Nytt på skogen: Nye evenement

HC Gilje boklansering på Kunstnernes Hus

Jeg gir ut boka “Conversations with Spaces” på forlaget Uten Tittel og den lanseres på Kunstnernes Hus torsdag 4.mai kl 18. Boka er på 178 sider, hardcover, med nesten 150 sider fullside bilder, samt 4 nyskrevne tekster av Anne Szefer Karlsen, Joost Rekveld, Mitchell Whitelaw og meg selv. Boka er designet av Lasse Marhaug.
På lanseringen vil det bli en samtale mellom Marit Følstad og Gilje.

mer om boka

#kunst, #bok

Barnas Jazzcafé på Cafeteateret

Velkommen til en begeistrende time med unge musikere! Utøvere helt ned i åtteårsalderen spiller kompleks, improvisert musikk på høyt nivå – dette er rett og slett neste generasjon jazzmusikere. De unge musikantene er alle tilknyttet Improbasen, et senter for utvikling av unge jazztalenter. Elevene kommer fra hele Østlandet, men basen knytter også til seg unge talenter fra andre deler av landet. Barnas Jazzhus er Improbasens egen jazzklubb, og ble kåret til Årets Norske Jazzklubb i 2013. Utøverne fra Barnas Jazzhus har opptrådt på jazzfestivaler i Kongsberg, Tyskland og Japan.

Så både Osloboere og tilreisende oppfordres til å ta med seg barn og ungdommer på konserten, og la dem møte dyktige og samspilte unge musikere som spiller levende jazz. En ettermiddag til glede og inspirasjon!

#jazz, #jazz, #barn

Yellow Lounge – klassisk møter klubb!

Tirsdag 9.mai er det klart for årets første Yellow Lounge i Kulturkirken Jakob i Oslo!

Vi er stolte over å presentere Lambert! Den mystiske artisten som opptrer med en dyremaske slipper albumet Sweet Apocalypse i mai. Lambert tar den klassiske musikken inn i pop, rock og electronikainspirerte elementer. Den oslobaserte DJ’en Kim Dürbeck er med på å gjøre den musikalske opplevelsen komplett, og ikke minst kommer tyske Philipp Geist, en av verdens beste videokunstnere! Det blir uten tvil en klassisk klubbkveld utenom det vanlige!

Yellow Lounge ble startet for over 10 år siden på Berlins klubbscene av det klassiske plateselskapet Deutsche Grammophon, og har siden den gang blitt arrangert over hele verden med et formål om å gjøre klassisk musikk tilgjengelig og relevant for et bredere og yngre publikum. Scener som Berghain i Berlin og Paradiso i Amsterdam var de første til å lansere Yellow Lounge og presenterte klassisk musikk i urbane og utradisjonelle omgivelser. I Oslo har det tidligere blitt arrangert på White Light Studios, Rockefeller, Mesh og under festivalen Piknik i Parken.

Yellow Lounge: www.facebook.com/yellowloun…
Lambert: www.facebook.com/listentola…
Kim Dürbeck: soundcloud.com/kimdurbeck
Philipp Geist: www.videogeist.de/start.html

99 Luftballonger #3

Det blir rock, rock, rock og rock når Guttorm Andreasen inviterer til den 3. utgaven av konsertserien 99 Luftballonger!

Supersofa, Molten Gold, Hastwerk og Gretzky gleder seg til en tung og heftig kveld og ønsker alle nye og gamle venner velkommen til en rocka helkveld på Krøsset 6. mai!

SUPERSOFA er et livehappy rockeband med pop-tendenser som spiller iørefallende låter med norske tekster og god powerpop/rockeinnpakning. Høsten 2016 fikk Supersofa mye oppmerksomhet for låten «En god mann» som ble spilt på flere radiostasjoner. Neste låt ut er “Detektiv” som kommer i slutten av april 2017.

MOLTEN GOLD er et band som kaster ut tung lyd med rim og rytme inspirert av den klassiske hardrock-æraen fra 70-åra. Ut fra en naiv tiltro til at gode låter i seg selv burde være nok til å bli bemerket, utgir bandet sin debut-EP våren 2017.

HASTWERK er 5 gamle menn med dårlig tid. Derfor spiller de låtene sine så fort de bare kan. HASTWERK er gubbepunk og geriatri-stoner!

GRETZKY er tre bros from different mothers. Powertrio som spiller dansbar bluesrock med referanser til de glade 70 årene. Etter mange år med postproduksjon kommer deres første langspiller ut i høst på Fat People Are Harder to Kidnap Rec.

