Nytt på skogen: Nye evenement

Det våres! Livestreamet konsert i Tomba Emanuelles 20 sekunders etterklang

Det våres! Livestreamet konsert i 20 sekunders etterklang

Den nystartede Konsertserien Ekho inviterer til sin tredje konsert denne våren i Oslos hemmelige perle: Emanuel Vigelands Mausoleum. Rommet er et instrument i seg selv, med tyve sekunders naturlig etterklang. Det er også et vakkert rom fylt av kraftfulle fresker som utgjør Emanuel Vigelands livsverk Vita. På denne konserten tar Gunnhild Tønder med seg cembaloet, og mezzosopranen Eira Huse tar med seg seg stemmen. Det blir soloverk for cembalo, barokke arier og en helt nykomponert a cappella-sang skrevet til rommet av utøverne selv. All musikken er tilrettelagt for rommet. Konserten er åpen for alle og streames direkte kl 20.00 lørdag 24. april. Konserten blir liggende ute til og med 1.mai.
Livestreamingen foregår på vår Facebook-side, og etter streamingen blir konserten også lagt ut på Vimeo og Youtube.

Konsertserien Ekho er konsertserie startet mot alle odds etter flere måneder uten konserter i Oslo, av og for musikere. Vi setter stor pris på en valgfri donasjon til VIPPS 66 99 18. Alle donasjoner går direkte til å dekke utgiftene til konserten og honorar til utøverne. Som takk er du med i trekningen av norskprodusert kvalitetssjokolade fra Vigdis Rosenkilde. To vinnere blir trukket søndag 2.mai: de får hver sin 70% Echarate og 70% Piura med nibs.

Alle donasjoner hjelper uansett beløp. Vi foreslår et beløp mellom 50-250 kroner (eller mer om du føler for det) hvis du ønsker å støtte oss med en konsertbillett. Som musikere har vi stor forståelse for at mange er i en vanskelig situasjon om dagen, og vi ønsker at alle skal føle seg velkommen til konserten uansett situasjon. Om du ikke har muligheten til å støtte oss med et beløp er det til stor hjelp om du følger Facebook- og Instagramsidene våre og anbefaler konserten til dine venner. Der kan du også ta en titt på tidligere videoklipp fra konserter og få et glimt bak scenen.

Facebook: www.facebook.com/konsertser…
Instagram: @konsertserien_ekho

Ta en titt her for å få et inntrykk av det du kan oppleve på konserten vår:
youtu.be/2TG-gTDvYf8

Konserten har mottatt støtte fra Oslo Kommune og streamingstøtte fra Kulturfotografen.

Taking Root / prøverommet at Landmark / Bergen Kjøtt

This prøverommet* presents a work-in-progress viewing of Taking Root, an experimental play initiated by Hamid Waheed, in collaboration with musician Kim Reenskaug (music alias ‘WOW SAILOR’) and visual artist Eli Mai Huang Nesse. The play deals with displacement and history seen in the light of cactus plants and the landscape of a desert.

The event is produced as part of Landmark’s satellite programme at Bergen Kjøtt.

*prøverommet is BIT Teatergarasjen’s autonomous sidekick, a programme that moves between venues, galleries and other places around Bergen. this concept provides an opportunity for new voices, new material, thoughts and ideas to be tested out in an informal and dynamic alternative to the permanent institutions in Bergen. it’s existed alongside BIT Teatergarasjen’s seasonal program since 1998, always searching for the latest developments in the underground of Bergen’s art scene.

KJære G-d / prøverommet på Cornerteateret

Enkeltmannsforetaket av daglig leder Ole Mads S. Vevle utfører en prøveommet* av monologforestillingen KJære G-d.

På scenen: Et Jeg henvender seg i bønn/samtale til Gud, et Du. Og hvor Jeget befinner seg i skjæringspunktet, eller skjærsilden om du vil, mellom et religiøst og et sekulært verdensbilde, tvil og tro, hellig overbevisning og radikal nihilisme, ytre høyre og ytre venstre, det begripelig og det ubegripelige, det eviggyldige og det dagsaktuelle, mellom et ønske om å bevare det bestående og å rive ned absolutt alt.

Det er et uttalt mål med denne forestillingen å utforske våre forestillinger om hvem vi er, hvor vi kommer fra, og om Den Ytterste Virkelighet. Ved hjelp av enkle, men virkningsfulle dramaturgiske grep, presenteres to parallelle, og gjensidig utelukkende, virkelighetsforståelser. Samtidig blir publikum presentert for blant annet bibelhistorie, teologi, eskatologi, kosmogoni og kosmologi, evolusjonsteori, og toneangivende teorier om religionenes opphav, sammen med noen av vår tids mest betente spørsmål.

Arbeidsvisningen er et samarbeid mellom Prøverommet og Dramatikkens Hus. Utarbeidelsen av forestillingen er støttet av Dramatikkens Hus, Norsk kulturråd og Bergesenstiftelsen.

Ole Mads S. Vevle bio:

Vevle var en sentral performancekunstner på 2000-tallet og han markerte seg nasjonalt og internasjonalt med sine sterke tekster. Etter et kunstnerisk fravær på over 10 år gjorde han et oppsiktsvekkende comeback i februar 2020 med monologforestillingen ka?TARSIS!.I tillegg til kunstfaglig utdannelse har han en bachelorgrad i litteraturvitenskap og en mastergrad i religionshistorie.

*prøverommet is BIT Teatergarasjen’s autonomous sidekick, a programme that moves between venues, galleries and other places around Bergen. this concept provides an opportunity for new voices, new material, thoughts and ideas to be tested out in an informal and dynamic alternative to the permanent institutions in Bergen. it’s existed alongside BIT Teatergarasjen’s seasonal program since 1998, always searching for the latest developments in the underground of Bergen’s art scene.

fotokreditt: Judy Sirks Vevle

What is (your) dance? / prøverommet at BEK

Is dance a universal language?

Rita Maria Muñoz is researching this question and invites you to a special prøverommet* where you will be able to experience the movements, thoughts and silences of the performance. As a spectator you are welcomed and allowed a place to question and ponder what dance is, what it is to you, and if dance is a universal language.

Rita Maria recently returned to Bergen after finishing her bachelor in contemporary dance in Iceland. The body is a central part in her creative process – how and why it moves, but also how movements are understood through our different gazes. She is interested in making works where the audience can have an atmospheric experience and at the same time be challenged in their beliefs.

*prøverommet is BIT Teatergarasjen’s autonomous sidekick, a programme that moves between venues, galleries and other places around Bergen. this concept provides an opportunity for new voices, new material, thoughts and ideas to be tested out in an informal and dynamic alternative to the permanent institutions in Bergen. it’s existed alongside BIT Teatergarasjen’s seasonal program since 1998, always searching for the latest developments in the underground of Bergen’s art scene.

The Dreamwork / prøverommet at ALDEA

This prøverommet* workshop brings together artists from across disciplines to test a prototype of The Dreamwork, a project by artist Elind Rui Blix, inspired by Bjørn Bjarre’s publication of 100 dreams ‘Drømmearbeider’ (1995).

The project is made in collaboration with the Tromsø based initiative: Failure, Understanding, Care (& Kunst). Through a mix of discursive, experimental and practical exercises within the arts production house ALDEA, the workshop actively considers possibilities that may be opened up by environmental constraints.

_The Dreamwork is a free, global, digital publication made by and for artists. The Dreamwork contains a collection of artistic ideas that have been trashed for any given reason. Actually, The Dreamwork is sort of a conceptual junk yard for professional artists.

