når naturens sirkulære rytme møter økonomiens lineære push?

Arild Vatn er samfunnsøkonom og professor i miljøvitenskap ved NMBU, og medlem av fagrådet i Rethinking Economics Norge. Vatn har internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid innen institusjonell og økologisk økonomi. I 2007 mottok han Veblen-prisen for sitt arbeid med institusjonell teori, og i 2016 mottok han «the Boulding Award» gitt av The International Society for Ecological Economics.

#Film

Doku:nomics #5: Bank Job – kunstneraktivisme mot gjeldsslaveri

En eksplosiv dokumentar om penger og gjeld!

Filmskaper Dan Edelstyn og kunstner Hilary Powell får med seg naboene i London-bydelen Walthamsrow og går til opprør mot finans- og gjeldsmarkedet som er i ferd med å spise opp naboaget.

De oppretter sin egen bank, trykker sine egne penger og sprenger gjeldspapirer til en verdi av en million pund i lufta. En sosialrealistisk sjarmbombe som utforsker hvordan penger og gjeld blir til og hvordan systemet kan endres til det bedre.

A knockabout guide to the debt economy. But the heart of the matter is never made a joke.
-Financial Times (4/5 stjerner)

Radical hijinks with a serious purpose. Not to be missed.
-New Internationalist (5/5 stjerner)

#Film

Doku:nomics #4: Oeconomia – Penger vokser faktisk på trær

Er vår forståelse av økonomi bygd på helt gale premisser?

Som del 4 av Doku:nomics-serien viser vi filmen Oeconomia.

Oeconomia stiller spørsmål om premissene for vår økonomi som virker enkle, men som sletts ikke er så lette å svare på.

Hvordan blir nye penger til og hvem er det egentlig som lager dem? Og hvis økonomien vokser, hvorfor får vi stadig høyere gjeld? Hvordan skapes økonomisk vekst?

Filmskaper Carmen Losmann tar oss med på en utforskende reise, for å finne ut hvordan økonomien egentlig fungerer. Hva er sammenhengen mellom økonomisk vekst, gjeld og privat formue? Og hva er egentlig spillereglene i denne økonomien?

Innledning: Paradigmeskifte

Før filmen får vi framført diktet Paradigmeskifte av Eirik Havnes.


#Film

People Like Us / Lasse Marhaug KinoKammer

nyMusikk og Black Box teater er stolte av å presentere to urpremierer for KinoKammer, et unikt 360-graders format som rammer inn publikum i et bevegelig lyd- og videolandskap

Lanseringsfest for Sarabande!

Velkommen til lansering av min andre bok “Sarabande” på Godthåb i Oslo, kl. 19.00, 27. oktober.
Det blir opplesninger av Kirstine Reffstrup, Frederik Svindland, Maria Dorothea Schrattenholz, Kathleen Rani Hagen og Sara Sølberg.
Både noe godt å drikke på og boka får du kjøpt i baren. “Seismiske smell” blir også mulig å få kjøpt til en fin pris.
Kom og feir litteraturen og høsten!

Om boka:
«Sarabande» er en roman om et menneske i krise og om jordens krise. Hvordan fortsette å leve i en verden på randen av økologisk kollaps, med vissheten om at ens egen art er den skyldige, og at virkeligheten når som helst kan bryte sammen?

Les mer:
oktober.no/sarabande

Kampenjazz Residerende kapellmester Ole Morten Vågan Octet

Foto Käthe Øien

Konserten er støttet av Norsk Jazzforum og CREOs vederlagsfond.

Hva har Nacka, Bamako, Tolga og Brønnøysund felles med Gjøvik? Det vil du overhodet ikke finne ut denne kvelden. Men på veien vekk fra dette spørsmålet og inn i konserten vil du garantert finne mye god musikk! Musikk med mange røtter.

Til denne konserten har årets residerende kapellmester valgt seg ut noen av de aller fremste stemmene i skandinavisk improvisert musikk i dag.

Hvordan det til slutt lyder? Det vet ikke vi, det vet ikke du. Men kanskje vet Vågan?

Men én ting vet vi sikkert: Vi gleder oss!

CLOROFORM

I over 20 år har Cloroform vært et overflødighetshorn av progressiv, kontroversiell og utfordrende musikk som ikke lar seg fange av sjangerterminologien. Med røtter i jazz og med et ønske om å eksperimentere utover i et elektronisk rockelandskap, låter Cloroform som ingen andre band. Kontrabass, trommer og clavinet med full turbo og et skyhøyt energinivå.