Guttorm Andreasen er musikkjournalist, programleder, musiker, DJ og arrangør. Han arrangerer en rekke konserter, klubbkvelder, pop up-festivaler og annet. Les mere om Guttorm på www.guttormandreasen.no

CC: 180,- (+billettavgift)
Aldersgrense: 20 år
Dørene åpner: 18.00

Impro Neuf presenterer Musikalshow!

Impro Neuf med venner inviterer til improshow med musikalske krumspring! Vi lar musikken lede vei denne kvelden, og gleder oss til se hvor det fører oss hen! Alt er nemlig improvisert!

Før pause vil det bli scener med musikalske innslag av ulik art, mens du etter pause vil få se en enakters improvisert musikal!

På scenen står:
Annika Herrestad
Arne Marius Ditlefsen
Johanne Hofset
Tord Bjørnevaageen Brandsæter
Terje Brevik
Albert Holskjær
Asgeir Dybvig

Bak tangentene sitter Harald Jordheim.

Håper at akkurat DU tar turen til Teaterkjelleren denne fredagskvelden, og kickstarter langhelgen med oss! Velkommen!

Billettpris:
På nett: 70,-
I døra: 80,-

Coming Back To Life

Anette er født i 1982. Hun bor og arbeider i Drammen.

Hun gikk 3 år Tegning, Form og Farge på videregående skole og er utdannet Interiørkonsulent fra MI. Hun har vært elev og assistent hos billedkunstner Ronny Bank i 5 år og hun har nå eget atelier i Drammen sentrum. Hun er for tiden også elev hos Einar Granum Kunstfagskole i Oslo.

Hun har hatt flere separatutstillinger og kollektivutstillinger og var i 2011 med på Novemberutstillingen i Drammen. Anette er også tilknyttet mange gallerier rundt omkring i landet som selger hennes litografier.

Anette er for tiden hovedsakelig inspirert av natur og miljø, samt dyr og dyrevelferd, noe hun ønsker å sette fokus på gjennom sin kunst. På grunn av sitt sterke engasjement for klimaet og verdens dyr og natur har hun derfor samarbeid med flere miljø- og dyrevernorganisasjoner. Anette har et fargesterkt og noen ganger nesten grafisk uttrykk i bildene sine. Hun er hovedsakelig en figurativ maler, men hennes største inspirasjon er mønstre, farger og former fra naturen som hun bruker som bakgrunner eller som ren inspirasjon for sine arbeider. Hun jobber ofte mer med fargeflater og tekstur enn penselstrøk og strek. Anette jobber i flere medium bl.a. akrylmaleri, akvarell, tegning og grafikk.

”Coming Back To Life”

I denne utstillingen viser hun blant annet silketrykk som er laget mens hun har gått på Einar Granum Kunstfagskole. Disse motivene er inspirert av noe av det hun gjorde tidligere, blant annet portretter av damer og hennes filmhelt Charlie Chaplin. Det grafiske i uttrykket er fremtredende. Hun har også med seg sine litografier og malerier. Utstillingen viser arbeider laget de siste 4 årene. Mange av arbeidene har aldri blitt vist tidligere.

Game night – Systems Thinking

Let’s have some fun and play with games that will improve our skills when it comes to solving complex challenges.

Solving challenges is seldom easy, situations tend to have some degree of complexity. In order to tackle that, we need to be able to see the whole picture, think in systems, understand interconnection and how changing something here might have unexpected consequences elsewhere.

We will spend about 2h testing various games extracted from the Systems Thinking Playbook and see how we can learn from them.

No prior knowledge about systems thinking required, come with an open mind and good mood!

Thomas Pihl/Hanne Friis/Bjørn Mortensen

Stofflighet, tekstur og materialitet løper som en rød tråd gjennom denne perioden, og knytter de tre utstillingene sammen. De ulike arbeidene forenes i et organisk og taktilt uttrykk, der selve fargen spiller en vesentlig rolle, og på suggererende vis lokkes vi mot monumentale installasjoner, keramiske objekter og subtile malerier.

HANNE FRIIS (f. 1972) har markert seg med særegne arbeider i tekstil. Arbeidene er påfallende tilstedeværende gjennom et sanselig og organisk uttrykk, der lag på lag av håndfargede tekstiler danner organiske former. Det er en tidkrevende prosess som ligger bak, og for Friis starter arbeidet allerede under innsankingen av planter og vekster fra skog og grøftekanter. Disse brukes i innfargingsprosessen, og legger dermed grunnlaget for de ulike fargene og valørene. Friis drives av paradokser, noe som er tydelig i de amorfe arbeidene som vrir og vrenger seg i ulike retninger, og som skaper en illusjon av at de er på vei til å bli noe, til å finne sin endelige form, eller at de befinner seg i en stadig pågående prosess.
I utstillingen i Akershus Kunstsenter spilles den eksotiske meksikanske kochenillelusens skarpe karminrøde farge opp mot mer avdempede farger fra det norske landskapet slik de oppleves sent på høsten eller tidlig vår. Dette kommer for eksempel til uttrykk i verket Forår, efterår. De langt mer kroppslige skulpturene Nye ornamenter (III og IV) er farget av både kochenille og kongler, og kan gi assosiasjoner til kjøttfulle slakt der de henger i grove metallkroker fra taket.

