Nytt på skogen: Nye evenement

Hilde Louise Asbjørnsen Guro von Germeten Heartattack and Vine Hyllest til Tom Waits

Hilde Louise Asbjørnsen og Guro von Germeten inviterer til en personlig og poetisk hyllest av sin musikalske muse Tom Waits. De to låtskriverne har gjennom sine mange respektive album latt seg inspirere av Waits’ fortellende tekster og dramatiske musikalske univers. Høsten 2019 delte de scenen sammen foran en fullsatt Nasjonal jazzscene i anledning hans 70-årsdag. Konserten ble et konsept, og nå gjester de Cosmopolite med tolkninger av sine favorittlåter fra Waits’ katalog. I ryggen har de et glitrende band bestående av Olga Konkova på piano, Oddrun Lilja på gitar, Ellen Brekken på bass og Hermund Nygård på trommer.

Første gang Guro og Hilde Louise møttes var da de gjestet Tom Waits’ 60-års feiringen på Rockefeller i 2009, med tribute-bandet Blow og flere andre norske artister. Etter det fant de hverandre på flere måter: Guro’s debut-album «Bad Dreams and Good Nightmares» ble produsert av Asbjørnsen og Anders Aarum og utgitt på Asbjørnsens label, Sweet Morning Music. De har fortsatt å gjeste hverandres konserter, og samarbeidet rundt plateselskapet. Og ikke minst delt sitt lidenskapelig forhold til kraftsenteret Tom Waits

Orchestra Baobab

Line-up:

Zacharia Koité – Vokal, Congas
Alpha Dieng – Vokal
Mamadou Mountaga Koite – Trommer, Timbaler
Elhadji Malick Sy – Bass
Moussa Sissokho – Congas
Yahya Fall – Gitar acc
Daddy Thioune – Gitar solo
Wilfrid Zinsou – Trombone
Thierno Koite – Tenor- og altsax
Rudolphe Gomis – Vokal
Cheikh Ibra – Vokal

Nok en gang vil vi fylle Cosmopolite med afrokubanske rytmer, portugisiske melodier og kongolesisk rumba! Vi er glade for å få Vest-Afrikas mest ikoniske band tilbake, og denne gangen for å feire deres 50-årsjubileum!

Orchestra Baobab er skaperne av en svært subtil, distinktiv og multi-etinsk pop-sound som har satt spor i senegalesisk musikkliv siden 1970-tallet. Deres musikalske renessanse ble kickstartet i hjemlandet Senegal, som bidro til å gjøre hovedstaden Dakar til en av verdens mest levende musikalske byer. Orchestra Baobab produserte titalls med innspillinger før de splittet på midten av 80-tallet, men det var deres velkjente album «Ken Dou Werente» som skulle skape stor internasjonal interesse.

Bandet har holdt på i mange år, og har virkelig satt sine spor i historien. Gjennom tidens løp har Orchestra Baobab opplevd flere forandringer, noen bandmedlemmer har valgt andre livsretninger, mens andre dessverre har gått bort. Med nye tilskudd som både kan hedre bandets historie, og vedlikeholde kvaliteten, er Orchestra Baobab like sterk og solid som alltid!

Bandet besøkte Cosmopolite i 2017 i anledning deres siste album «Tribute to Ndiuga Dieng», samt i 2019. I år feirer Orchestra Baobab sitt 50-årsjubileum, og vi kan glede oss over rytmer og melodier som er like magiske den dag i dag, som de var for 50 år siden!

“Baobab make music for all-night dancing […]. These seasoned players can still raise the roof while barely breaking a sweat.” – Arwa Haider for The Guardian

Liv Warfield

Line-up:

Liv Warfield – vokal
Ryan Waters – gitar
Justin McKinney – bass
Marlon Patton – trommer
Shaun Martin – keyboards
Kwinton Gray – keys/keytar, koring
En konsertopplevelse med Liv Warfield er som å se Tina Turner, Sade og James Brown på en og samme tid, samtidig som hun har sin helt særegne stil!

Liv Warfield startet musikkarrieren sin i Oregon, USA, hvor hun opparbeidet seg respekten til lokale stjerner. I 2006 ga hun på egenhånd ut sitt debutalbum “Embrace Me”, hvor hennes kraftfulle vokal og enorme scenetilværelse har ført til samarbeid med artister fra Lionel Richie til Cyndi Lauper, og i 2009 – Prince, hvor hun ble del av gruppen hans New Power Generation.

Etter flere år med turneer og læring fra den ultimate mentor, fikk Warfield sitt store gjennombrudd med albumet «The Unexpected», som Prince også var med på å produsere. Dette har ført til store opptredener på kjente TV-show som Jimmy Fallon, Tonight Show with David Letterman og Jimmy Kimmel Live, i tillegg til en 2014 Soul Train Music Award og nominasjon til BET Best New Artist Award. I 2021 ga Prince ut albumet «Welcome 2 America» – også et album Liv har vært en del av.