Maybe the artwork was too expensive to finalize. Or it never got any funding. Maybe someone thought the idea was too stupid. Or maybe the work never was completed. Or, maybe it was finalized, and now the artist dreams of seeing the artwork through a new pair of eyes. This digital publication will hopefully become a place, where you can roam through thrown-out ideas, and maybe use them to experiment or expand._

Participants in the workshop will be asked to contribute trashed ideas and recycle them according to an environmental model. The workshop will include technical expertise from ALDEA and the PhD candidate Thor Olav Iversen, who’s research focuses on Sustainable Development Goals.

About Elind Rui Blix:

By relying on the processes, the complexity and the competence of others, Blix favors a language that emphasizes the relationships between art, industry, nature and people, instead of pointing to the individual objects and the differences between them. She is driven by the excitement of working with beings she does not have the prerequisites to understand. In her artistic approach, Blix has lately entered into a nonverbal dialogue with living material in order to collaborate with nature on artistic results.

www.elindruiblix.no

About F.U.C (& K):

Failure, Understanding, Care (& Kunst) is a Manifesto brought to life as a arts/curatorial project initiated by artists Ruth Alexander Aitken and James S. Lee. F.U.C (& K) uses the constraint of radical environmental-conscientiousness as a means of abandoning the readily available and seeking out new creative paths for art making and exploration. It upholds Failure, Understanding and Care as the means to make environmentally friendly and exciting art.

thearcticagency.com/about/

About ALDEA:

ALDEA is an institution that aims to foster the creative ambitions of its open community. Professional grade workshops (metal, wood, digital fabrication), gallery, working studios, residency program, and online cultural management systems are all part of its broad set of resources. Innovation, collaboration, and entrepreneurship across art, design, and technology are at the core of ALDEA’S methodical approach used to push creative boundaries.

www.aldea.art

About Thor Olav Iversen

Thor Olav Iversen is a PhD researcher at the Center for the Study of the Sciences and Humanities (UiB). His PhD project revolves around the nexus of politics and technicality in statistical work performed by international organizations. He has a particular emphasis on the measurement of food security and hunger as well as the crafting of the indicator framework of the Sustainable Development Goals (SDGs).

If you have any questions about the workshop, contact laurie [at] bit-teatergarasjen.no.

*prøverommet is BIT Teatergarasjen’s autonomous sidekick, a programme that moves between venues, galleries and other places around Bergen. this concept provides an opportunity for new voices, new material, thoughts and ideas to be tested out in an informal and dynamic alternative to the permanent institutions in Bergen. it’s existed alongside BIT Teatergarasjen’s seasonal program since 1998, always searching for the latest developments in the underground of Bergen’s art scene.

photo credit: Ada Miko

Lee Ritenour EKSTRAKONSERT

Lee Ritenour, også kjent som «Captain Fingers», er mannen bak 1981-hiten Is It You, og er en internasjonalt anerkjent gitarist, studiomusiker og komponist med over 40 album bak seg.

GRAMMY-vinneren er en pionér innen moderne jazz og funk, og har høstet utallige priser i løpet av sin karriere – i tillegg til nesten 20 GRAMMY-nominasjoner. Ritenour har over 3000 sessions bak ermet. Her snakker vi en katalog bestående av storheter som Pink Floyd, Aretha Franklin, Steely Dan, Barbra Streisand, Dizzy Gillespie, Sonny Rollins, Joe Henderson, B.B King, Frank Sinatra, Simon & Garfunkel, Ray Charles og Peggy Lee. For ikke å glemme det spekteret av talent som dukker opp på hans soloverk og samarbeid, da særlig Phil Collins, Ivan Linz, João Bosco, George Benson Chaka Kahn, Herbie Hancock og Caetano Veloso.

Nå er Lee Ritenour aktuell med plata «Dreamcatcher», hans første solo-album noensinne. “People have been telling me for years: ‘Rit, you gotta make a solo guitar record’ In the past, I’ve always been the band guy, the ensemble guy, the collaborative-guitar-player guy. So this was the one project I hadn’t done. And this year, I knew it was time.”

‘Dreamcatcher’ kan ha blitt utløst fra personlige utfordringer, men albumet fant form i den globale pandemien Covid-19. Ritenour hadde allerede komponert flere essensielle lydspor før lock-down, men da han satt seg i karantene i det provisoriske studioet sitt i Marina Del Rey, utstyrt med litt mer enn syv gitarer, et datamaskingrensesnitt og gode intensjoner, lot gitaristen konteksten strømme inn i musikken. “It was an important album for me,” he notes. “Especially now, with everything going on in the world.”

Med andre ord, et meget passende album for tiden, og vi gleder oss til norsk premiere på Cosmopolite Scene den 24.oktober!

Line-up TBC

Trimolo

Trimolo er et musikalsk samarbeid som forener den arabiske musikken og den norske folkemusikken. Det som i utgangspunktet kan virke svært forskjellig, viser seg å ikke være så ulik likevel når musikken smelter sammen til et felles uttrykk. Melodiene får et større fargespekter: en syrisk melodi blir nesten som norsk når den spilles på en hardingfele og en norsk melodi får en større fargepalett når den spilles på det arabiske strengeinstrumentet oud og kanun.

Khaled Habeeb (oud) er en syrisk musiker som har spilt flere konserter i Norge og samarbeidet med både Stavanger Symfoniorkester og Trondheim Symfoniorkester. Tuva Færden (hardingfele, lyre og vokal) er en norsk folkemusiker og er blant annet medlem av bandene VRANG og Raabygg. Saleh Mahfoud er en syrisk sanger og multiinstrumentalist som står bak mange musikalske og kulturelle prosjekter i Oslo, inkludert bandet Majāz, Oslo Dabke Klubb og Oslo Dabke Festival.

Kreativt Mandagsmøte med Fredrik Rysjedal

KREATIVT MANDAGSMØTE er et tilbud til det kreative miljøet i Bergen på tvers av kunstfelt og sjangre. Hver måned inviteres en lokal kunstner (komponist/forfatter/billedkunstner/scenekunstner/filmskaper/musiker…) til å fortelle om sin kreative praksis. Det skal gi et innblikk i ulike metoder og forskjellige måter å takle utfordringer innenfor kreativt arbeid på, og inspirere til egen skaping.

I april inviterer vi tegneserieskaper og animatør FREDRIK RYSJEDAL.
Med tegneseriene sine har han jobbet mest med alternative format som fanziner og digitale format. Animasjonsarbeidet hans er oftest knyttet opp til sceniske framføringer sammen med musikere og dansere.
I 2019 fullførte han et stipendiat på KMD, der han forsket på bruk av bevegelige bilder i digitale teigneserier.
www.fredrikrysjedal.no

Samtalen er på norsk.

Kuratert av Eva Pfitzenmaier; støttet av Bergen kommune, Brak, VISP, Proscen og Litteraturhuset.

PRAKTISK INFORMASJON:
Arrangementet er gratis.
Sted: Zinken Hopp på Litteraturhuset.
Tid: kl 19.
OBS!! BEGRENSET KAPASITET pga restriksjoner i forbindelse med smittevern. Meld deg på hvis du vil sikre deg plass: [email protected]
____________________
Creative Monday Meeting is an initiative aimed at the creative scene in Bergen across artistic disciplines and genres with the intention to inspire and to give an insight into different working methods and ways of tackling challenges that come with working creatively. Every month we invite one local artist (composer/writer/visual artist/choreographer/film maker/musician…) to talk about their creative practice.

In April we are inviting comic artist and animator FREDRIK RYSJEDAL.
His comics are mostly published in alternative formats like fanzines and in digital formats and his animations are often part of performances in collaboration with musicians and dancers.
In 2019 he completed the Artistic Research Programme at the University of Bergem, Faculty of Fine Art, Music and Design, where he did research on the use of moving images in digital comics.
www.fredrikrysjedal.no

The talk will be held in Norwegian.

Curated by Eva Pfitzenmaier; supported by Bergen kommune, Brak, VISP, Proscen and Litteraturhuset.