Dualiteten mellom form, farge og uttrykk, mellom det vakre og det heslige, er også til stede i BJØRN MORTENSEN (f. 1977) arbeider. Som en motsats til Friis’ myke tekstiler er imidlertid Mortensens arbeider tilvirket i keramikk. Mortensen jobbet tidligere med tegning, men utviklet et ønske om å ta tegningene ut i en tredimensjonal form. Mulighetene for dette fant han etter hvert i materialer som leire.
Mortensen fascineres dessuten av populærkulturen, og ved hjelp av abstraksjon har han tidligere utforsket det visuelle språket man ofte finner i tegneserier fra det lavere sjiktet, eksemplifisert her hjemme med magasinet Pyton – et magasin som dyrker en interesse for det «lave», og som har en gjennomgående obskøn og satirisk humor med fokus på kroppsdeler, kroppsvæske og kroppslyder. Krukken som form er også gjenstand for utforskning i Mortensens arbeider, og i utstillingen i Akershus Kunstsenter vil vi kjenne igjen flere karikaturer av både krukker og fontener.

Ser vi til THOMAS PIHL (f. 1964) sine monokromatiske malerier fremstår arbeidene mer subtile og forfinede enn Friis og Mortensens organiske former. Maleriene fremstår som både minimalistiske og tilsynelatende ukompliserte, og den perfekte og polerte overflaten i Pihl sine malerier kan minne om maskinelt fremstilte bilder. Går en derimot nærmere kan en oppdage at maleriene består av lag på lag med akrylmaling i ulike farger, som deretter er påført et lag akryl. Fernissen fremskaper en voksaktig, taktil og matt overflate, og det er som om arbeidene ber om å bli tatt på.
I utstillingen som presenteres i Akershus Kunstsenter inntar Pihl en utforskende holdning til sine arbeider. I det første rommet finner vi malerier i rene og knalle farger, som gir et energisk og umiddelbart uttrykk, men som også kanskje fortoner seg som grunnere i sin form der de gir inntrykk av å by seg frem. I rommene innenfor finner vi malerier i dusere og mer meditative farger, der graderinger i fargeflaten fremskaper et drømmeaktig preg. Disse arbeidene kan bringe assosiasjoner til den amerikanske abstrakte ekspresjonismen, der kunstnere som Mark Rothko kan plasseres, men Pihl gjør et uventet grep: Mange av maleriene er i høydeformat, en form som ofte benyttes til fullskala-portretter. Kan vi speile oss selv i maleriet? Er det en invitasjon til å bevege seg lengre inn i sinnet vi møter? Eller byr Pihl på en refleksjon omkring det ytre og det indre?

Opplevelsen av farger oppstår dels utenfor øyet, dels internt i øyet som en optisk effekt, og dermed vil persepsjonen av kunstnernes verker potensielt avhenge av øyet som ser. I møte med arbeidene til så vel Pihl som Friis og Mortensen blir dermed betrakteren er en aktiv part. Deltagelsen krever imidlertid tid, ettersom nyansene i arbeidene fremtrer først etterhvert.
Nettopp tid kan også betraktes som en vesentlig side ved disse tre kunstnernes arbeider: Gjennom tekstilenes prosess og tilblivelse, modelleringen av keramikken og brenneprosessen, og ikke minst malerienes mange lag som bygger opp under arbeidenes forlokkende karakter, formelig ber de ulike arbeidene om vår fulle og hele oppmerksomhet.

Med dette ønsker Akershus Kunstsenter våre og publikum velkommen!

Utstillingene er kuratert av Rikke Komissar og Tor Arne Samuelsen.
Utstillingsperiode: 5. mai – 4. juni 2017.

Vernissage: Thomas Pihl, Hanne Friis og Bjørn Mortensen

Stofflighet, tekstur og materialitet løper som en rød tråd gjennom denne perioden, og knytter de tre utstillingene sammen. De ulike arbeidene forenes i et organisk og taktilt uttrykk, der selve fargen spiller en vesentlig rolle, og på suggererende vis lokkes vi mot monumentale installasjoner, keramiske objekter og subtile malerier.