I 2017 fikk Warfield muligheten til å jobbe med enda en av sine barndomshelter, Nancy Wilson fra bandet Heart, hvor de sammen skapte bandet Roadcase Royale, og samme året ga ut sitt første album «First Things First».

Januar 2022 gjør Liv seg klar til å utgi livealbumet «Live At Café Wha», i tillegg til å jobbe med sitt nye studioalbum som vi alle kan glede oss til å høre neste sommer. Og ikke nok med det – 12. mars kommer hun til Cosmopolite for å levere et realt og energisk soulshow!

Les Freres Smith

Eksplosivt orkester fra Paris som spiller afrobeat og global grooves! I 2017 holdt de sin aller første konsert i Norge, og det på Cosmopolite! I 2022 er de tilbake, og Les Freres Smith er nok en gang klare til å fylle våre lokaler!

Les Freres Smith er et fargerikt orkester med et dusin medlemmer, der alle har etternavnet Smith. De har spesialisert seg på afrobeat og global grooves, og har spilt i mer enn ti år rundt om i Europa. De energiske og eksplosive sceneshowene har skaffet dem mange tilhengere, samtidig som at bandet insisterer på å gjøre alt selv, da de er sine egne managere og produsenter. Orkesteret har samarbeidet med artister som Tony Allen, Kutiman, Franck Biyong, Kokolo, Mamani Keïta og Djeli Moussa Condé.

Les Freres Smith ga ut sitt første album, ”Contreband Mentality”, i 2011, og fulgte i 2015 opp med albumet ”Free to Go”. Nettstedet Fonkadelica sammenlignet utgivelsen med legender og inspirasjonskilder som Fela Kuti, Mulatu Astatké og James Brown, mens Parisdjs.com omtalte det som ”a mesmerizing tour-de-force in funky Afro music”.

I likhet med samfunnet, miljøet og verden ellers, har musikken til Les Frères Smith vært i konstant forandring. Ivrige etter originalitet, blir de elleve brødrene aldri sittende fast i repetisjonen. Med dette har de tatt Afrobeat, hypnotisk etio-jazz, og vestafrikanske vibrasjoner – som ble fanget opp under deres tidligere plater – og likevel fått lagd noe nytt! Med albumet «MUTATION» kan knyttnevene igjen reise seg og bli samlet til et enkelt krigsrop: «Smith! Smith! Smith! Smith!».

Lizz Wright

Nok en stor stemme! På selveste kvinnedagen vil Lizz Wright gjeste Cosmopolite sine lokaler, og på hvilken måte kan vi bedre feire dagen enn med en så fremragende kvinne som henne? The New York Times omtaler stemmen hennes som “a smooth, dark alto possessed of qualities you might associate with barrel-aged bourbon or butter-soft leather”.

Lizz Wright kommer fra Georgia, USA, og vokste opp med en musikalsk far. Barndommen var preget av soul, gospel og RnB, og ikke rart er det at hun da idag har dedikert sin karriere til blant annet disse sjangrene. Wright har lagt sin sjel i flere av de gamle musikklassikerne, og startet sin karriere som Billy Holiday-tolker. I dag er repertoaret hennes en god blanding av coverlåter og egne låter, og totalt har Wright utgitt 6 album, hvor de to siste platene havnet på toppen av Billboards jazzliste.

Lizz Wright sin musikk representerer kjærlighet og menneskelighet på tvers av sosiale grenser – hennes ønske er at musikken skal gi lytteren en følelse av tilhørighet, uansett sted, både fysisk og emosjonelt. En som har følt på akkurat dette er Barack Obama, hvor låta «Lean In» hadde karret seg med på den tidligere USA-presidentens spilleliste. Opplev Lizz Wrights store stemme sammen med oss på Cosmopolite, og kanskje havner hun også på din spilleliste. Vi ser frem til en storslagen kvinnedags-feiring med en sterk kvinne, som ikke bare bruker stemmen sin til sang, men også til å stå opp for det som er riktig!

Carminho

Carminho er en fantastisk fado-formidler, og regnes som en av de største utøverne i portugisisk musikk sin historie!

Carminho ​​​​ble født blant gitarene og stemmene til fado, datter av den anerkjente fadosangerinnen Teresa Siqueira. I 2009 ga hun ut debutalbum «Fado», et album som ble et av årets og tiårets mest anerkjente album. “Fado” oppnådde platina – et misunnelsesverdig resultat for et debutalbum.

Samme år gjør hun et samarbeider med Pablo Alborán i «Perdoname», og blir den første portugisiske artisten til å nå nummer 1 på den spanske toppen. I 2012 slapp hun sitt 2. album “ALMA”, som havnet på salgstoppen i Portugal og nådde fremtredende posisjoner i flere internasjonale topper. Etter å ha opptrådt på de viktigste stedene i Europa og rundt om i verden, opptrer hun også i Brasil, og drømmen om å samarbeide med Milton Nascimento, Chico Buarque og Nana Caymmi, går i oppfyllelse.