PRACTICAL INFORMATION:
The talk is free and open for everybody.
Place: Zinken Hopp at Litteraturhuset.
Time: 19.00.
ATT!! LIMITED CAPACITY due to covid-19 restrictions. If you want to be sure to get in, please register beforehand at [email protected]

Digital! Samskriving på zoom

Det kan være vanskelig å sette av tid til skriving. Det ønsker Tekstuniverset å gjøre noe med. Ved å forplikte seg til å møtes på samskriving lager vi et lite press-skrive-rom for oss selv. Her skriver vi hver for oss og sammen på zoom. Jeg legger ut igangsettende skriveoppgaver hvert kvarter. Oppgavene skal gi en impuls til å skrive. Oppgaven kan vinkles inn mot det skriveprosjektet du allerede er i gang med, eller du kan bare skrive noe nytt. Man kan ikke svare feil på disse oppgavene. Man kan også bruke økta til å skrive på det du allerede er i gang med, uten å skjele til oppgavene som legges ut. Følg intuisjonen din dit den fører deg. Det gjør ikke noe om du skriver dårlig, for det viktigste er å trene skrivemuskelen. Mange forfattere sier at man må tørre å skrive dårlig for å skrive bra.

Ca kvart over åtte blir det intervju med forfatter Bruno Jovanovic som har utgitt romanen"Etter hvert vil øynene venne seg til mørket"
på Cappelen Damm.
Dere kan veldig gjerne stille spørsmål til forfatteren på chatten.

Jeg holder zoomrommet åpent til ca. kl.21 sånn at man kan prate med hverandre der, dersom man ønsker det. Men underveis i samskrivingen foregår all kommunikasjon skriftlig.

I kjelleren med Guttorm – Musikk-quiz nr 5!

Det blir nok en variert digital musikkquiz med hovedfokus på vestlig populærmusikk fra de siste 60 år eller så.

NB! Du trenger virkelig IKKE være ultramusikknerd for å være med, tvert i mot, dette er for absolutt alle som vil ha noen timers hyggelig adspredelse og en slags go’-musikk-følelse i å være sammen med andre, digitalt som alt er nå.

Du stiller på hjemmekontoret eller sofaen med noe å drikke, prisen av en øl på Vipps og gleden av å leke quiz med mange andre. Pluss at du får høre masse musikk og tenke og lure og fundere litt. Quiz er alltid bra!

Hvis dere vil være på lag så går det fint, det er privat-chat på Zoom eller dere kan sitte i sofaen med de korrekte meternes avstand.

Lik og del gjerne videre!

NB! VIKTIG INFO:
Quizen blir på ZOOM. Kl. 1950-ish legger jeg ut link til videomøtet her på event, som et innlegg. Følg linken og klikk deg inn i møtet. Hvis du ikke har lastet ned Zoom vil den be deg om å gjøre det, det går veldig raskt. ZOOM pleier å være ganske smertefritt å bli med på. Du trenger IKKE å ha eget abonnement for å være med.

Digitalt! Videregående skrivekurs med TRUDE MARSTEIN på Zoom

Dette er et kurs for alle som i en eller annen forbindelse har gått på kurs med Trude Marstein før. Dere leverer kortere tekster, og deltagerne går rett på tekstgjennomgang, uten noen særlig introduksjon. Det skal selvfølgelig også være tid og rom til å stille spørsmål og snakke om diverse temaer som dukker opp. Jeg vil også gi dere spontanoppgaver, hvor dere skriver der og da, og skriveoppgaver til hjemmebruk (som dere velger om dere vil bruke).

Vi håper det blir tre tekstgjennomganger per deltager.

Datoer: onsdag: 28. april, 12. mai, 26. mai, 9. juni og 23. juni
Tid: klokka 17:30 til 21:30

Musick for a while og Ekhos Hage – gratis konserter streamet fra Emanuel Vigelands Mausoleum i 20 …

Musick for a while og Ekhos Hage – gratis konserter streamet fra Emanuel Vigelands Mausoleum i 20 sekunders etterklang.

Velkommen til de to aller første konsertene i Konsertserien Ekho.
Møt tre fremadstormende musikere i Emanuel Vigelands fantastiske kunstverk Tomba Emanuelle. Mausoleet er dekket av freskeverket Vita, livet, og rommet er i seg selv et instrument med sine 20 sekunders etterklang.
Jadran Duncumb tar med sin theorbe og vakre barokkmelodier, Tuva Færden tar med seg både hardingfela, stemmen og lyren, og mezzo-soprano Eira Huse synger. Det blir et variert program med barokkmusikk og norsk folkemusikk, og helt ny musikk skrevet av utøverne selv. Det lurer seg også inn en Karnatisk vuggevise og en gammel Straussfavoritt. All musikken er adaptert til rommet. Gjør deg klar for himmelske toner, hjerte, smerte, sinne, kjærlighet og nostalgi. Vi anbefaler å bruke headset eller lignende for å få den optimale klanglige opplevelse.

1. april kl 20.00: Musick for a while. På denne konserten vil theorben stå i sentrum, og det blir spilt vakre toccataer av Kapsberger, musikk av Henry Purcell og Claudio Monteverdi, i tillegg til folkemelodier.

2. april kl 19.00: Ekhos Hage. På denne konserten blir det spilt ny musikk skrevet av de tre utøverne Tuva Færden (hardingfele, lyre, sang), Jadran Duncumb (theorbe) og Eira Huse (mezzosopran).

Jadran Duncumb er en av verdens mest lovende theorbister og har nylig gitt ut solo-CD. Folkemusikeren Tuva Færden har gjort stor suksess i forestillinger med Riksteatret og i grupper som Vrang og Raabygg og er også nominert til Spellemann for medvirkning på Knut Reiersruds nyeste CD. Mezzo-sopran Eira Huse har sunget ved operahus som Opéra de Lyon, Den Norske Opera og Royal Opera House Muscat.

Konsertserien Ekho er en nyoppstartet konsertserie i det særegne Emanuel Vigelands Mausoleum i Oslo. Serien vil fokusere på bl.a. ny musikk og teste ut mye ulik musikk tilpasset rommet. Konsertserien har fått navn etter Ekho. Ekho vokste opp blant fjellnymfene, og brukte dagene sine på å spille musikk sammen med musene. Hun var en fantastisk sanger og historieforteller, og spilte mange instrumenter. Musikken opptok all hennes tid, og hun var svært beundret og både folk, fe og guder beundret henne. Guden Pan ble så sint da hun avviste ham, at hans vrede fikk en flokk med hyrder til å rive henne i mange små biter. De fremdeles syngende bitene av kroppen hennes ble reddet og beskyttet av Gaia. Gaia lovet musene at Ekho skulle få gjenta enhver jordlig lyd. Ekho var altså opprinnelsen til lysfenomenet ekko. I Emanuel Vigelands Mausoleum er Ekho svært tilstedeværende, og hun er vår muse. Vi ønsker å forføre publikum med sang og flotte instrumenter inne i Emanuel Vigelands Mausoleum – som er et instrument i seg selv.

Konsertene er støttet av Oslo Kommune Kulturetaten og Norsk Komponistforening.
Konsertene blir liggende ut påsken.

Mer info finnes på:
www.facebook.com/konsertser…
Event: m.facebook.com/events/11717…

Følg oss også gjerne på instagram: @ekhosgarden

I kjelleren med Guttorm – Musikk-quiz nr 4!

Jeg smeller til med en MUSIKK-QUIZ fra Kjelleren igjen! Velkommen til nok en variert digital musikkquiz med fokus på vestlig populærmusikk fra de siste 50 år eller så.

Du trenger virkelig IKKE være ultramusikknerd for å være med, tvert i mot, dette er for absolutt alle som vil ha noen timers hyggelig adspredelse og en slags go’-musikk-følelse i å være sammen med andre, digitalt som alt er nå.