HANNE FRIIS (f. 1972) har markert seg med særegne arbeider i tekstil. Arbeidene er påfallende tilstedeværende gjennom et sanselig og organisk uttrykk, der lag på lag av håndfargede tekstiler danner organiske former. Det er en tidkrevende prosess som ligger bak, og for Friis starter arbeidet allerede under innsankingen av planter og vekster fra skog og grøftekanter. Disse brukes i innfargingsprosessen, og legger dermed grunnlaget for de ulike fargene og valørene. Friis drives av paradokser, noe som er tydelig i de amorfe arbeidene som vrir og vrenger seg i ulike retninger, og som skaper en illusjon av at de er på vei til å bli noe, til å finne sin endelige form, eller at de befinner seg i en stadig pågående prosess.
I utstillingen i Akershus Kunstsenter spilles den eksotiske meksikanske kochenillelusens skarpe karminrøde farge opp mot mer avdempede farger fra det norske landskapet slik de oppleves sent på høsten eller tidlig vår. Dette kommer for eksempel til uttrykk i verket Forår, efterår. De langt mer kroppslige skulpturene Nye ornamenter (III og IV) er farget av både kochenille og kongler, og kan gi assosiasjoner til kjøttfulle slakt der de henger i grove metallkroker fra taket.

Dualiteten mellom form, farge og uttrykk, mellom det vakre og det heslige, er også til stede i BJØRN MORTENSEN (f. 1977) arbeider. Som en motsats til Friis’ myke tekstiler er imidlertid Mortensens arbeider tilvirket i keramikk. Mortensen jobbet tidligere med tegning, men utviklet et ønske om å ta tegningene ut i en tredimensjonal form. Mulighetene for dette fant han etter hvert i materialer som leire.
Mortensen fascineres dessuten av populærkulturen, og ved hjelp av abstraksjon har han tidligere utforsket det visuelle språket man ofte finner i tegneserier fra det lavere sjiktet, eksemplifisert her hjemme med magasinet Pyton – et magasin som dyrker en interesse for det «lave», og som har en gjennomgående obskøn og satirisk humor med fokus på kroppsdeler, kroppsvæske og kroppslyder. Krukken som form er også gjenstand for utforskning i Mortensens arbeider, og i utstillingen i Akershus Kunstsenter vil vi kjenne igjen flere karikaturer av både krukker og fontener.

Ser vi til THOMAS PIHL (f. 1964) sine monokromatiske malerier fremstår arbeidene mer subtile og forfinede enn Friis og Mortensens organiske former. Maleriene fremstår som både minimalistiske og tilsynelatende ukompliserte, og den perfekte og polerte overflaten i Pihl sine malerier kan minne om maskinelt fremstilte bilder. Går en derimot nærmere kan en oppdage at maleriene består av lag på lag med akrylmaling i ulike farger, som deretter er påført et lag akryl. Fernissen fremskaper en voksaktig, taktil og matt overflate, og det er som om arbeidene ber om å bli tatt på.
I utstillingen som presenteres i Akershus Kunstsenter inntar Pihl en utforskende holdning til sine arbeider. I det første rommet finner vi malerier i rene og knalle farger, som gir et energisk og umiddelbart uttrykk, men som også kanskje fortoner seg som grunnere i sin form der de gir inntrykk av å by seg frem. I rommene innenfor finner vi malerier i dusere og mer meditative farger, der graderinger i fargeflaten fremskaper et drømmeaktig preg. Disse arbeidene kan bringe assosiasjoner til den amerikanske abstrakte ekspresjonismen, der kunstnere som Mark Rothko kan plasseres, men Pihl gjør et uventet grep: Mange av maleriene er i høydeformat, en form som ofte benyttes til fullskala-portretter. Kan vi speile oss selv i maleriet? Er det en invitasjon til å bevege seg lengre inn i sinnet vi møter? Eller byr Pihl på en refleksjon omkring det ytre og det indre?

Opplevelsen av farger oppstår dels utenfor øyet, dels internt i øyet som en optisk effekt, og dermed vil persepsjonen av kunstnernes verker potensielt avhenge av øyet som ser. I møte med arbeidene til så vel Pihl som Friis og Mortensen blir dermed betrakteren er en aktiv part. Deltagelsen krever imidlertid tid, ettersom nyansene i arbeidene fremtrer først etterhvert.
Nettopp tid kan også betraktes som en vesentlig side ved disse tre kunstnernes arbeider: Gjennom tekstilenes prosess og tilblivelse, modelleringen av keramikken og brenneprosessen, og ikke minst malerienes mange lag som bygger opp under arbeidenes forlokkende karakter, formelig ber de ulike arbeidene om vår fulle og hele oppmerksomhet.

Utstillingene er kuratert av Rikke Komissar og Tor Arne Samuelsen.
Utstillingsperiode: 5. mai – 4. juni 2017.