Anført av John Erik Kaada på vokal og dupeditter, med solid backing av produsent og stjernetrommis Børge Fjordheim og frijazz-bassisten Øyvind Storesund, er Cloroform like brennheite som de var ved debuten i 1998. På med styrthjelmen for en musikalsk berg- og dalbanetur!

Caliban Sessions 2021

Caliban Sessions feirer 10 år på rad på Rockefeller-huset med en super jubileums-lineup. De første artistene som slippes er selveste Black Debbath – og ikke minst gjør Debbaths forløper L.Y.D. comeback!
Det ble utsolgt to måneder på forhånd i 2019, så her er det bare å sikre seg billetter umiddelbart! Caliban Sessions er den store årlige superfesten hvor miljøet rundt Black Debbath, Duplex Records og Caliban Studios setter sammen en fantastisk kveld full av den beste musikken og den beste underholdningen. Denne årelange tradisjonen startet i 2002, og vi kan se tilbake på mang en fantastisk festkveld. Og det blir ikke mindre bra i år!

BLACK DEBBATH har med sine siste tre knallskiver seilet opp som et av våre beste og mest populære hardrockband. Sisteskiva «Norsk Barsk Metal» har bredt over blitt karakterisert som bandets aller beste utgivelse til nå, med nye evergreens som Pils!, Pappa Lukter Tusj og festival-anthemet Tons Of Rock.

Den smått legendariske og undervurderte cabaret-, vise-, rocke- og narre-trioen L.Y.D (Lek, Ytringsfrihet og Demokrati) gjør eksklusivt comeback for Caliban Sessions 2021. Gruppen var forløperen til Black Debbath. «Problemer innad i Høyre» ble laget for denne gruppen, og var spiren til transformasjonen over til politisk hardrock. De hadde sin storhetstid fra ’96 til ’99 og spilte land og strand rundt med sin salige miks av show og konsert, med en heller løs og ledig form. Her var alt lov: dans, sketsj, standup, pantomime, a capella-sang og hyppige instrumentbytter. Få eller ingen gikk umerket fra en LYD-konsert! De ga ut cd-en «Takk for kniven» og noen ep-er før de sendte stafettpinnen videre til Debbath. Bandet bestod av Duplex-kjenningene Egil Hegerberg, Aslag Guttormsgaard og Lars Lønning.

Innføringskurs i Enneagrammet med KJERSTI WOLD og GEIR VANG

Enneagrammet er et fantastisk redskap for selvinnsikt og økt forståelse av andre. Ved hjelp av dette type-systemets visdom vil du kunne se deg selv og omgivelsene dine på en ny måte. Mennesker som får innblikk i Enneagrammet erfarer ofte at et slør blir revet til side, og plutselig kan man se familien sin, kolleger og venner med en ny klarhet. Dette gjør at konflikter, misforståelser og fordommer kan endres eller oppløse seg. Enneagrammet er livspraksis i sin beste form; du får fornyet innsikt i dine egne følelser, tanker og motivasjoner bak handlingene dine, samtidig som du relaterer og kommuniserer med omverdenen på en sannferdig og konstruktiv måte.
På dette introduksjonskurset får du grunnleggende informasjon om de ni ulike typene i Enneagrammet. Du vil få vite mer om deres kvaliteter og deres utfordringer, og hvordan dette kan slå ut i hverdagen. Du vil også bli litt kjent med de såkalte vingene, det vil si påvirkningen fra nabo-typene. Hensikten er at du gjenkjenner og skaper bevissthet om dine egne mønstre og væremåter. Ved å forankre Enneagrammet i eksistensiell erfaring, vil et kurs som dette tilby noe annet enn om du kun leser om de ulike typene i en bok eller ser et klipp på nettet. Hensikten er at kurset skal være til berikelse i det daglige og således en vital livsinvestering.

Kursledere er Kjersti Wold og Geir Vang:
De har holdt kurs sammen i 14 år, og har jobbet dyptgående med Enneagrammet siden 2013. Sammen driver de Noesis – senter for kreativitet og kommunikasjon.

Kurset er et samarbeid mellom Noesis og Makani Kurs og Coaching,
og arrangeres av Tekstuniverset.

“Vemodig Disco”

Hva betyr den lille fakten, det hun gjorde med håret sitt der? Hva er de lydene vi lager som lyttere? Og når går den lyden fra å være anerkjennende til avvisende, og akkurat hvilken nyanse velger vi? Hvilke rammer eksisterer i dette rommet, som gjør at akkurat det du gjorde der ble pinlig eller bare litt off? Kan det tenkes at vi legger for mye i alt dette? At vi i det hele tatt legger for mye i ting? Hva betyr det til slutt, sånn egentlig?