I 2013 bekrefter Carminho seg selv som en av de mest internasjonale, portugisiske artistene, samtidig som at hun blir utmerket med en Golden Globe og prisen «Carlos Paredes» i Portugal når hennes to første album når den doble platinaprisen. I 2014 blir “Canto” utgitt, noe som fører til Caetano Velosos første partnerskap med sin yngre sønn Tom, som tilbød henne den upubliserte “O Sol, Eu e Tu”. I 2016, etter en invitasjon fra familien til en av de største komponistene i verden, spilte hun inn “Carminho Canta Tom Jobim” med det siste bandet som fulgte ham live de siste ti årene av hans liv. Etter den store suksessen med albumet “Carminho Canta Tom Jobim”, kom hun i 2018 med sitt 5. album “Maria”.

Carminho har opptrådt i Norge ved to tidligere anledninger, hvor den første var i 2016 under Oslo World. 4.mars 2022 kommer hun til Cosmopolite Scene for aller første gang, og vi gleder oss til å få presentere fado-sang på sitt beste!

The Arsen Petrosyan Quartet

Line-up:
Arsen Petrosyan – Duduk
Astghik Snetsunts – Qanun
Vladimir Papikyan – Santur
Avetis Keoseyan – Dhol/Perkusjon

The Arsen Petrosyan Quartet spiller klassisk armensk, tradisjonell musikk, som spenner over ulike tidsepoker og sjangere innenfor Armenias historiske tidslinje.

Arsen Petrosyan har nylig dukket opp som en av de viktigste talsmennene for den armenske duduken innenfor sin generasjon. Etter å ha fulgt i fotsporene til etablerte duduk-mestere som Djivan Gasparian og hans mentor Gevorg Dabaghyan, har Petrosyan klart å finne sin egen vei gjennom ulike samarbeid med blant andre Steve Hackett (Genesis), Emirati-komponisten Ihab Darwish og oudisten Omar Bashir. Både med og ved siden av sine ensembler, A.G.A Trio og The Arsen Petrosyan Quartet, har han opptrådt i hele Europa, Nord-Amerika, Midtøsten, Sentral-Asia og Kaukasus.

Født og oppvokst i Charentsavan, Armenia, hvor han fortsatt er bosatt, er Petrosyans mer umiddelbare og familiære røtter fra den etniske armenske enklaven Javakhk (i Republikken Georgia), mens forfedrenes hjemland er i Erzurum (nå det moderne Tyrkia). I 2016 mottok han sin mastergrad i musikk (Duduk-konsentrasjon) ved Komitas-konservatoriet i Jerevan. Petrosyan har en aktiv innspillings- og turnéplan, men har i tillegg også gjennomført mesterklasser og forelesninger om Armenia duduk for organisasjoner som World Music Institute (WMI) i New York City og Apollo Chamber Players (Houston, Texas). Noen av hans viktigste medieopptredener inkluderer blant annet de på Medici.tv, Mezzo TV, BR-KLASSIK, samt BBC Persia.

Arsen har nylig gitt ut albumet «Hokin Janapar», og i den anledning er han nå på turné. «Hokin Janapar» betyr «Min sjels reise» på armensk, og er Petrosyans nostalgiske utforskning av musikk som har rørt ved hans sjel, og som gjenspeiler den armenske nasjonen sin fortsatte odyss. Låtene på albumet er ikke bare sanger, de er snarere et dokument av en nasjon og kultur som nekter å dø.

Dakha Brakha

Line-up:

Marko Halanevych – vokal, darbuka, tabla, trekkspill, trombone
Iryna Kovalenko – vokal, basstrommer, trekkspill, perkusjon, buggy, zgaleyka
Olena Tsibulska – vokal, basstrommer, perkusjon, garmoshka
Nina Garenetska – vokal, cello, basstromme

Dunkende trommer, cellomurring, crimsonperler og lammeullhatter er alle kjennetegn for det ukrainske, selvutnevnte «etno-kaoset», Dakha Brakha. Gruppen er nært tilknyttet hjemlandet sitt, men er likevel et kultfenomen også blant det internasjonale publikum.

De siste 20 årene har denne prisbelønte teaterkvartetten med multiinstrumentalistiske sangere eksperimentert med blant annet ukrainske folketoner og rytmer, med elementer fra afrikanske, arabiske, bulgarske og ungarske stiler. Alt i alt er musikken deres blandet sammen av autentisk etnisk materiale. Dakha Brakha lager vill og uforglemmelig musikk, som på en og samme tid er både høytidelig og moderne. Og hvor kommer inspirasjonen fra, spørs du kanskje? Dakha Brakha reiser selv rundt til ulike landsbyer, besøker lokale babushkas, og ber om å få høre deres folkesanger. Slik blir gruppens unike og aggressive lydbilde til – en sound som involverer både ritualistiske stammerytmer, men også ekstraordinær vokal.