Lothepus

Skytebas, sexsymbol, kultfenomen og rikskjendis Lothepus er kjent frå TV-serien Fjorden Cowboys og som årets vinnar av Farmen Kjendis.
Ved sida av handtering av dynamitt, store maskinar og eit liv på kanten er Lothepus også artist.

Han reiser land og strand rundt med sitt eminente band og trekker fulle hus i sjølv det mest fråflytningstruga bygdelag.

Til konserten på Rockefeller tar Lothepus med seg en gjeng fra Farmen. Petter Pilgaard, Vendela Kirsebom, Linni Meister, Tore Petterson og Ingeborg Myhre blir med som gjesteartister / korister.

På fremste rad står tenåringsjenter og lastebilsjåførar side om side og kan kvar ein song på rams.
Som Petter Pilgaard og Leif Einar Lothe fant kvarandre på Farmen, finner BI-studentar og sauebønder saman i den feststemte musikken til Lothepus.

«Eg elskar kvinnfolk og sprenging» synger Lothepus i «To steg fram og attende ti», mens han i «Utedassen» villig fortel om kordan mor Lothe – «for i lufte lag med plankebetar, spikar, drit og stein, og landa der han galtegris har alltid hatt sin heim» – den gang Lothepus satt fyr på utedassen i eit forsøk på å få far til å kjøpa innedass.

Slik blir det allsang og dansing av. Det har også blitt to album: Sallaren (2014) og Cowboyhjarta (2014). Og meir er på gang.

Se ikke bort ifra at det kan bli både fest og fyrverkeri når Vestlandets mest eksplosive spillemann og entertainer entrer scenen på Rockefeller. Lothe lover å ikke spare på kruttet!

Releasekonsert Einar Stray Orchestra + Marinius (Support)

Dørene åpner 20:00 / 200,- + avg.

Med sitt tredje album «Dear Bigotry», som slippes via Toothfairy 17. februar, produsert av Team Me-frontmann Marius Hagen og Øyvind Røsrud (Rumble In Rhodos), har indie-orkesteret fra Sandvika slipt sitt musikalske og visuelle uttrykk. Etter 2 kritikerroste album, 250 konserter i Europa og Asia og solid rotasjon på britisk og tysk radio er den unge kvintetten et av landets mest erfarne og lekne band. Det maksimalistiske lydbildets inspirasjon spenner fra arabisk folkemusikk til tysk eletronika. Det er allikevel deres mest tilgjengelige plate så langt – et popalbum hvor man aldri helt vet hva som lurer rundt neste sving. Einar Stray Orchestra kommer rett fra en langstrakt Europaturné til Ingensteds for å feire ny musikk.

Support: Marinius.
Marinius er storslått, vakker og drømmende psych-pop med nerve og følsomhet fra Bergen. På scenen har han med seg musikere fra Young Dreams, Línt og Miss Tati. Marinius har med sine første to singler, «I Like it With You» og «Restate Your Mind», fått spilletid på P3 og blitt A-listet på Studentradioen i Bergen og Radio Revolt i Trondheim. Til nå har Marinius spilt på Klubbøya, Phonofestivalen og Vill Vill Vest. Marinius’ etterlengtede debut-EP slippes våren 2017.

Blått Lerret på Parkteatret

Denne gang presenterer vi tre spennende prosjekter på Blått Lerret

:

«Monster» – NRKs nye thrillerdrama som utspiller seg i en fiktiv småby i Nord-Norge, hvor det lille samfunnet rystes av flere brutale drap. Serieskaper og Regissør Anne Sewitsky kommer på Blått Lerret for å fortelle mer om dette dramaet, og hun har med seg Jakob Oftebro og Ingvild Holthe Bygdnes.

«ZombieLars» – en morsom og spennende serie om å være annerledes i et stadig mer konformt samfunn. Serieskaperne Thomas Seeberg Torjussen og Gisle Halvorsen kommer sammen med produsent Anne Bergseng for å fortelle om prosjektet og vise flere morsomme klipp.

Sist, men ikke minst «Rett vest». Henrik Martin Dahlsbakkens neste spillefilmprosjekt. En dramakomedie om vikarlæreren Kasper, som mister jobben samme dag som hans transseksuelle far Georg Margrethe får et mentalt sammenbrudd. Dahlsbakken kommer sammen med Ingar Helge Gimle og Benjamin Helstad for å fortelle mer om dette prosjektet.

Vi starter kvelden på sedvanlig vis med en aktuell kortfilm. Du kan lese mer om seriene og filmen på våre nettsider.

Vi gleder oss til en kveld med mange interessante gjester

Programledere for kvelden er Lars Ole Kristiansen og Karsten Meinich

Cosplay Night

Er du interessert i cosplay, manga og anime? Det er vi også! I den aktuelle utstillingen Murakami by Murakami refererer den japanske kunstneren Takashi Murakami til denne tematikken, og han liker selv å kle seg ut.