Dette er inspirasjonen bak Små Grås avgangsforestilling “Vemodig Disco”. Det vil si menneskenes språk, timing, humoren, alvoret, og hva vi henger oss opp i og synes er viktig. Og betydningsfullt.

“Alt vi synes er viktig og betydningsfullt, det vil bli glemt (…) Det er underlig å tenke på at vi ikke vet hva som i fremtiden vil bli regnet som viktig og betydningsfullt, eller smått og latterlig” (Tsjekhov)

Konsertformatet utfordres hos Små Grå, og settes inn i en scenisk form med bevegelse og koreografi, tekst og humor. Skrevet og gjennomkomponert musikk og improviserte strekk glir over i hverandre, og tematikken og innholdet veksler mellom det hverdagslige og prosaiske, og det abstrakte og mer uhåndgripelige. Små Grå bringer sine egne liv og betraktninger fram, men inviterer også publikum inn til refleksjon.

Som del av forestillingen vises også «Små Grå Film», som er laget i samarbeid Kim Hiorthøy.

Små Grå ble etablert i 2008. Siden deres første store produksjon «Kaninkostymet og andre historier fra artens oppstandelse» i Oslo i 2009, har ensemblet samarbeidet med komponister og koreografer som Ørjan Matre, Sidsel Endresen, Bjørn Kruse, Håkon Thelin, Lisa Dillan og Kim Hiorthøy.
Små Grå har spilt på Ultimafestivalen i Oslo, Dansefestival Barens, Stavanger Kunstmuseum, Spriten Kunsthall, Landemark, DogA, Trondheim Kunstmuseum og LiteraturHaus i København for å nevne noe. Våren ‘21 fullførte ensemblet Masterstudiet i utøvende improvisasjon ved Norges Musikkhøyskole.
På andre arenaer jobber sangerne i prosjekter som Band of Gold (Mortvedt), Pitsj og Plutselig Barneteater (Kruse,) og Ontz, Hanne Hukkelberg og ME&I (Solberg,).

Se: «Små Grå Film», Laget i samarbeid med Kim Hiorthøy
Vemodig Disco teaser 1

Vemodig Disco teaser 2

Les: Artikkel i Ballade Vemodig Disco og Små Grå, skrevet av Johanna Kleive.

Mer om Små Grå:www.smaagraa.com

Lyddesign: Asle Karstad
Lysdesign: Even Evensen
Film: Kim Hiorthøy
Ytre øyne: Snelle Hall, Sidsel Endresen og Jo Strømgren
Små Grå : Benedikte Kruse, Mai Elise Solberg Nina Mortvedt

Rom 11- deWangen-produksjoner

deWangen-produksjoner inviterer til en skranglete sci-fi-flirt med motiver som kretser rundt avsondrethet, nærhet og avstand, det fremmede og det fortrolige’.
ROM11 er en satellitt, en kapsel av ideer, forsøk, minner, levd og ufødt liv, død og drømmer.
En kvinne lever i et besynderlig kretsløp av feilmeldinger, farevarsel, virkelighetsflukt og hull i substansen.
Vi byr på en eksklusiv opplevelse, for kun 6 gjester om gangen i et mettet, trangt og ganske overgrodd rom med gode stoler.

Forestillingen er støttet av Norsk kulturråd.

Idé, utvikling, regi: Claire de Wangen og Morten Bendiksen
Lyd og lys: Morten Bendiksen
Scenografi: Morten Bendiksen, Claire de Wangen og Ida Straume
Skuespiller: Madeleine F. Røseth
Manus: Claire de Wangen, Madeleine F. Røseth og Helene Skogland
Floor manager: Ida Straume
Video og voice: Oddrun Valestrand, Andrei Faitas, Fredrik Petrov, Jonathan Ibsen, Mathias Høyland
Låtskriver “Obvious”: Dorothea Økland

Audioglimt! Konsert og film med Tijs Ham and Alwynne Pritchard!

Welcome to a new edition of Audioglimt with Dutch sound artist/musician Tijs Ham and British vocalist/composer/performer Alwynne Pritchard!
Ham and Pritchard have chosen to perform their own soundtrack to a selection of early abstract short films.