Deres utstrakte karisma ligger i røttene – Dakha Brakha ble grunnlagt i 2004 av Vladyslav Troitskiy som jobbet som direktør for et avantgarde-teater kalt Dakh, en innflytelse som er tydelig i bandets forestillinger. Dakh Theater er et av Europas mest ledende produksjonshus for avantgarde-teater, og Dakha Brakha er deres eget house-band. Det var i denne sammenheng gruppen hadde sin første opptreden i Norge, da de sammen med Dakh Theater åpnet Oslo World-festivalen i 2011. Siden den gang har de ikke opptrådd i Norge igjen, og vi er derfor henrykt over å kunne ønske dem velkomne til Cosmopolite 19.februar 2022!

The Land In-Between – Shannon Mowday’s LILA og Oslo & Akershus Ungdomsjazzorkester

Shannon Mowdays LILA og Akershus og Oslo Ungdomsjazzorkester (AOJO).

AOJO

AOJO – Akershus og Oslo ungdomsjazzorkester, formidler en forbløffende kombinasjon av ung energi og moden musikalitet og består av 25 svært talentfulle unge musikere i alderen 14 til 20 år under ledelse av Shannon Mowday. Det er en fantastisk kompleksitet, løssluppen energi og samtidig en nesten uhørt nøyaktig unøyaktighet i dette kollektivet, som får dette bandet til å sjokkere og begeistre. AOJO kommer til denne konserten med en ny og spennende besetning med unge musikere som vil presentere musikk av Mowday, Geir Lysne, Hilmar Jensson og Helge Sunde.

AOJO er en del av Østnorsk jazzsenters satsning på rekruttering og unge talenter, og bandet har, siden debutkonserten på Kampen Jazz høsten 2014, spilt på store og små scener i inn og utland som Moldejazz, Oslo jazzfestival, Vossajazz, Jazz Baltica (Tyskland) og Standard Bank National Youth Jazz Festival (Sør-Afrika) med mer. I 2019 ga de ut plata «Oasis of Bad Vibes», og det ble også lagd en dokumentar om bandet «Om å spille sammen som seg selv».

LILA (Divine play)
Line-up:
Shannon Mowday – alt- og barytonsaksofon, kontra altklarinett, komposisjon
Helge Lien – piano
Johannes Eick – 6-strengs akustisk bass
Erik Nylander – trommer
Louise Lavoll – lyddesign

Energi, rytme, sterke melodier, følsomhet og improvisasjon er elementene i «spill» som forener norskbaserte Shannon Mowday og hennes sørafrikanske røtter, med noen av Skandinavias beste kreative og improviserende artister. LILA hadde sin debutforestilling på Oslo Jazz Festival 2019, etterfulgt av forestillinger i Norge og Sør-Afrika, med blant annet Joy of Jazz Festival i Johannesburg. LILA ga ut sitt debutalbum «The Land In-Between» på Bugge Wesseltoft sitt OK World Label i oktober 2020. Mowdays musikk er preget av sterke elementer fra hennes kultur, reiser og livshistorier, men presenterer også problemstillinger for sosial diskurs. Gjennom albumet ønsket LILA å finne felles grunn i uttrykkelsen, men også å utforske forskjeller utover sjangergrenser og stilforventninger.

«The creative mind plays with the object it loves» – Carl Jung

«The Land In-between»


«I was born on African soil with my feet firmly planted in it’s earth, but part of my roots are from elsewhere. I took on a new habitat in Norway and planted my own seeds. In both lands, I am a foreigner. I am woman expressing myself in a musical genre where the «landscaping» (blueprint) was essentially architected (designed) by men and their expression. Here too, I am a foreigner. In LILA we seek to find common ground in expression but also explore our differences beyond borders of musical genres or expectations of style and essentially create a «play» ground in «The Land In-between». – Shannon Mowday Albumet, «The Land In-between», er dedikert til minnet om Courtney Pieters og alle ofre for kjønnsbasert vold.

Mini Bio:

Standard Bank Young Artist Award Winner for Jazz (2007), Shannon Mowday, har gjort flere opptredener rundt om i Afrika, Asia, Europa og Amerika med ledende artister som Maria Schneider, Sibongile Khumalo, Danilo Perez, Nils Landgren, Oliver Mtukudzi, Jonathan Butler, Dizu Plaatjies, Concord Nkabinde, Arild Andersen, Andreas Shaerer, Erlend Skomsvoll, Jeroen van Vliet, Geir Lysne og Bugge Wesseltoft, for å nevne noen. Hun har ledet og spilt inn egne prosjekter slik som Galumphing, African Eyes (Oz), MØTE, Chi (Qi), og har med sin egen musikk opptrådt som solist sammen med alle de store symfoniorkestrene i Sør-Afrika. Mowday komponerer og leder store ensembler og har opptrådt med ledende prosjekter slik som Ensemble Denada, Elin Rosseland Quintet, NDR Bigband, Trondheim Jazz Orchestra, BURN! og Baltica ‘All Stars’ Bigband. For tiden leder hun også en svært vellykket ungdomsgruppe, AOJO (Akershus og Oslo Ungdomsjazzorkester), og mottok i 2018 Norsk Jazzforums Bigband-pris. Hennes fremførelser er en kombinasjon av enorm kraft og høy energi, sidestilt med ekstrem følsomhet. Med spennende og oppfinnsom bruk av de lavere treblåserne har hun skilt seg ut som ekstremt original og ukonvensjonell i sitt arbeid. Shannons komposisjoner er unike og reflekterer hennes reiser, hennes sørafrikanske røtter, samt en omfattende musikalsk erfaring; de inneholder trekk fra natur, folklore og livserfaring, men presenterer også viktige problemstillinger for sosial diskurs.