Du stiller på hjemmekontoret med noe å drikke, et lite bidrag (tilsvarende en øl) på Vipps og gleden av å leke quiz med mange andre. Pluss at du får høre masse musikk og tenke og lure og fundere litt. Quiz er alltid bra!

MELD DEG PÅ PÅ FACEBOOKEVENT Her

Hvis dere vil være på lag så går det fint, det er privat-chat på Zoom eller dere kan sitte i sofaen med de korrekte meternes avstand.

Lik og del gjerne videre!

NB! VIKTIG INFO 1:
Siden det er Påske så kan jo dette slå begge veier, enten mange som kan eller ingen. Vi sier at hvis minst 30 har meldt seg på innen onsdag kl. 12 på Facebook-eventet så blir det noe av! IKKE meld deg på hvis du ikke er 100 % sikker på at du er med, ok? Takk.

VIKTIG INFO 2:
Quizen blir på ZOOM. Kl. 1950-ish legger jeg ut link til videomøtet på Facebook, som et innlegg. Følg linken og klikk deg inn i møtet. Hvis du ikke har lastet ned Zoom vil den be deg om å gjøre det, det går veldig raskt. ZOOM pleier å være ganske smertefritt å bli med på. Du trenger IKKE å ha eget abonnement for å være med.

Spontan digital musikkquiz i kveld! DEL I VEI MED ANDRE!

BLI MED PÅ ZOOM HER

Hei,

Jeg holder mange musikkforedrag og musikk-quizer, digitalt og fysisk, åpent og lukket. Jeg holdt en stor musikkquiz for en bedrift i morges og tenkte at jeg kunne høre om det var noen her i Skogen som ville være med på en Musikk-quiz på Zoom i kveld, fredag 26/3? Det er jo en måte å være sammen på…

Jeg har masse quizer klare og kan sette sammen en Skogen Spesial, åpen og fri og forhåpentligvis så grei at alle skal kunne ha glede av den, uavhengig av hvor mye musikk du ellers bryr deg om.

Folk pleier å melde tilbake at det er både gøy og lærerikt og sosialt. Det viktigste er jo å være sammen her vi nå sitter i kjelleren alle sammen. Og så øl, selvfølgelig.

Du Vippser meg prisen på en halvliter for å være med. Hvis det blir noe av så legger jeg ut en Zoom-lenke her på arrangementet kl. 19.50.

Ok?

(IKKE meld deg på hvis du ikke er helt sikker på at du er med! Tusen takk).

Burde ikke vi ha blitt bedre kjent? Burde vi ikke ha sett hverandre noe mer året som gikk?

Jo, vi burde det. Dette er den digitale kjøkkenfesten på Topia der vi prøver å ta igjen noen av de tilfeldige møtene vi ville ha hatt i 2020; en sjanse til å bli litt bedre kjent! Kom på lørdag 10. april, dans, le, heng! Finn eventet på FB, hvis du vil, men bare meld deg på! Lenke følger!

På grunn av zoomtretthet og andre nymotens ord er eventet kort, med mulighet for forlengelse. På Topia har du en liten lubben strekfigur-avatar du flytter rundt og når du kommer i nærheten av noen kan du snakke med folk. Og liker du dem ikke kan du løpe en annen retning, eller bare unnskylde deg bort :D

Live på Facebook – Kor faen blei det av Norge? Dokumentaren om Sliteneliten

Det er noe ordentlig dritt å drive plateselskap når det er umulig å ha konserter og man vil lansere debutalbumet til det råeste bandet siden Ålesund brant. Men 9. april slipper vi debutalbumet til Sliteneliten come hell or high water.

Heldigvis har vi et triks i ermet. Dokumentarfilmskaper Signe Rosenlund-Hauglid har fulgt Sliteneliten siden starten og produsert kortdokumentaren «Kor faen blei det av Norge» som vi streamer live fredag 9. april kl 20:00 – one night only!

«Kor faen blei det av Norge» er historien om seks jenter som danner et band en mørk januarkveld i Oslo. Ingen av dem kjenner hverandre fra før, men alle kjenner Maria, raddisen med de høylytte meningene.

De kaller seg selv et politisk telegram pyntet med tverrfløyte (Silje Strøm), fele (Inga Haugdahl Solberg), gitarer (Ylva Gülpinar, Synneva Gjelland), trommer (Thea Marie Kvam) og bass (Maria Refsland). I løpet av våren dannes varme vennskap og en strålende bandkarriere øynes bak horisonten. Så banker virkeligheten på.

«Kor faen blei det av Norge» er en engasjerende, lystig dokumentar om et band som strutter av sjøltillit og som ikke har mindre ambisjoner enn revolusjon og verdensherredømme.

Filmen har engelske undertekster.

Vi ønsker å rette en stor takk til Signe Rosenlund-Hauglid som lar oss vise filmen.

🛒 Forhåndsbestill albumet her: https://plateselskapetno13.no/…/slitenelitens-debutalbum

Kampenjazz: Espen Reinertsen Solo Nettkonsert

Foto Henrik Beck

La deg forhekse av Espen Reinertsen! Saksofonisten har utgitt «Forgaflingspop» og «Nattsyntese», han er overhodet ikke fremmed for å blande det komplekse med det iørefallende. Her blir det pling-plong og pop for det nye tjuetallet i skjønn forening.
Vi gafler i oss!

Wrap ønsker alle velkommen til Søndagskrydder førstkommende Søndag, streames- matkurs, …

*Wrap ønsker alle velkommen til Søndagskrydder førstkommende Søndag 21 mars Live streamed here: youtu.be/r1GE2OOm9DE
*

English below

Kl. 12:00 Lag gourmet Chiken Tika Masala med Shruti (se liste av ingredienser lengre nede i teksten om du vil koke samtidig som Shruti)
Kl. 14:30 Sonisk Selskap med ImproLaBergen (dans og musikk i high-tech sosialdistansert bonanza)!
Kl 15:00 Samtale om fremtiden for gjenbruk i Byggebransjen og i scenekunstproduksjon.
Velkommen til matkurs med Shruti Manish Karkhanis fra hjemmelaget fra hjemlandet, samtale mellom Svein Egil Dagsland, daglig leder Norsk Riving AS og Silje Sandodden Kise, konsert og danseimpro med Sonisk Selskap i samarbeid med ImproLaBergen
Vi kan ha et lite publikum tilstede, det er dessverre fullt, MEN du kan få med deg hele programmet digitalt!
Utøvere på konsert/visning:
Carlos Enrique Salinas Arana – Andeanske fløyter & pan fløyter,
Stian Brungot – Bass, Linn Merethe Myrtveit – Vokal, Kjetil Hana – Marimba, perc og guitar, Hades Heriberto – Cubansk percussion og Nils Are Drønen – trommer
Dansere fra ImproLaBergen – Roskva Yasmin Andersen, Lilian Maria Bjertnes, Ewa Lorenc, Rita Maria Farias Munoz, Brita Grov, Monica Reksten og Ine Terese Hogstad.