Doors open at 19.00. Concert begins at 20.00.
The bar is open before and after the concert.
Entrence kr. 80/60 (VIPS)

Films:
Symphonie Diagonale by Viking Eggeling
Rhythmus 21 by Hans Richter
Anémic Cinéma by Marcel Duchamp
Generative Graphics by John Whitney
Lichtspiel Opus I by Walther Ruttmann
Cover photo: Andrius Šliažas

Taking inspiration from early experiments in abstract film, marked by hypnotic movements and abstract shapes, Alwynne Pritchard and Tijs Ham will create a sonic counterpart, in conversation with the unique visual language. The films, created by the likes of Walther Ruttmann, Hans Richter, and others, are read, almost like an animated score, a guide, full of potential clues, possible interpretations, refrains, and motifs. At the same time, this ‘reading’ is focused on the open spaces between the lines, moving back and forth between ‘following’, ‘countering’ and ‘exploring’ beyond that which is given.

Audioglimt is Wrap’s longest running concert series, challenging artists from various musical backgrounds and genres to create their own soundtrack to be performed live to a given film (or films). This invitation has been taken up by many of Bergens most respected and adventurous musicians, resulting in a rich and inspiring series of 26 concerts since 2016. All Audioglimt concerts are documented, and many can be viewed online. Visit wrap.hdu.no/audioglimt.html to explore the catalogue!

About the musicians:
Tijs Ham is a Dutch sound artist and musician currently living in Bergen, Norway. Using the artist name Tapage, he has released a long string of albums and e.p.‘s on various international record labels.
He is the co-founder of the ’Soundlings Collective’ and has worked for the STEIM (Studio for Electro-Instrumental Music) Foundation in Amsterdam between 2011 and 2017 in various capacities. He is a member of The Void*, a trio playing and recording experimental electronic music.
His artistic practice is situated on the crossover between sound art and live electronics and involves designing new electronic music instruments, compositions, and performances. In particular, his interests focus on the use of chaotic processes and exploring the unstable, unpredictable timbres that come into play when these processes reach their tipping points. These concerns form the basis for a Ph.D. in Artistic
Research that Tijs Ham is currently undertaking at the University of Bergen.
Alwynne Pritchard is a British composer, vocalist, actor and writer based in Bergen. In her music and performances she explores relationships between musical expression and the human voice and body. She has appeared as an actor, vocalist and physical performer in a number of stage productions, as well as directing and developing choreography for her work. In 2015, she formed the music-theatre company Neither Nor with her partner Thorolf Thuestad.
After undergraduate studies at the Guildhall School of Music and Drama and the Royal Academy of Music in London, Alwynne went on to obtain a Masters in Musicology and a PhD in composition from the University of Bristol. She is an Associate of the Royal Academy of Music.
Alwynne has composed for, and performed with, leading musicians and ensembles at venues and festivals across the globe.

DNA?AND? med Sara Li Stenrud og Tore Bøe!

Om DNA?AND? nytter det liksom ikke å si at man allerede har sett dem. De gjør nye ting med nye folk hele tida, og endrer seg støtt. Kanskje har det noe å si at en del av bandet befinner seg på et sted i livet der mye skjer på en gang.
DNA?AND? er et kollektiv der omtrent halvparten er ungdommer med Down syndrom eller liknende, mens den andre halvparten er voksne musikere som mangler det syndromet, og som følgelig kan ha litt vanskelig for å henge med i svinga når ungdommene fyrer løs.
For dette er ikke noen anstalt der noen med tilkjempa autoritet trer meninger og måter å gjøre ting på ned over hue på andre, bare sånn for å få bekrefta sin egen stilling og sine egne måter å gjøre ting på. Det er ingen som lærer noen noe som helst, og ingen som bestemmer mer enn andre hva som skal spilles. Derfor spiller ikke DNA?AND? låter. Det er improvisasjon som gjelder. Hvis det blir kaos, er det greit. Hvis ikke, er det også greit.
“Hvorfor kanke ungdommene spille aleine?”, er det ofte noen som spør. Joa, det kan de, og det gjør de, men for det første ville det det ville være løgn å framstille opplegget som om de voksne ikke var med, og for det andre er det en fin ting for alle parter at vi faktisk kan spille sammen. Vi har noen egenskaper de ikke har, og de har noen vi ikke har.
Det er jo en utbredt holdning at disse bandmedlemmene burde ha vært fjerna før fødselen. Det sier en del om samfunns-idealene til store deler av befolkninga, og hvordan generelle holdninger – som like gjerne kan gjelde folk med andre hudfarger som folk med andre ideer – skinner gjennom på områder der det er mindre politisk ukorrekt å uttrykke dem, og viser hvilket samfunnssystem stadig fler synes å ville ha uten å ville si det. Derfor er det kult å se det de kan, som vi andre bare kan misunne dem.