Helt siden hun flyttet til Norge i 2009, har Mowday forent musikere hun har jobbet med, og hver og en med en helt unik musikalsk identitet.

Den internasjonalt anerkjente komponisten Helge Lien er kjent for sine mange album og opptredener med Helge Lien Trio, samarbeid med Adam Baldych, Arild Andersen, Live Maria Roggen, samt flere andre ledende artister. Han har bevist å være en svært spennende ung stemme innenfor skandinavisk musikk. Hans blanding av særegen lyd og virtuost og responsivt spill viser at Lien er et «øyeblikkets komponist» i alt han gjør.

Johannes Eicks unike uttrykk og lydspill av 6-strengs oppreist bass er uten sidestykke. Han har jobbet med mange definerende musikere og artister, slik som Elin Rosseland, Trygve Seim, Jon Christensen, Morten Qvenhild og Christian Wallumrød. I tillegg har han også selv vært vesentlig for essensen av lyden hos den norske, improvisatoriske musikkscenen.

Erik Nylander kan skilte med en utrolig diskografi med noen av Skandinavias beste musikere, som blant annet Ola Kvernberg, Tore Brunborg, Bjørn Alterhaug Quintet, Tronheim jazzorkester og Erik Nylanders Orkester. Han er en usedvanlig lydhør og kreativ musiker som også har jobbet i afrikanske prosjekter som Monoswezi og MØTE (med Mowday og Dizu Plaatjies).

Denne konserten er støttet av Østnorsk Jazzsenter og Mowday Music.

Roar Sletteland: The Metal

På et tidspunkt endret språket seg. Ordet «drone» sluttet å være et faguttrykk fra folkemusikken og biologitimene til å bli noe mer allment, noe alle visste hva var. På den ene side et elektronisk leketøy, på den annen et politisk redskap, et instrument for overvåking og krigføring. To kryssende tendenser kunne man si, fra kunst til underholdning, fra natur til samfunn. Men også en utvikling fra det aller mest primitive til den mest avanserte teknologi. I musikken er dronen en kontinuerlig tone som liksom bare henger der, som en bakgrunn eller bakteppe for melodi og rytme, kjent fra visse strengeinstrumenter, fra sekkepiper og orgelmusikk, nesten som en slags påminnelse om at selv de mest virtuose musikalske ornamenter springer ut av noe helt grunnleggende og primitivt, nemlig lyd. Det finnes tallrike komponister og musikere som fokuserer på musikk som lyd i sin mest basale form, som vibrasjoner, frekvenser, resonanser og akustikk, og i slike tilfeller blir dronen ofte et sentralt musikalsk parameter. Drone metal er en sjanger hvor gitarer i feedback danner en massiv vegg av lyd, hvor melodi og rytme er skrelt bort til fordel for en konstant, retningsløs tilstand. I motsetning til for eksempel black metal, som den har et visst slektskap med, er den ikke aggressiv, men snarere forførende og overveldende. Lytteren hensettes i en behagelig, meditativ tilstand, eller kanskje en kroppslig eufori, der vibrasjonene fyller opp rommet, og like mye kjennes som høres. En totalopplevelse der den øvrige verden stenges ute. En litt pussig situasjon, siden den øvrige verden jo fylles opp av disse andre dronene, som også liksom bare henger der. Passer på befolkningen og sikrer trygghet i hverdagen – i hvert fall den delen av befolkningen som er på lag med makten som forvalter dronene, som kan innhente informasjon om befolkningen og eventuelt uskadeliggjøre den. En konstant, usynlig, men allestedsnærværende maktutøvelse som ingen kan unnslippe, og der man bare kan håpe at man ikke vekker oppmerksomhet, der man kanskje også tilpasser atferden sin. Nettopp slik er det makten fungerer.

The Metal er en selvgående dronemaskin som forvandler vibrasjoner til elektrisitet til magnetisme og tilbake til vibrasjon igjen, og lager lyd underveis – en lyd som allerede var der, i strengene, i form av bittesmå vibrasjoner. Prosjektet er utviklet i samarbeid med Bernt Isak Wærstad.

Roar Sletteland jobber særlig innen musikk, scenekunst og lydkunst der han konstruerer lydutstyr, musikkinstrumenter og robotikk. Han skriver også tekster om kunst og filosofi, og da gjerne i kunstens randsoner der den møter sine teknologiske, økonomiske og organisatoriske forutsetninger.

Prosjektet er støttet av Norsk kulturråd og Bergen kommune.
Også takk til Wrap og Gyldenpris kunsthall. Foto/bilde: Roar Sletteland.

FEMME BRUTAL: Nothing Personal, Ayka & Mor Efrony

FEMME BRUTAL PÅ MIR

Med stor glede presenterer vi vintersesongens første Femme Brutal kveld på Mir 27. januar.