I*ngrediiense-liste til Tikka Masala og mer informasjon om prosjektet:*

For the chicken / paneer tikka:
Half a fresh lime,
Cubed bell peppers and onions
Chicken 400 g boneless ( preferably chicken thigh fillet)/ 400 g paneer
2 tablespoons Turkish/greek yoghurt
OR 2 tablespoons natural yoghurt + 50 ml fresh cream
2 tablespoons ginger garlic paste
1 tablespoon mustard oil
1 teaspoon salt
2 teaspoons kashmiri chilli powder
1/2 teaspoon turmeric powder
1/2 teaspoon extra hot chilli powder (optional)
1 teaspoon chaat masala
1 teaspoon garam masala
1 teaspoon dry roasted chickpea flour

For the green chutney to serve with chicken/paneer tikka as an entrée:
1 cup fresh coriander leaves + stalks
1/4 cup fresh mint leaves
1 green chilli
1/2 lime squeezed
1/2 teaspoon cumin seeds
1/2 teaspoon salt
1/2 teaspoon sugar

For the jeera rice:
2 cups aged basmati rice
Water for soaking
1 tsp cumin seeds
1/4 tsp asafoetida
1 teaspoon salt
1 tablespoon Oil or ghee
4 cups boiling water for cooking

Kitchen equipment:
Grill pan
Heavy bottom pan/pot
Strainer
Oven or charcoal grill
Charcoal pieces (to add smoky flavor)
Skewers (if you also want to enjoy the chicken as an entrée)
*
Mer om prosjektet og involverte:*
Shruti Manish Karkhanis flyttet til Bergen fra Mumbai, og har startet sin egen bedrift, @hjemmelaget fra hjemlandet hvor hun lager fantastisk autentisk mat fra India. Man kan nyte maten til Shruti blant i kafeen i Nygårdsparken og på Søndagskrydder! Shruti tilbyr også kurs og catering.
Svein Egil har jobbet med riving av bygg i mange år. Wrap er tuftet på en interesse for gjenbruk, deling og bærekraftig felleskap, noe som har ført oss inn i ulike samarbeid, bl.a med Svein Egil Dagsland, daglig leder for Norsk Riving AS.
Silje Sandodden Kise er scenograf med bred erfaring fra mange ulike scenekunstproduksjoner både i det frie feltet og i institusjonell sammenheng. Hun er opptatt av, og engasjert i miljø og bærekraft, både på personlig og yrkesmessig plan, noe som førte til research-prosjektet Bærekraftig Scenografi i samarbeid med Hege Pålsrud og Norske Scenografer i Creo.
Sonisk Selskap samler sammen musikere i nye konstellasjoner, i et støttende og inspirerende miljø, og utfordrer dem kollektivt til å generere nytt musikalsk materiale gjennom improvisasjonsstrategier lagt frem av utvalgte ledere som åpner for unike opptak, konserter og opplevelser.
En ny leder, heretter kalt en ‘’Sonisk Sjeriff’‘, blir utvalgt til å lede hver kunstneriske arbeidsperiode. Arbeidet deres går ut på å definere ønskelig musikksjanger, invitere passende musikere, forberede hver samling iløpet av den aktuelle perioden og lede disse samlingene i samarbeid med en passende lydingeniør og tekniker.
’World Grooves’ er det musikalske temaet i denne første iterasjonen fra Sonisk Selskap. Leo Preston er utnevnt til Sonisk Sjeriff denne gangen og han vil lede samlingene og post-produksjonen. Preston er musiker, låtskriver, dramatiker og teatermaker.
Musikerne som er med på denne første iterasjonen er Carlos Enrique Salinas Arana – Andeanske fløyter & pan fløyter,
Stian Brungot – Bass, Linn Merethe Myrtveit – Vokal, Kjetil Hana – Marimba, perc og guitar, Hades Heriberto – Cubansk percussion og Nils Are Drønen – trommer.
Den utvalgte lydingeniøren for ‘World Grooves’ er Paal Rasmussen. Han studerte musikkteknologi og produksjon hos det som for tiden kalles London Metropolitan University, og ledet et kommersielt lydstudio i Asker.
Samarbeidet med ImproLaBergen inviterer dansere som er medlemmer av lab’en til å improvisere til konserten. Individuelle dansere vil innta hver sine egne rom rundt omkring på Wrap. Dette kunstneriske valget er delvis inspirert av nåtidens sosiale distansering, og blir gjort mulig med bruk av avansert lyd og video -nettverksteknologi (ikke over internett) som lar danserne reagere til musikken i realtid og bli projisert på en skjerm bak musikerne på scenen.
En koreograf eller danser blir også invitert av Wrap til å legge en plan, et utgangspunkt, partitur eller retning for disse improvisasjonene. Under ‘World Grooves’ konserten er det Veronica Robles Thorseth som innehar denne oppgaven. Hun skal lage et partitur inspirert av refleksjon rundt ‘’den tenkende kroppen’’ og verkene av den viktige dansepedagogen og kunstneren Gill Clarke (UK). Danserne som deltar er Roskva Yasmin Andersen, Lilian Maria Bjertnes, Ewa Lorenc, Rita Maria Farias Munoz, Brita Grov, Monica Reksten og Ine Terese Hogstad.
Søndagskrydder er støttet av Åpne Dører 2020 – Bergen Kommune – Fagavdeling Kunst og Kulturutvikling og Arrangørstøtte – Kulturrådet.

Wrap
Stiftelsen History Disposal Unit
Møllendalsveien 58
5009 Bergen

- 12.00 Online cookery course from the kitchen at Wrap with Shruti Manish Karkhanis
- 14.30 Concert with Sonisk Selskap and dance by ImproLaBergen. The concert will be streamed live.
- 15.00 Streamed talk between Svein Egil Dagsland, leader of Norsk Riving AS og Silje Sandodden Kise. 

Let’s spend our Sunday afternoon together through the cables of cyberspace!We’ll begin by making our own truly gourmet chicken tikka masala with Shruti Karkhanis of Hjemmelaget fra Hjemlandet.

By the time you’ve got your chicken tikka on the table (in front of the TV) it will be time for the grand high point – at 14:30 you can watch and listen as 7 of the best and most adventurous musicians in Bergen jam to the theme of “World Grooves” in Wrap’s AV Lab, accompanied by 7 dancers from ImproLaBergen using state-of-the-art technology to interact from different rooms throughout Wrap in real-time.
This will be streamed to you by a wonderful team of 7 high-tech experts and nerds, in the highest possible quality!
While you do the dishes, you can listen to an interview in which one of Bergen’s most sought after set designers, Silje Sandoden Kise talks about new insights into the culture of industrial re-use and recycling of materials with Svein Egil Dagsland, who leads the demolition firm Norsk Riving AS.

Søndagskrydder is a series of Sunday matiné events that aims to be a platform for artistic experiments and interdisciplinary art, all within a relaxed sociable and inclusive framework including cooking courses, activities for kids, and talks and discussions that seem relevant and current for our time and situation. The concept is being continually adapted to work within infection control guidelines during the pandemic.

Cookery Course – Shruti KarkhanisVocals – Linn Merethe MyrtveitBass – Stian BrungotFlutes – Carlos SalinasMarimbas, Perk & Guitar – Kjetil HanaCuban Percussion – Hades Heriberto Hernandes RodriguezDrums – Nils Are DrønenMusical Director & Guitar – Leo PrestonSound Engineer – Paal RasmussenAssistant Sound Technician & Hyggene – Suzanne StarrDancers:Roskva Yasmin AndersenLilian Maria BjertnesBrita GrovIne Terese HogstadEwa LorencRita Maria Farias MunozMonica RekstenScore for improvisation – Mai Veronica Lykke Robles ThorsethCameras:Øystein NesheimNils NesseTara CatherallStefan WittsHead of Streaming – Jonas SkarmarkHead of Internal Video Networking & Projection Mapping – Andreas Lassen

F/eks: Center of the Universe release-video-party!

Som en reddende engel for alle dere som lengter etter å danse, har det lengendariske one-man-bandet Center of the Universe teamet seg opp med oss i F/eks for å feire utgivelsen av Interabangerz! Fredag klokka 20 er det premiere på den live-innspilte releasekonserten, som vil bringe glede, grooves og god stemning inn i ditt hjem. Helt gratis, og helt legendarisk! ༼♥ل͜♥༽

Kan du høre for deg musikk som er like insisterende som den er nysgjerrig?! C.O.U. er tilbake med en EP inspirert av tegnet Interrobang, en mindre kjent kombinasjonen av et spørsmålstegn og et utropstegn. Den starter med TRACK ID, en sang om å lure på hvilket spor som spilles i en klubb, eller kanskje på et nettarrangement? Den fortsetter med mange gode spor man kan danse til hjemme eller på det ikke eksisterende dansegulvet: faux-orientalsk disco, bekymret boogie-funk, en kosmisk versjon av den kjente Sleng Teng-riddim og til slutt et balkan-inspirert spor generert med kunstig intelligens.