Vi inviterer til Cosplay Night på museet med kveldsåpen utstilling, og oppfordrer alle til å kle seg ut! Utkledning kvalifiserer til halv pris på inngangsbilletten.

Full pris: 100 kr
Student: 80 kr
Pris for utkledde publikummere: 50 kr

Kom og se utstillingen Murakami by Murakami før det er for sent, og finn frem din indre Cosplayer!

Arrangementet har ingen aldersgrense.

Velkommen til Cosplay Night på Astrup Fearnley Museet!

PIN UP TALENT KONKURANSE, BURLESQUE & ROCKABILLY – MISS PIN UP MANILLUSION 2017

For tredje året på rad arrangeres Manillusion Fest med masse moro.

Igjen er det fotoshoot ved inngangen som sist, og skjønne papegøyen Poppe er med!

I år har pinupkonkurransen en ny vri – nemlig pinup med talent (påmelding utgått).
10 finalister skal nå kjempe om tittelen Miss Pinup Manillusion 2017.

Her er kule dommere, til og med fra den internasjonale pinup konkurransen – Miss Pinup International. Vinneren får gullbillett direkte til den finalen, samt gavekort fra Manillusion på kr. 2000 og en fotoshoot med Are Knudsen.

Det blir burleske innslag fra Miss Chandelier og Rio Wild.

Rockabilly-bandet Lucky Bullets vil holde et fyrverkeri av en konsert.

og så skal vi danse uti de små timer til kule rytmer fra DJ Goodnight og saksofonshow fra July Live Sax.

Velkommen til Gamla, 29. april fra kl. 18!
MANILLUSION FACEBOOK

FACEOOK-EVENT

DOKFILM 2017

Den Norske Dokumentarfilmfestivalen, eller Dokfilm som han heiter på morsmålet, er den største og eldste festivalen for norsk dokumentarfilm. Festivalen gjekk av stabelen for fyrste gong i 1997, og har sidan den gong vore eit arrangement der filmskaparar og publikum møtest kvar vår i vakre Volda. I år blir festivalen arrangert frå onsdag 26. april til søndag 30. april.

Den Norske Dokumentarfilmfestivalen har som målsetjing å syne det beste av norsk dokumentarfilm og å fremje unge filmskaparar. Vi ynskjer å vere ein boltreplass for norske dokumentarfilmfolk og at publikum skal få augo opp for kva norsk dokumentar har å by på. Fire prisar vert delt ut under festivalen – Beste lange dokumentar, beste korte/mellomlange dokumentar, beste studentproduksjon og publikumsprisen.

Under Dokfilm blir det også arrangert ulike seminar og aktivitetar. Vi har også ein eigen festivalkafé der du kan kjøpe frukost, lunsj og middag for ein billig penge og eit privat festivalområde med DokumenBar og utetelt der ein kan treffe andre besøkande i vårvêret

Frivillige studentar ved Høgskulen i Volda er drivkrafta bak festivalen, med god hjelp frå sponsorar og folket på Sunnmøre. Dokfilm er ein ideel festival med mykje sjel. Vi trur at vestlandsluft passar betre saman med dokfilm enn reklame, og me vil at kvar og ein skal ha høve til å kome på festivalen vår. Difor har me eit særs billeg festivalpass (200 kr) som alle kan ha råd til.

Hvitmalt Gjerde + Knekklectric // Terminalen Ålesund

Hvitmalt Gjerde er så gøy at det nesten føles ulovlig. Nå er bandet klare med sitt 3. album og fredag 28. april tar de turen til Terminalen sammen med Knekklectric som vender hjem til kjente trakter!

Hvitmalt Gjerde
Hvitmalt Gjerde gir ut sitt tredje offisielle album, “Våken”, 17. mars 2017, og ferier med releaseturné og kommer på Terminalen 28. april! Etter en rolig periode med stort fokus i øvingslokalet, er bandet nå klare for å rocke Skandinavia med nytt materiale! Musikknyheter har allerede anmeldt den kommende plata med 9/10, og sier blant annet "..et band som viser seg å være noe av det beste norsk musikk har og by på nå. "

Knekklectric
Knekklectric spiller finurlig progressiv rock med underfundige tekster på ålesundsdialekt, og har medlemmer fra band som Bloody Beach, Monstereo, Mahogni og Alexander von Mehren.

Siden oppstart i 2010 har de gitt ut demoen Demonstrasjon og fullengderen Ingenting å melde (2014) på sitt eget selskap. Stjernepose på P13 har gitt singelen “Stolpekontroll” godt med rotasjon og albumet “For mange melodia” kom ut på Tik 20. januar tidligere i år.