NOTHING PERSONAL:
Nothing Personal er et kollasjprosjekt bestående av Dorothea Økland, Thea Emilie Wang og Solveig Wang. Bandet omfavner eksperimentelle poplåter, frie improvisasjonsstrekk og fieldrecordings, og musikken kan beskrives som eksperimentell pop med elementer fra jazz, R&B og elektroakustisk musikk. Nothing Personal mikser ukonvensjonelle elementer og serverer lytterne en live lydkollasj som blir til i nuet. Tilnærmingen til musikken er som i en forskerlab der de tre alkymistene undersøker lyder, låter og effekter. Nothing Personal tar med lytteren i utforskningen av hva som er personlig i musikken. Er det teksten til en poplåt, en fieldrecording av en grandtante som synger, eller en sunget melodi med autotune?
AYKA:
Den Liverpool-fødte, norsk-tyrkiske vagabonden Ayka debuterte i 2021 med sin debut EP «I’ll Show Myself Out Now», og har vært å se på Oslos indiescener, deriblant Revolver og BLÅ. Med låter som bærer i et samspill mellom lyrisk ømhet og svevende vokalmelodier, tjener Ayka en engasjerende form for introspektivisme. Vi inviteres inn til et rikt indre liv, hvor hverdagens banaliteter møter et fargerikt og drømmende sinn – og pakkes inn i et eklektisk lydlandskap preget av sterk nostalgi.

MOR EFRONY:

Mor Efrony er en Oslo-basert kunstner, musiker og DJ som kommer til å spille fortryllende tunes før og etter konsertene. Mor er for tiden aktuell med solo-utstillingen Listening to A Moonquake: A Queer Bedtime Tale som står på Galleri BOA frem til 13.februar. Vi anbefaler alle å ta turen!

CC: 200 / 150 (medlemmer av Konsertforeninga, student)
Dører 19:00 // konsertstart 20:00
konsertforeninga.ticketco.e…
I samarbeid med Konsertforeninga, med støtte fra Oslo Kommune og Norsk Kulturråd.

Kampenjazz: Emmeluth’s Amoeba

Foto Cristina Marx
Band Emmeluth’s Amoeba ledes av vinneren av den store musikerprisen ved Moldejazz, JazZtipendiatet, i 2020, Signe Emmeluth. Kvartetten utgjøres av fire av de mest spennende musikerne på den skandinaviske scenen i dag. Musikken er ikke frijazz, og ikke kammermusikk. Bandet er midt imellom og begge steder. Det er vanskelig ikke å låne øre til Emmeluth’s Amoeba.

Musikkens framtid blir til – her og nå!

Nagirčalmmiid + Skrymir

Nagirčalmmiid er ungt og lovende band som oppstod i starten av pandemien, og har siden den gang kommet et godt stykke fra gutterommet.
Bandet spiller stoner / doom-metal, men ikke redd for å ta i bruk andre influenser som post-rock, støy og joik. Selv om bandet kun består av to stykker, kan vi garantere at det blir et heftig liveshow fylt med energi og lyd.
Nagirčalmmiid spilte i høst på By:Larm-festivalen, og er aktuelle på Trondheim Calling. Om du liker gruglete vokal, tunge riff og dobbel-bass pedal er dette konserten for deg! Kom og bli tatt med til den dypeste delen av rohttuáibmu.

Skrymir er et blackmetalband fra Hønefoss. Bandet startet som enmannsprosjektet til låtskriver Skrymir Skogheim i 2018. Skrymir ga ut sin første EP i 2019, og albumet Predominate i 2020. Enmannsprosjektet er siden blitt utvidet til en duo med Mina Halvorsen som fast medlem, og sammen ga de ut albumet «Spell Night» tidligere i år. For tiden jobber de med neste utgivelse; «Tynan’s Feasting Worms». Live har de også med seg Simen Jakobsen Harstad som trommis.

Klimakortfilm i Klimahuset: “Enhver har rett til”

Start dagen i Klimahuset i Botanisk hage, med film og kaffe! “Enhver har rett til” er en sterk film om Norges første klimasøksmål. Etter lørdagens visning vil jurist og tidligere høyesterettsdommer Ketil Lund snakke kort om rettssaken og klimasøksmål andre steder i verden.

Mer om filmen: I 2016 saksøkte norske miljøorganisasjoner den norske stat, fordi de mente at statens tillatelser til oljeutvinning i Barentshavet var i strid med miljøparagrafen (Grunnloven § 112). Miljøparagrafen har som hensikt å sikre vår og framtidige generasjoners rett til et levelig klima. Saken ble omtalt som århundrets rettssak og skapte stor offentlig debatt.

Med en observerende form og argumentasjon fra begge sider av saken, tvinger ENHVER HAR RETT TIL til å reflektere over om Norge har ansvar for å verne om naturen og klimaet. Som seer blir du publikum i en rettssak, der grensene mellom juss og politikk går inn i hverandre.