Recognizing, reducing and abandoning the root of our problems – Teaching and meditation

*Meditations for a meaningful and happy life – Thursdays 6-7 pm

07/10 Recognizing, reducing and abandoning the root of our problems.*

https://www.meditasjonioslo.no/gp-thursday

On Thursdays in our one hour sessions (18:00-19:00), we will emphasize the practice of meditation.

*Kadampa Meditasjonssenter Oslo, Majorstuveien 26, Oslo *

This series focuses on the stages of the path to enlightenment, powerful ways of developing positive attitudes that will enrich our lives.

The goal is to get some experience of how to find our meditation object and remain focused on it so it can function to increase our qualities of wisdom and compassion and our feelings of peace and wellbeing.

Gen Dragpa will teach the subjects from the book ‘The Mirror of Dharma with Additions’

07/10 Recognizing, reducing and abandoning the root of our problems.
14/10 Practising the three higher trainings.
21/10 Wishing to attain permanent happiness

meditasjonioslo.org [email protected] 450 51 928

#meditation, #talk, #mindfulness, #Buddhism, #Oslo

FLTY BRGR GRL + support: De Klits

Lørdag 23. oktober // Kl 19:30 // CC: 150,- / 75,- // Fri alder

FLTY BRGR GRL er et nytt garasjepop-prosjekt basert i Oslo som vekker samme cool girl energy som Snail Mail og Soccer Mommy.
Namra Beatrix Saleem på vokal og synth og Sarah Christin Calvert på gitar lager creepye og sukkersøte låter inspirert av sommer, forelskelser og burgere. Bandet har akkurat sluppet albumet “Love You Forever” på eget selskap.
Live har duoen med seg trommis Ragnhild Nelvik Bruseth, Marcus Anthony Calvert på gitar og Abdi Baisa på bass.

Support: De Klits
De Klits er en Oslobasert riot grrrl punketrio som oppsto under pandemien av tre jenter som fant hverandre gjennom sosiale medier. To av medlemmene hadde ingen tidligere banderfaring og lærte seg instrumentene mens bandet tok form. De Klits tar inspirasjon fra
hardcore punk, norsk 70-talls punk og ikke minst riot grrrl-band som Bikini Kill, Bratmobile og Mommy Long Legs. Tekstene varierer mellom seriøse og humoristiske, og omhandler blant annet temaer som feminisme, seksualitet og homofobi. Trioen er opptatt av at kvinner skal ha en plass i punk- og hardcoremiljøet og håper å inspirere andre til å ta
opp instrumenter og starte band.

Seminar: Film, virkelighet og fantasi

PROGRAM:

LØRDAG 16. OKTOBER

10:00 Registrering og kaffe
10:30–11:10 Velkommen ved Mona Sjøli. Introforelesning ved Carl Plantinga «Alternative Realities: Film, realism and the imagination» (i opptak)
11:10–11:25 Pause
11:25–11:40 Gunnar Iversen «Science fiction: Fantasi, forestillingsevne og sosial kritikk» (i opptak)
11:40–13:30 FILMVISNING Little Joe (Jessica Hausner, 2019, 1t 45 min)
13:30–14:15 Lunsj
14:15–15:10 Anne Gjelsvik «Filmen, mitt vindu mot verden»
15:10–15:30 Pause
15:30-15:40 Introduksjon ved Ingeborg Holmene
15:40–17:10 FILMVISNING Flukt (Jonas Poher Rasmussen, 2020, 1 t 23 min)

SØNDAG 17. OKTOBER

10-10:30 Registrering og kaffe
10:30–12:30 FILMVISNING La den rette komme inn (Thomas Alfredson, 2008, 1 t 54 min)
12:30–12:45 Pause
12:45–13:30 Margrethe Bruun Vaage «Film og moral: om straff og hevn» (i opptak)
13:30–14:15 Lunsj
14:15–15:10 Anne-Lise With «Minnevirkelighet»
15:10–15:30 Pause
15:30–17:00 FILMVISNING Distant Voices, Still Lives (Terence Davis, 1988, 1 t 25 min)

Obs! På grunn av koronasituasjonen vil tre av foreleserne levere foredragene sine eksklusivt til oss digitalt, i opptak.