DJ Rocke Lasse holder stemningen og spiller etter konserten!

Ørnulf Opdahl – Vintersolverv – Ålesund

Velkommen til utstillingsåpning!

28. april kl. 19.00 åpner vi dørene for årets hovedsatsning, Ørnulf Opdahls retrospektive maleriutstilling ”Vintersolverv”. Åpningen er gratis og åpen for alle!

Musikalsk innslag ved trioen Knut Ivar Bøe (trekkspill), Bjørnar Myhr (piano) og Yuri Hashimoto (fløyte) som vil spille tangoer av Astor Piazzolla.

Ved å gå i dybden av Ørnulf Opdahls kunstneriske utvikling fra hans formative år på 1960-tallet og frem til i dag, belyser vi sider ved hans kunstnerskap som til nå ikke har vært viet så stor oppmerksomhet. Utstillingen synliggjør spennvidden i Opdahls utvikling: Fra hans utforsking av ulike retninger innen 1960-årenes kunstscene i form av popart, surrealisme, School of London og abstrakt senmodernisme, til hans revitalisering av landskapsmaleriet som genre. Gjennom hans unike fordypningsprosjekt i Nordvestlandets kystlandskap, trekkes linjer til de mørke sidene av den nordiske kunstscenen.

En rekke av Opdahls mest sentrale verk er innlånt fra landets viktigste offentlige og private samlinger. Utstillingen strekker seg over tre etasjer og vil inneholde i overkant av 50 verk.

I forbindelse med utstillingen byr vi på et bredt formidlingsprogram som belyser sentrale aspekter ved Opdahls kunstnerskap. Programmet inneholder blant annet artist talks, omvisninger, workshops og foredrag med interne og eksterne forelesere. Oppdatert program legges fortløpende ut på våre nettsider. Til høsten gir vi ut en rikt illustrert publikasjon med tekster av Gunnar Danbolt og Tove Lande, i samarbeid med Orpheus forlag.

Apotekeren kafé vil holde åpent i etterkant av utstillingsåpningen. Bli med oss på åpningsfesten!

Kurator: Tove Lande
Utstillingens varighet: 28.04. – 31.12.2017

Ioanna Konstantinou / Malerier og akvareller

Ioanna Konstantinou ble født i Athen, Hellas. Hun studerte maleri i fem år på Superior School of Fine Arts of Athens. I 1981 ble hun tildelt et fireårig stipend fra den franske regjeringen og fortsatte med studier ved Universitetet i Paris, ved Sorbonne. Hun studerte kunsthistorie, papirbevarelse og restaurering, som hun praktiserte på det parisiske nasjonalbibliotekets workshops i et år. I 1985 kom hun tilbake til Athen med en master i vitenskap og teknikker.

Hun har jobbet, over en periode på ti år, innen papir- og pergamentbeskyttelse. Hun har vært professor ved Teknisk utdanningsinstitutt, Institutt for bevaring av antikviteter og kunstverk, i Athen, sjef ved bevaring av manuskriptsavdelingen i Nasjonalbankens kulturinstitusjon, hvor hun publiserte boken Manuskriptet, boken og Historiske arkiver. Hun har samarbeidet med Kulturdepartementet, Utdanningsdepartementet (Institutt for biblioteker og arkiver), Benaki-museet, Krigsmuseet, Korai-biblioteket og mange andre.

Hennes kunnskap og erfaring fra teknologien til kunstmaterialer lærte henne å bruke kun håndlaget papir til akvareller, og lerret av høy kvalitet med pimpsten og gesso i forberedelsene for akrylmalerier.

Dette er hennes femte separatutstilling. Hun har også deltatt i ulike kollektive utstillinger gjennom årene.

Velkommen til vernissage lørdag 6. mai kl. 15.00 til 17.00. Åpningstider ellers: Onsdag til søndag 13.00 til 17.00. Kom å ta sommeren på forskudd !

Butoh-performance: Earth Tomes – celebrating the earth

About the performance:
In this age of an increasing use of technology to direct and control so many aspects of our daily lives, a disconnect to nature can easily result. Earth Tomes is a welcome revelation of the body as earth and, through continual transformation, reveals the changing landscape of the body.

Earth Tomes was first performed as a site-specific solo in a greenhouse in Malmø, Sweden as part of a symposium on the body and memory in February 2015. On her March 2016 Europe tour, Joan reconstructed the solo performance once again in Malmø, and collaborated with local performers in England and Germany. This time she has invited the dancers in Oslo Butoh-laboratorium to explore the thematics of Earth Tomes and give their interpretation to this work, in close cooperation with Laage. This is their second creative collaboration. With them they have the experienced musician and sonic composer, Lee Berwick.