Center of the Universe er en kunstner som hovedsakelig, men ikke bare jobber med musikk og lyd. Bandet, som er et soloprosjekt (derav navnet), har gitt ut nesten 20 album, mange remikser og jobber også med musikk til film, teater og lydkunst. Vi i F/eks har ikke bare benyttet oss av C.O.U. generøse utlån av midi-keyboards til tidligere konserter, men er store fans av denne gledesspredende magikeren og alle hans finurlige påfunn. Bli med på feiringa!
fanlink.to/interabangerz
-— ENGLISH -
Like a savior for all of you who are longing to dance, the legendary one-man-band Center of the Universe has teamed up with F/eks to celebrate the release of Interabangerz! Friday at 20h we will premiere the live-recorded concert, to bring joy, grooves and good vibes in to your home. Totally free, totally legendary! ༼♥ل͜♥༽

Can you imagine music as insisting as it is curious?! C.O.U. is back with an EP inspired by the sign Interrobang, a less known combination of a question mark and an exclamation mark. It starts with TRACK ID, a song about wondering what track is played in a club, or perhaps at an online event? It continues with lots of great tracks to dance to at home or at the non-existing dance floor: faux-oriental disco, dithery boogie-funk, a cosmic version of the well known Sleng Teng-riddim and finally a balkan-inspired track generated with artificial intelligence.

Center of the Universe is an artist who mainly, but not only, works with music and sound. The band, which is a solo project (hence the name), has released almost 20 albums, many remixes and is also working with music for film, theater and sound art. F/eks has previously made great use of C.O.U. generosity and borrowed midi-keyboards for concerts, but we are first and foremost huge fans of this joyous magician and all his curious inventions. Join the party!
fanlink.to/interabangerz

Ghost-Note

Få med deg det tre ganger GRAMMY-vinnende bandet presentere en smidig blanding av jazz, hip-hop, funk og verdensmusikk!

Line-up:

Robert Sput Searight (Snarky Puppy, Herbie Hancock, Kendrick Lamar) – drums
Nate Werth (Snarky Puppy) – percussion
Dywane “MonoNeon” Thomas (Prince) – bass, guitar
Sylvester Onyejiaka (Prince, Quantic) – baritone-, tenorsax, flute
Dominique Xavier Taplin (Prince, Toto) – keyboards
Jonathan Mones (Funky Knuckles, RC & The Gritz) – alto sax, flute
Peter Knudsen – guitar
Ghost-Note fremstår som en eksplosjon av rytmer, drevet fremover av to helt eksepsjonelle trommeslagere og perkusjonister. Robert “Sput” Searight og Nate Werth har base i Dallas, Texas, og har studert jazz ved University of North Texas. Begge er dessuten medlemmer av Snarky Puppy, en grenseprengende instrumentalgruppe som har vært aktive som plateartister I mer enn ti år, og som har vunnet hele tre Grammy-priser. Ghost-Note er en perkussiv festforestilling, som samtidig fremstår som en feiring av musikkens innerste vesen. Searight og Werth er inspirert av artister som James Brown, J Dilla og Beastie Boys, og fargelegger musikken sin ytterligere med vest-afrikanske, afro-cubanske og brasilianske impulser.

Denne skarpe, smarte og smidige blandingen av jazz, hip-Hop, funk og verdensmusikk må naturligvis fremføres av topp folk. Og det har duoen med seg til gagns. Blant musikerne finner vi Sylvester Onyejiaka (Prince, Quantic) og Jonathan Mones (Funky Knuckles, RC and the Gritz), som begge spiller fløyter og saxofoner. A.J. Brown (Fred Hammond) spiller bass, Justin Stanton (Snarky Puppy) og Daniel Jones (Jay-Z, Janet Jackson, Justin Timberlake) er på keyboards, og Nick Werth (Galaxe, Yak Attack) spiller xylosynth, Mike Jelani Brooks (Kirk Franklin, RC & the Gritz) trakterer tenorsax, mens Alvin Ford Jr. (Pretty Lights, Dumpstaphunk) spiller trommer. Se også opp for Dywane Thomas Jr., også kjent som MonoNeon. Denne eksepsjonelle bassisten og gitaristen var en av de siste musikerne som samarbeidet med Prince, og har ellers jobbet med bl.a. R&B-artisten Ne-Yo. Han er i tillegg noe av en stjerne på YouYube, der han legger ut imponerende oppvisninger i bass-spill.

Vi gleder oss til å dele denne kvelden med dere!

Digital samskriving på zoom

Det kan være vanskelig å sette av tid til skriving. Det ønsker Tekstuniverset å gjøre noe med. Nå kan du bli med på fellesskriving på zoom, og ikke være redd, det er slett ikke noe vanskelig! Melder du deg på, får du en lenke i innboksen din, og den er det bare å trykke på, så er du på plass. Fellesskrivingen vil vare rundt 1 time og et kvarter, og du kan komme med helt blanke ark. Vi stiller med oppgaver til dem som måtte trenge det. Etterhvert håper vi på å kunne presentere intervjuer og annen snacks der inne også.

På felles-chatten på zoom kan vi kommunisere med hverandre og dele korte tekster!

Jeg lager også en facebook-gruppe der vi kan knytte kontakt med hverandre. Der kan vi inspirere, informere og invitere til bokslipp, litterære arrangementer, fester og festivaler.

Kampenjazz: Jonas Cambien Trio Plateslipp strømmekonsert

Foto Jenny Berger Myhre

Jonas Cambien Trio slipper sitt tredje album på det Portugisiske plateselskapet Clean Feed.
Den som sier at pianotrio skal være piano, bass og trommer, er uten røtter i jazzhistorien. Jonas Cambiens bassløse trio er godt forankret i frijazzens fortid. Cambiens komposisjonsverden er en evig utforsking av klanger, med- og motlyder og perkussive ostinater, servert i et akustisk landskap. Noen ganger avansert, noen ganger overraskende tilgjengelig med melodier som fester seg på hjernen i timesvis og alltid uhyre originalt.
I det ene øyeblikket handler det om gleden ved å møte en barnslig melodi, i det neste om lettelsen over å skjønne hvordan en tilsynelatende vrien musikalsk ligning henger sammen. Se sammenhengene i musikken løse seg opp før de forsvinner og slutter, før de gjør plass til nye, forunderlige øyeblikk i Jonas Cambien Trios verden.
Skru av lokket og se vidunderet i musikkens tannhjul og fjær!

Digitalt! Tekst til bilde. Skrivekurs med GRO DAHLE på zoom

I et tekst-til-bilde-kurs er det mye spennende som kan skje i mellomrommet mellom ord og foto, mellom fortellinger og tegninger, kunst og dikt. Dette er først og fremst et tekst-kurs knyttet opp til bilder, hvor vi har bilder som utgangspunkt, bilder som samarbeidspartnere til teksten. Ofte er det kunstnere og fotografer med på dette kurset fordi de er interesserte i hvordan ord kan danse med bilder, men det er like fullt et kurs som ikke krever noe som helst av bakgrunn og erfaring. Det oppstår underlige ting når bilde og ord står ved siden av hverandre. Ordene virker inn på bildene, bildet virker inn på ordene. Det blir en kombinasjon som er større enn bare summen av delene, en helhet som balanserer mellom det visuelle og det verbale. Vi begynner med titler og øker til bildetekstbildet kan være til støtte for ordet eller det kan være en ballvegg hvor språket kan skape et større rom for bildet, åpne dimensjoner og undertekst og bakland. Vi leker med en-rutere, tegneserier, grafiske romaner og jobber med replikkvekslinger og dialoger. En hel dag bruker vi til bildebok og «the drama of the turning of the page», som er mitt eget tema, og vi skal også inn i det kunstneriske rommet av konsept, tekstur og struktur hvor språket i seg selv er det kunstneriske materialet, og hvor ordene og bokstavene, blir et område for kunsten.