Les mer om foredragsholderne: filmklubb.no/2021/09/hva-gl…

Les mer om filmene: filmklubb.no/2021/09/hvor-n…

Med forbehold om endringer. Aldersgrense for seminaret: 15 år.

Filmhelgen «Film, virkelighet og fantasi» arrangeres av Norsk filmklubbforbund, i samarbeid med Z filmtidsskrift og Norsk filmkritikerlag.

Arrangementet er støttet av Fritt Ord og Norsk filminstitutt.

Spenstig elektrofest og slippfest for Electrond “In A Socially Less Distanced Future”

Electrond spiller musikk som har blitt beskrevet som elektroprog, avantprogtronica, bip-prog – bare for å nevne noen sjangre som blir brakt på banen. Electrond er soloprosjektet til Trond Gjellum, kjent som trommeslager i det progressive rockebandene Panzerpappa og Suburban Savages. I tillegg til sin mangeårige kjærlighet til progressiv rock, har han samtidig også likt elektronisk musikk i mange former – særlig catchy og energisk avantsynthpop fra åttitallet (les: Kraftwerk, Devo, Fat Gadget) – og ville prøve å lage en fusjon av disse.

Han fant ikke rom for dette i de andre bandene, og slik ble Electrond født. Resultatet? En anmelder beskrev musikken som “If Devo and 80’s King Crimson had a baby, it would sound like Electrond”. Vi snakker med andre ord energisk og tilstedeværende elektronisk musikk for hjerte og hjerne.
Electrond skriver, arrangerer, spiller inn og mikser musikken. Han fremfører også musikken alene på scenen, og i en tid da elektronisk livemusikk ofte fremføres av en eller flere musikere krumbøyd over en laptop eller miksepult, velger Electrond å skape liv og røre på scenen med teatralske tricks og danse-moves, ikledd en 3M støvdress og spillende en rekke analoge og digitale dupeditter.
Siden mars 2018 har Electrond spilt en lang rekke konserter rundt om i Norge, og i september 2019 spilte han på The Zoo, en kjent rockeklubb i Athen, Hellas. Siden starten i 2019 har det kommet en knippe singler og ep-er, og den 17. september kom debutalbumet “In A Less Socially Distanced Future”. Det er tilgjengelig på alle mulige strømmetjenester, som nedlasting – og som kassett i begrenset opplag!

DJ Brødrene Moe står for underholdningen før og etter konserten.

Skiva kan strømmes, lastes ned, eller kjøpes på kassett ved å gå til denne lenkesamlingen
.

Facebook
Bandcamp
TikTok
Instagram
Spotify

Workshop! Fluid Corpus Manipulation: Creative and Programmatic Approaches to Sound Banks

Mer info og påmelding HER!!

Workshop’en holdes på Harald Schjeldrups Hus i Forskningsparken/Gaustad og er GRATIS!

The Fluid Corpus Manipulation Project
The Fluid Corpus Manipulation (FluCoMa) project is about trying to enable and animate development of the music potential of signal analysis, machine listening and machine learning technologies. We aim to do this by providing open source implementations in a range of environments (Max, SuperCollider, PureData and the command line), supported by workshops and learning materials, in the hope of seeding a sustainable community for exchange and exploration.

The project has received funding from the European Research Council (ERC) under the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme (grant agreement No 725899).

A great deal of music making with computers involves processing, combining and playing with record sound in various forms, and as storage gets cheaper and archives larger, our collections become harder to manage and explore. Meanwhile, advances in signal processing and machine learning show promise for working fluently with these collections, but their musical potential is hard to explore because these technologies have not always been readily available in music software.

These musical questions are not, and can not be, solely technical. As repeated controversies to do with the applications of machine learning make clear, the increasingly urgent questions of how questions are formulated, and by / for whom will be of lasting cultural consequence. As well as equipping participants with a understanding of what these technologies can do, we aim also to help develop a critical perspective on their possible role in creative practice.

This two-day workshop will give participants a hand-on introduction to these technologies and their possible usefulness using the Fluid Corpus Manipulation toolkits, available for Max, Supercollider, Pure Data and the command line. We will explore topics in signal decomposition and analysis; dataset exploration; and machine listening/learning in relation to musical tasks of curating and developing a corpus in the context of one’s piece/instrument/system.