Dokumentaren er filmet utelukkende inne i rettssalen i Borgarting lagmannsrett 2019 og i Høyesteretts hus 2020. Filmen på 31 minutter er et utvalg av om lag 100 timer med rettssak.

Etter filmen anbefaler vi å se Klimahusets utstilling om klima og klimaendringer.

Vi tar smittevern på alvor og regulerer antall publikum i Klimahuset, dersom det er behov for det.

Klimahuset er en del av Naturhistorisk museum. Museumsbutikken, veksthusene og kafeen er også åpne i helgen. Velkommen!

Skogspils februar på Asylet – Blårommet!

Det er tid for skogspils igjen, selv under pandemien, og det er booket to bord for tilsammen 12 personer på “blå rommet” på Asylet for fredag 4. februar – fra kl. 19.00


På Skogspils presenterer vi oss gjerne ved nick. Dette er ikke først og fremst for å gjøre nerdefaktoren fullkommen, men en praktisk metode for å kunne ha sjans til å vite hvem vi har snakket med når vi går tilbake online. Tungvint å måtte huske to navn!
Vær forberedt på navnelappepress!

Hvis du er ny er det er lurt å komme tidlig! Si gjerne fra i tråden om du er der for første gang!

Og til alle veteraner: HUSK Å SI HEI! Spesielt til dem du ikke har sett før

Fotoregler: Det er ikke lov å poste nærbilder av personer uten at dette er avklart med personene på bildet. I visse sjeldne tilfeller taes det oversiktsbilder for å vise live oppdatering av situasjonen og stemningen.

Tiden uten bøker

Hva er det best å holde kjeft om? For hvem – og hvorfor? Det finnes et shoppingsenter som tidligere var fengsel og en ny generasjon som ikke aner noe om det. Det finnes foreldre som vil gi barna sine et lykkelig liv uten å være enige om hva det egentlig betyr, og det finnes barn som vil forstå hvorfor foreldrene aldri har snakket om hvordan de egentlig har det. Hvor individuelt er et minne?

Medvirkende:
Sofia Knudsen Estifanos, Tiril Pharo, Inga Ibsdotter Lilleaas som alternerer med Stine Indergård

Regi/rom: Lene Therese Teigen
Lysdesign: Inger Johanne Byhring
Musikk: Tov Ramstad og Django Kuiters

Ytterligere informasjon:

- Urpremiere-forestillingen «El tiempo sin Libros» i regi av Cecilia Caballero Jeske ble nominert til fem Florencio- priser og fikk prisen BESTE ENSEMBLE i Uruguay i 2018.

- Det lages norsk-uruguayansk dokumentarfilm om tilblivelsen av prosjektet, regi Elin Moe og Oscar Estevez.

- Sceneteksten som er skrevet på norsk, er oversatt til spansk, indonesisk og engelsk.

- Bokutgivelsen kom i 2018 på Transit forlag og selges på nettet, www.solumbokvennen.no

- Norgespremieren var 17.januar 2020 i Kulturkirken JAKOB

Prosjektet er blitt til med bidrag fra:
FRITT ORD | OSLO KOMMUNE| NORSK KULTURRÅD | FOND FOR LYD OG BILDE
FOND FOR UTØVENDE KUNSTNERE | DRAMATIKKENS HUS | STIKK/UD

Skogspils Trondheim!

Nytt forsøk på å samle noen sjeler i Trondheim, (også) denne gang på Antikvariatet. Vi har fått reservert et bord fra klokka 1900.

Vanskelig å finne skogspils?
Bare se etter skogsarbeiderne.

Kom, kom!

Vitalic

Vitalic, hvis egentlige navn er Pascal Arbez-Nicolas, også kjent som «the Wagner of rave», har siden han var liten villet lage elektronisk musikk. Dette for å følge i fotsporene til idolet Jean-Michel Jarre. Da han var liten ble en plate av elektronika-pioneren etterlatt i baksetet på bilen, og plata ble ødelagt. Resultatet ble en forvrengt lyd, noe som skulle påvirke Vitalic musikalsk fremover. «I musically imitated this distortion that sounded odd, which you can find in my music and more or less everywhere.’»

Skogspils i Trondhjem

Kjekk og spontan skogspils i Trondhjem, på Moskus! Hurra!

Kampenjazz: Nakama plateslipp

foto Jan Tore Eriksen

«New World», Nakamas femte studioalbum, er klar på beddingen. Bandet er ett av Christian Meaas Svendsens hjertebarn, og med «New World» er dette barnet kledt i ny drakt.

De særegne treblåserne Andreas Røysum og Klaus Holm har erstattet vokal og fiolin. Men som før er musikken løssluppen, frilynt og eksentrisk på den ene siden og stram, kalkulert og stringent på den andre. Den mister aldri Nakamas essens som et kammermusikalsk improviserende ensemble – i spagat mellom det frie og fengende, det eksperimentelle og samtidsmusikalske. «New World» er en stygg-vakker blanding av dyptloddende poesi, snusktørr sakprosa og himmelstormende fantasier, uttrykt på et uforståelig språk som allikevel kommuniserer.