Skrivekurs med Bjarte Breiteig

Kurset passer både for nybegynnere og mer erfarne skrivere. Breiteigs filosofi er at alle, uansett nivå, kan hjelpes til en større bevissthet rundt egen skriving. Hver kveld vil vi se nærmere på en side ved skrivehåndverket – perspektiv, dialog, struktur etc. – og belyse det med eksempler fra litteraturen. Vi fokuserer på skjønnlitterær prosa: roman, novelle og kortprosa. Det vil bli gitt skriveøvelser og noen hjemmeoppgaver. Den viktigste delen av kurset er gjennomgang av deltakernes egne tekster.

Ved påmelding leveres tekst på 2-5 sider til første gjennomgang. Dette bør være noe som er i prosess og som du har lyst å jobbe mer med. Legg også ved noen linjer om deg selv, hvem du er og litt om hva du skriver eller ønsker å skrive.
Ved stor pågang vil vi gjøre et utvalg av deltakerne med hensyn til helheten i gruppa. Tekst og spørsmål sendes til: [email protected]

Vi samles i koselige omgivelser på Fjøsloftet på Årvoll gård
Om kursholderen:
Bjarte Breiteigs har gitt ut tre kritikerroste novellesamlinger Fantomsmerter, Surrogater og Folk har begynt å banke på. Hans første roman Mine fem år som far vakte stor oppsikt og høstet svært gode kritikker da den kom i 2014. Breiteig har bred erfaring med undervisning i kreativ skriving, og har vært leder for Aschehougs forfatterskole.

OBS! Dersom det ikke er tilrådelig å holde dette kurset fysisk, kjører vi det digitalt på zoom. Dersom det på slutten av kurset viser seg å være trygt, satser vi på å møtes på trivelige Årvoll Gård. Der har vi tilgang til et veldig stort og hyggelig lokale.

Digitalt! Videregående skrivekurs med TRUDE MARSTEIN.

Dette er et kurs for alle som i en eller annen forbindelse har gått på kurs med Trude Marstein før. Dere leverer kortere tekster, og deltagerne går rett på tekstgjennomgang, uten noen særlig introduksjon. Det skal selvfølgelig også være tid og rom til å stille spørsmål og snakke om diverse temaer som dukker opp. Jeg vil også gi dere spontanoppgaver, hvor dere skriver der og da, og skriveoppgaver til hjemmebruk (som dere velger om dere vil bruke).

Deltageren leverer 3-4 sider fortløpende og som blir gjennomgått på kurset, uten å ha blitt lest på forhånd. Da får vi sikkert gjennomgått tre tekster per deltaker.

Datoer: onsdag 14. april, 28. april, 12. mai, 26. mai, 9. juni, 23. juni
Tid: klokka 17:30 til 21:30

Kreativt Mandagsmøte med Mirte Bogaert

Kreativt Mandagsmøte er et tilbud til det kreative miljøet i Bergen på tvers av kunstfelt og sjangre. Hver måned inviteres en lokal kunstner (komponist/forfatter/billedkunstner/scenekunstner/filmskaper/musiker…) til å fortelle om sin kreative praksis. Det skal gi et innblikk i ulike metoder og forskjellige måter å takle utfordringer innenfor kreativt arbeid på, og inspirere til egen skaping.
Til mars-møte har vi invitert danser og koreograf MIRTE BOGAERT.
Mirte utvikler scenekunstprosjekter som benytter seg av forskjellige strategier for å veve sammen kropp, bevegelse, lyd, lys og tekst.
I 2020-2021 har hun også vært del av mentor programmet Borealis Ung Komponist der hun utforsket hvordan hun – som koreograf – kan skrive musikk for ensemblet Currentes.

Samtalen kommer til å foregå på engelsk.

Kuratert av Eva Pfitzenmaier; støttet av Brak, VISP, Proscen og Litteraturhuset.

STED: Fossestove på Litteraturhuset.
TID: kl 14.


Creative Monday Meeting is an initiative aimed at the creative scene in Bergen across artistic disciplines and genres with the intention to inspire and to give an insight into different working methods and ways of tackling challenges that come with working creatively. Every month we invite one local artist (composer/writer/visual artist/choreographer/film maker/musician…) to talk about their creative practice.
For march meeting we have invited dancer and choreographer MIRTE BOGAERT.
Mirte develops performing arts projects where she employs different strategies to integrate body, movement, sound, light and text with each other. In 2020-2021, she is also part of the mentor program Borealis Ung Komponist, where she explored writing music for the ensemble Currentes.

The talk will be held in English.

Curated by Eva Pfitzenmaier; supported by Brak, VISP, Proscen and Litteraturhuset.

PLACE: Fossestove at Litteraturhuset.
TIME: 14.00.

Æ Å for barn: Samiske myter

grafikk: stuler og sønn

*

Velkommen til Æ Å Trondheim litteraturfestival 2021. Temaet for festivalen er «jord». Med dette temaet ønsker vi å sette fokus på bokstaver, språk og litteratur som et grunnlag og jordsmonn for eksistensen vår.

*

Æ Å FOR BARN: SAMISKE MYTER
June Sommer Strask formidler samiske skapelsesmyter og joiker dyr. Andrea Skogtrø Eggan introduserer.
Passer til 5.-7. klasse.

*

OM DELTAGEREN
June Sommer Strask (f. 1958, bosatt i Trondheim) er forfatter, artist og joikepedagog fra Finnmark. Hun deler fra sin kulturarv gjennom sine bøker og joike- og fortelleropptredener. Hun har skrevet bøker for barn, ungdom og voksne. Barnebøkene hennes er tospråklige, samisk/norsk. Sommeren 2020 ga hun ut sin første CD med egenkomponert musikk og joik, sammen med bandet Kartanka.

*

Æ Å TRONDHEIM LITTERATURFESTIVAL 2021
Alejandro Albarrán Polanco (MX) / Nathaniel Farrell (US) / Ann Jäderlund (SE) / UKON (SE) / Signe Gjessing (DK) / Monica Aasprong (NO/SE) / Andreas Vermehren Holm (DK) / Gunnhild Øyehaug / Casper André Lugg / Adelheid Seyfarth Gulbrandsen / Karoline Brændjord / Liv Gulbrandsen / June Sommer Strask / Ellen Grimsmo Foros / Montaser Abdelmawgood / Jon Ståle Ritland / Kari Stai / Håvard J. Nilsen / Erlend Skjetne / Martin Ingebrigtsen / Bendik S. Vada / Pernille Høegh (DK/NO) / Sigrid Elise Strømmen

*

Festivalen foregår digitalt mellom 11.–13. mars. Det digitale programmet presenteres i samarbeid med Litteraturhuset i Trondheim. Festivalens enkelte programposter blir strømmet til bestemte dager og tider, og hver enkelt video vil ligge tilgjengelig i 24 timer hver før de tas ned. Det er gratis for publikum å se festivalen på nett. Publikum kan forvente seg en flora av opplesninger, samtaler, foredrag, presentasjoner og musikalske innslag, samt språk-, kultur- og naturforbindelser på tvers av landegrenser og kontinent.

*

Æ Å Trondheim litteraturfestival arrangeres annethvert år. Arrangør er Norsk Forfattersentrum Midt-Norge.