Femme Brutal: Viviankrist, Skitzosatan & DJ Toyota Carina

VIVIANKRIST:
Viviankrist er Eri Isaka Fuzz-Kristiansen, en Oslo-basert Japansk artist tidligere kjent som Vivian Slaugther fra black metal bandet Gallhammer.
Siden 2017 har hun utgitt en rekke utgivelser av eksperimentell elektronisk musikk under navnet Viviankrist og Gallkrist. Hun produserer hard og vakker støymusikk med modulær synth. I august kom drone albumet Korrumpert Integritet på Taxi Driver Records og nylig slapp hun kassetten Det Lukter Geit ヤギの匂いがする under monikeren Gallkrist på Taiwanske Bad Moon Rising Records.
Vi gleder oss til å se denne black metal og støymusikk legenden på scenen på Mir!
viviankrist.bandcamp.com

SKITZOSATAN
«Lyrics making you ill at ease like a butterfly knife. It is a bit more radical than beating someone with a book from Sigmund Freud.» – Honest Critique @hosestcritique_
Vi spiller king-size-elektro-punk-performance-art-shitkid-kakofoni-feminist-samtidsmusikk. Er et band på 3 mennesker. Vi kler oss i noe klær også opptrer vi. Ser faen så masse frem til å spille for dere.
Og vi ser faen så masse frem til å se Skitzosatan spille.
Bilde av Karen Gimle
DJ TOYATA CARINA
Toyota Carina spiller raske, sakte, vibrerende, pulserende, hjerteskjærende, dirrende, suggerende, provisoriske rytmer som får deg til å transporteres til langstrakte sanddyner som beveger seg i takt med sandormene som smyger seg rundt under dem. Kveldens sett er en ode til psykomanien som oppstår når ustabile mennesker forelsker seg i hverandre.

CC: 170 / 120 (medlemmer av Konsertforeninga, student)
Dører 20:00 // konsertstart 21:00
I samarbeid med Konsertforeninga, med støtte fra Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.

—— ENGLISH ——

VIVIANKRIST
Viviankrist is Eri Isaka Fuzz-Kristiansen, a Oslo-based Japanese artist formerly known as Vivian Slaughter, frontwoman of Black Metal band Gallhammer.
Since 2017 she has put out a lot of experimental electronic music releases as Viviankrist and Gallkrist. She produces hard and beautiful noice music with modular synths. In august she released the drone album «Korrumpert Integritet» on Taxi Driver Records and most recently the tape
Det Lukter Geit ヤギの匂いがする under the moniker Gallkrist came out on Bad Moon Rising Records.
We are very excited to see this Black Metal and Noise music legend on the Mir stage!
SKITZOSATAN
Skitzosatan plays king-size-electro-punk-performance-art-shitkid-cacophony-femininst-contemporary music. A group of 3 people. Who dress up in clothes and perform.
Photo by Karen Gimle

DJ TOYATA CARINA
DJ Toyota Carina will spin records before and after the concerts.
«If you can’t do it good, do it hard» – Lydia Lunch See Less

Kampenjazz: Lyder Øverås Røed Kvintett

Foto: Jonathan Vivaas Kise

Det er to år siden trompeteren Lyder Øvreås Røed slapp sin første plate i eget navn, «The Moon Doesn’t Drink», på Jazzland. Nå kommer kvintetten hans – sterkt koronaforsinket – endelig til Kampenjazz. Og om man ikke får ståpels av musikkutøvelsen til denne kvintetten, så er det ikke Røeds feil. Heller ikke hans medmusikanter. Da får du selv ta ut dottene i ørene dine.

Dette er jazz, dette er musikk å låne ører til. «Låtene er fulle av lag med tekstur og atmosfære, som lagd for mørke, sene kvelder», skrev Alisa Larsen i anmeldelsen av plata i Bergens Tidende. Det er derfor passende at Lyder Røed og hans venner kommer til oss og lyser opp vår tilværelse på en av høstens mørke dager.

Lyder Røed kommer med sola til Kampenjazz!

Skogspils november på Asylet

Fredag 5.november er det igjen 1. fredag i måneden og det er klart for ny Skogspils!
Jeg booker "det blå rommet” på Asylet fra kl. 19.00.
Velkommen til nye og gamle underskogere!
På Skogspils presenterer vi oss gjerne ved nick. Dette er ikke først og fremst for å gjøre nerdefaktoren fullkommen, men en praktisk metode for å kunne ha sjans til å vite hvem vi har snakket med når vi går tilbake online. Tungvint å måtte huske to navn!
Vær forberedt på navnelappepress!
Hvis du er ny er det er lurt å komme tidlig! Si gjerne fra i tråden om du er der for første gang!
Og til alle veteraner: HUSK Å SI HEI! Spesielt til dem du ikke har sett før
Fotoregler: Det er ikke lov å poste nærbilder av personer uten at dette er avklart med personene på bildet. I visse sjeldne tilfeller taes det oversiktsbilder for å vise live oppdatering av situasjonen og stemningen. Eventets illustrasjonsbilde kan være et eksempel på et slikt bilde.