Nye farger, nye eventyr – ny verden!

Kampenjazz og Samspill: Residerende Kapellmester Oddrun Lilja med Lilja

Foto Anne Valeur

Konserten er støttet av Norsk jazzforum

Musikken er alltid levende og under endring. Da LILJAs album «Marble» ble gitt ut i 2020 var innholdet en verdensomspennende erkjennelsesreise med møter med nye musikalske uttrykk. Det handler altså ikke om å gjengi gamle musikalske definisjoner, men om å skape noe nytt, skape nye musikalske sjangre.

Musikken gjenspeiler verden. Når verden er under utvikling og i endring, må musikken forandres med verden. Eller er det musikken som forandrer verden? LILJA har vært verden rundt. Nå kommer hun med superkvintetten til Kampenjazz.

Nye erkjennelser og erfaringer blir ny musikk!

Tøyen Impro drop-in

*En leken, trygg og inkluderende intro til impro!
*For deg med eller uten erfaring fra før!
*Tirsdager kl. 18:00 på Vulkan!

Liker du å ha det gøy? Kiler det i magen når du tenker på impro? Velkommen til vår faste drop-in, hver tirsdag kl. 18:00!

En drop-in skal gi en god og leken innføring i improvisert teater, på en trygg og inkluderende måte. I praksis betyr det at du og de andre deltakerne vil guides trygt gjennom morsomme impro-leker av en erfaren instruktør.

Leken, eller øvelsene om du vil, er verdens beste måte å lære seg det grunnleggende på, og gjennomføres i fellesskap eller i mindre grupper/par. Alt dette gjør vi uten at noen må opptre for hverandre, være morsom eller prestere på noe som helst måte.

Hos oss vil du oppdage at det handler om å spille hverandre gode, ha det gøy og at du allerede har alt du trenger for å spille improvisert teater, nemlig deg selv! Det innebærer blant annet at man sier ja til det man har lyst til å være med på, nei til det man ikke vil være med på, og at det er lov å ombestemme seg underveis. Hos oss er alt frivillig og feil noe av det beste du kan gjøre.

Velkommen til det morsomste du kan gjøre i Oslo!

Mer info og påmelding på www.toyenimpro.no

Maggot Heart + Okkultokrati + Obnoxious Youth

Berlin trio MAGGOT HEART is the brainchild of Swedish guitarist, vocalist and songwriter Linnéa Olsson (ex-GRAVE PLEASURES, ex-THE OATH). Completed by bassist Olivia Airey and drummer Uno Bruniusson (ex-IN SOLITUDE, ex-GRAVE PLEASURES and more), MAGGOT HEART has become a much talked-about force in the rock scene with their extensive touring (alongside bands like EARTHLESS and VOIVOD), cross-over hard rock sound, and punk ethos. Picking up where they left off with the success of “Mercy Machine” in 2020, and a brand new EP – expect a ferocious blend of proto-punk swagger and noise rock jangle.

Big | Brave (CA) + Fågelle (SE)

noise rock / minimalistisk folk / drone

Major Parkinson

Major Parkinson er tilbake i Oslo på Vulkan Arena!

Med skyhøye ambisjoner er både de og vi klare for en kveld utenom det vanlige. Major Parkinson er kjent for sine ville, voldsomme og vakre livekonserter. For tiden ryktes det også at bandet jobber med produsenten til Depeche Mode, Nick Cave og Grizzly Bear i London.

For de som ikke kjenner til Major Parkinson og deres fantastiske liveshow fra før, er det verdt å nevne at deres siste plate, «Blackbox», etter over åtti internasjonale anmeldelser, har et snitt på 93,8 av 100, og har fått mer en femten topp-10-beste-album-plasseringer internasjonalt.

Dette er med andre ord en konsert det er verdt å få med seg! Vi gleder oss, og håper du gjør det samme. Billetter i salg nå!

Tool

TOOL inntar Oslo Spektrum 25. april 2022. Dette blir første gang veteranene spiller i Norge på 15 år.

TOOLs forrige album, «Fear Inoculum», ble sluppet i august 2019 og debuterte på toppen av salgs- og radiolistene i en rekke land med hyllest fra anmelderne.

Siden TOOL ble dannet i 1990 har de sluppet hele fem studioalbum, «Undertow», «Ænima», «Lateralus», «10,000 Days» og overnevnte, «Fear Inoculum». I tillegg har de gitt ut de to ep-ene, «72826» og «Opiate», samt det eksklusive bokssettet «Salival» i begrenset opplag. Bandet kan også skilte med fire GRAMMY Awards®, i kategoriene Best Metal Performance.

TOOL består i dag av Danny på trommer, Justin Chancellor på bass, Adam Jones på gitar og Maynard James Keenan på vokal.

Laibach

Love is still alive

Demonstrasjon mot økte strømpriser

I regi av Industriakjonen arrangeres det en av flere demonstrasjoner utenfor Stortinget samme dato.

Katatonia + Sólstafir + SOM


Viser bare de nyeste 400.