Se fullstendig program her: www.forfattersentrum.no/arr…

Sponsorer: Trondheim kommune, Trøndelag Fylkeskommune, Fritt Ord, Arild og Emilie Backhes Fond, NTNU og Norsk Forfattersentrums medlemsfond.

Samarbeidspartnere: Litteraturhuset i Trondheim og Trøndersk forfatterlag.

Kunstnerisk råd: Bendik Vada, Kaisa Aglen og Margrethe Aas.

Digitalt! Diktkurs med GRO DAHLE på zoom

Vi skal skrive dikt, vi skal leke og lage. Vi skal skape pust og pauser, vi skal inn i poesien. Ordet «Poesi» kommer fra gresk «poieo» som betyr: å skape. «Vers» kommer fra latin «versus» og betyr å vri og vende. Å det er dette vi skal på dette diktkurset: vi skal skape og vri og vende på ordene, prøve ut, undersøke og eksperimentere, leke og bli kjent med en haug ulike teknikker og metoder, slik som språklige bilder, slik som rytme, vi skal stille spørsmål og lage lister, finne opp ord ingen har hørt før, få språket til å danse. Ordet «lyrikk» kommer fra strengeinstrumentet lyre, og lyrikk handler om musikalitet, om tekster som synger med språket sitt. Ordet «Dikt» kommer fra tysk: «Dicht» som betyr tykk, og da blir dikt: tykke tekster. Og vi skal mate språket og få opp ladningen, konsentrasjonen og se hva som skjer når vi går dit det brenner, finne trykket og la det koke!

Æ Å: Språkforbindelser

grafikk: stuler og sønn

*

Velkommen til Æ Å Trondheim litteraturfestival 2021. Temaet for festivalen er «jord». Med dette temaet ønsker vi å sette fokus på bokstaver, språk og litteratur som et grunnlag og jordsmonn for eksistensen vår.

*

SAMTALE: SPRÅKFORBINDELSER
Ann Jäderlund har vært en av svensk poesis viktigste stemmer siden åttitallet. I 2016 gjendiktet hun Signe Gjessings debutbok “Ud i det u-löse” fra 2014. Det blir et spennende møte mellom to av Skandinavias mest særpregede poeter. Samtalen ledes av Andreas Vermehren Holm. Andrea Skogtrø Eggan introduserer.
DANSK/SVENSK
Live via ZOOM

*

Les mer om deltagerne her: www.forfattersentrum.no/mid…

*

Æ Å TRONDHEIM LITTERATURFESTIVAL 2021
Alejandro Albarrán Polanco (MX) / Nathaniel Farrell (US) / Ann Jäderlund (SE) / UKON (SE) / Signe Gjessing (DK) / Monica Aasprong (NO/SE) / Andreas Vermehren Holm (DK) / Gunnhild Øyehaug / Casper André Lugg / Adelheid Seyfarth Gulbrandsen / Karoline Brændjord / Liv Gulbrandsen / June Sommer Strask / Ellen Grimsmo Foros / Montaser Abdelmawgood / Jon Ståle Ritland / Kari Stai / Håvard J. Nilsen / Erlend Skjetne / Martin Ingebrigtsen / Bendik S. Vada / Pernille Høegh (DK/NO) / Sigrid Elise Strømmen

*

Festivalen foregår digitalt mellom 11.–13. mars. Det digitale programmet presenteres i samarbeid med Litteraturhuset i Trondheim. Festivalens enkelte programposter blir strømmet til bestemte dager og tider, og hver enkelt video vil ligge tilgjengelig i 24 timer hver før de tas ned. Det er gratis for publikum å se festivalen på nett. Publikum kan forvente seg en flora av opplesninger, samtaler, foredrag, presentasjoner og musikalske innslag, samt språk-, kultur- og naturforbindelser på tvers av landegrenser og kontinent.

*

Æ Å Trondheim litteraturfestival arrangeres annethvert år. Arrangør er Norsk Forfattersentrum Midt-Norge.

*

Se fullstendig program her: www.forfattersentrum.no/arr…

*

Sponsorer: Trondheim kommune, Trøndelag Fylkeskommune, Fritt Ord, Arild og Emilie Backhes Fond, NTNU og Norsk Forfattersentrums medlemsfond.

*

Samarbeidspartnere: Litteraturhuset i Trondheim og Trøndersk forfatterlag.

*

Kunstnerisk råd: Bendik Vada, Kaisa Aglen og Margrethe Aas.

Æ Å: Fire leser høyt

grafikk: stuler og sønn

*

Velkommen til Æ Å Trondheim litteraturfestival 2021. Temaet for festivalen er «jord». Med dette temaet ønsker vi å sette fokus på bokstaver, språk og litteratur som et grunnlag og jordsmonn for eksistensen vår.

*

FIRE LESER HØYT
UKON, Casper André Lugg, Alejandro Albarrán Polanco og Monica Aasprong. Andrea Skogtrø Eggan introduserer.

*

OM DELTAGERNE
UKON (f. 1965, bosatt i Gøteborg), akronym for Ulf Karl Olov Nilsson, er forfatter og psykoanalyiker. Han debuterte i 1990 med diktsamlingen Kung-Kung og har siden publisert et knapt tjuetall diktsamlinger, en roman og to essysamlinger. Høsten 2019 kom Forklaringsopplysningane, et stort utvalg av UKONs produksjon, utført og gjendiktet av Monica Aasprong.

*

Casper André Lugg (f. 1985, bosatt i Fredrikstad) er poet. Han debuterte i 2011 med “Lite rekviem”, og har siden da gitt ut fire diktsamlinger. Hans siste utgivelse er "Mariabiotopene "som kom i 2019. En fragmentert natur og eksistensielle tapserfaringer er sentrale tematikker i forfatterskapet hans, men også det håpefulle potensialet i intime utvekslinger mellom mennesket, ånd og materie.

*

Alejandro Albarrán Polanco (MX) (f. 1985, bosatt i Xalapa-Enríquez, Veracruz) er poet, kunstner og musiker. Han har gitt ut fire diktsamlinger, og er oversatt til engelsk, fransk, portugisisk, polsk, svensk og norsk. Hans siste utgivelse er “Algunas personas no son caballos”. Polanco leser med sin norske gjendikter Bendik Vada.

*

Monica Aasprong (f. 1969, bosatt i Stockholm) er en norsk poet, oversetter og redaktør. Hun har skrevet fire diktsamlinger, men debuterte med en roman, “mellom Alex Gobulev og meg”, i 1997. En stor del av forfatterskapet er installasjoner og arbeider som beveger seg mot grensen til andre kunstarter. Hun er tidligere litteraturansvarlig i Morgenbladet. Poesien hennes har vært oversatt til en rekke språk, blant annet engelsk, spansk, italiensk og kinesisk.

*

Festivalen foregår digitalt mellom 11.–13. mars. Det digitale programmet presenteres i samarbeid med Litteraturhuset i Trondheim. Festivalens enkelte programposter blir strømmet til bestemte dager og tider, og hver enkelt video vil ligge tilgjengelig i 24 timer hver før de tas ned. Det er gratis for publikum å se festivalen på nett. Publikum kan forvente seg en flora av opplesninger, samtaler, foredrag, presentasjoner og musikalske innslag, samt språk-, kultur- og naturforbindelser på tvers av landegrenser og kontinent.

*

Se fullstendig program her: www.forfattersentrum.no/arr…

*

Sponsorer: Trondheim kommune, Trøndelag Fylkeskommune, Fritt Ord, Arild og Emilie Backhes Fond, NTNU og Norsk Forfattersentrums medlemsfond.

*

Samarbeidspartnere: Litteraturhuset i Trondheim og Trøndersk forfatterlag.

*

Kunstnerisk råd: Bendik Vada, Kaisa Aglen og Margrethe Aas.

Viser bare de nyeste 400.