Oktoberpils i Bergen

Nye og gamle, hjertelig velkommen!

Vi har reservert bord til seks personer, utvider hvis nødvendig.

Sign up!

Folkelarm

Folkelarm er Oslos største folkemusikkfestival. Vi har fokus på nordisk folkemusikk og inviterer band fra alle de nordiske landene. Her får du folkemusikk i alle mulige blandinger fra helt trad. til blandinger med elektronika, rock og jazz.

Lørdag 27.11.21.

Kappleik – Oslokappleiken
10:00 – 16:00 Kappleik – Intimscenen
10:00 – 16:00 Kappleik – Klubbscenen
10:00 – 18:00 Kappleik – Hovedscenen
18:10 – 19:10 Ungdomsdans – Lille Oslo
21:00 – 21:30 Prisutdeling – Lille Oslo

Konserter

17:30-18:00 Den Underlege Draken, Danseforestilling – Klubbscenen

19:10-19:40 Kvedarkvintetten – Klubbscenen

19:50-20:20 Synnøve Brøndbo Plassen – Hovedscenen

20:20-20:50 Ingeborg Ulberg Sommer – Hovedscenen

20:50-21:20 Sivert Holmen – Hovedscenen

21:30-22:00 Ævestaden – Klubbscenen

22:40-23:10 Katarina Barruk – Hovedscenen

23:20-23:50 Sigrid Stubsveen – Klubbscenen

23:50-00:20 Lillebo & Stubsveen – Klubbscenen

00:30 – 01:00 Trio Wolski – Hovedscenen

Folkelarm

Folkelarm er Oslos største folkemusikkfestival. Vi har fokus på nordisk folkemusikk og inviterer band fra alle de nordiske landene. Her får du folkemusikk i alle mulige blandinger fra helt trad. til blandinger med elektronika, rock og jazz.

Vi har også et spennende seminarprogram torsdag og fredag

Fredag 26.11.21.

Seminarer

10:00 – 11:30 Frilansfrokost – MØST/CREO/Samspill/Balansekunst – Klubbscenen

13:00 – 13:45 Promotering via sosiale medier – Sirpa Lahti/Maetka – Klubbscenen

14:00 – 15:30 The Folk Music Podcast – Anders Lillebo – Klubbscenen

Konserter

16:20 – 16:50 Al Andaluz – Hovedscenen

17:20 – 17:50 Vesselil – Klubbscenen

18:20 – 18:50 Meelodi – Hovedscenen

19:00 – 19:30 Trio Törn – Klubbscenen

20:10 – 20:40 Jeffery´s Reverie – Hovedscenen

20:50 – 21:20 Pauanne – Klubbscenen

22:20 – 22:50 Vassvik – Hovedscenen

23:00 – 23:30 Floating Sofa Quartet – Klubbscenen

23:50 – 00:20 Stampestuen – Hovedscenen

00:30 – 01:00 Beata Bermuda – Klubbscenen

Folkelarm

Folkelarm er Oslos største folkemusikkfestival. Vi har fokus på nordisk folkemusikk og inviterer band fra alle de nordiske landene. Her får du folkemusikk i alle mulige blandinger fra helt trad. til blandinger med elektronika, rock og jazz.

Vi har også et spennende seminarprogram og deler ut Folkelarmprisen, folkemusikkens egen spellemannspris. Folkelarmprisen er gratis og etterpå blir det jam, dans og buskspel.

Her er programmet for torsdagen:

Torsdag
Seminarer
11:00 – 15:00 “Rekrutteringsseminar” – FolkOrg – Intimscenen
12:00 – 12:45 “Mangfold og Innovasjon” – Marte Wilhelmsen Solheim
13:00 – 13:45 “Det priviligerte ubehaget” – Thomas Michael Walle
14:00 – 14:45 “Publikumsutvikling og Mangfold” – Marit Stokkenes
16:30 – 18:00 “Folkemusikkritikk” – Kultivator/Folkemusikk/Ballade

Folkelarmprisen
18:30 – 20:00 Folkelarmprisen – Gratis
20:00 – 00:00 Mingling, jam og dans – Gratis

Billetter selges her: www.folkelarm.no

Viser bare de nyeste 400.