Do not miss this oppurtunity to witness a unique butoh-performance in Grusomhetens teater in May.

About Joan Laage:
After studying with the masters Kazuo Ohno and Yoko Ashikawa in Tokyo in the late 80s and performing with Ashikawa’s group Gnome, Joan Laage settled in Seattle and founded Dappin’ Butoh in 1990. She is a co-founder of DAIPANbutoh Collective. Joan performed at the New York, Chicago, Portland, Boulder, Seattle and Paris butoh festivals, and a butoh symposium at the University of California (LA). Joan taught and performed in London, working with Lee, Rachel and Sally in her project Operation Theatre. A Ph.D. in Dance & Related Arts from Texas Woman’s University, she is featured in Sondra Fraleigh’s books – Dancing into Darkness: Butoh, Zen, and Japan and Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. She frequently creates site-specific work for Japanese gardens in Seattle. Joan’s articles appear in butō, a book recently published in Latvia. She is an avid Tai Chi practitioner with a background in Asian dance/theater. Since living in Krakow 2004-2006, she has been known as Kogut (rooster). www.seattlebutoh-laage.com

About Oslo Butoh-laboratorium:
Consists of six female performers: Kristiane Nerdrum Bøwald, Kyuja Bae, Katarina Skår Henriksen, Veronica Bruce, Margrete Slettebø and Kristin Nango. They are all based in Oslo and share a common interest in butoh-inspired artistic work. Oslo Butohlaboratorium has given numerous stage art performances and given workshops ever since they were established in january 2014. They have also been instrumental in introducing butoh in Norway by inviting celebrated international butoh-artists and teachers to give performances and workshops in Oslo and elsewhere.

Separatutstilling Kari Anne Marstein

Basert på en sann historie

”Based on a true story” – se for deg den dramatiske fonten på filmlerretet når du skal til å se en film basert på en sann historie. Folk som har opplevd så forferdelige eller så fantastiske eller så utrolige ting at det er verdt å lage en hel film om det. Denne utstillingen tar også utgangspunkt i sanne historier, dog av den litt mindre dramatiske sorten. For også hverdagsliv er sanne historier. Kanskje ikke så dramatiske og kanskje ikke så utrolige, men likevel fantastiske, for dem som lever dem. Kunstner Kari Anne Marstein har i vinter studert livet til de rundt seg, både kjente og ukjente. Hun har latt seg inspirere av foto folk legger ut på Facebook (kall det gjerne en pyntet ”sann” historie!) og egne foto av kjente og ukjente. Resultatet av dette er en serie portretter som vises i Purenkel galleri i mai 2017.

Vernissage: Ingenmannsland

ALEKSANDER JOHAN ANDREASSEN
JOHAN URBAN BERGQUIST / Count Pukebeard
JOHAN SÖDERSTRÖM

Preview: Thursday 27 April 7 pm – 9 pm
Performance at 7.45pm and 8.45 pm: Johan Urban Bergquist presents
Count Pukebeard – Industrial Noise for Industrious People

Performance: Sun 21 May at 2 pm and 3 pm: Johan Urban Bergquist presents
Count Pukebeard – Industrial Noise for Industrious People

Open: 28 April – 21 May 2017
Opening hours: Fri – Sun, 1pm – 5pm
Address: Maridalsveien 3, 0178 Oslo

Resolution’s Cut

Taking the word “resolution” for a walk, there are two uses of it we might read together: one in which it is a formal (judicial/political) agreement which seeks to act to solve a conflict (e.g. Khartoum Resolution); another wherein it refers to the level of detail in an image that is then processed by a specific technology (“high resolution image”…etc.) Read together, with an eye on its other uses, it is possible to infer that resolution articulates the determination of a separation (to then be resolved), determination here being the identification and agreement upon a shared understanding – between people or between data and machine – which can then be acted upon to make things “complete.” In Enlightenment philosophy, on which so many (involuntarily) rely, the main condition for understanding is prior understanding; imagination feeds understanding but remains under its jurisdiction: this testifies to widespread anxiety of the new, different (“other”), and irresolute.

In technology, increased resolution works towards an increase in definition and fidelity (high-definition and high-fidelity), terms now entangled with assertions of quality when solely based on information quantity. These terms also imply a language of recognition, reliability, and faithfulness – we can apparently trust media technologies because they are “slaves” to reproducing a given source (e.g. from the “master”). Soon to be imperceptible, such trust will then have to be automatic: the handling of greater amounts of information by machines is leading to the possibility of being immersed in a world in which a media’s resolution has exceeded the capability of human brains to perceive its work (e.g. virtual reality); technology desires to become transparent and disappear in experience. Here, it can be said that in the development of technology the “determination of separation” is also the very production of that separation, or it loses our trust.

Weaving together these two senses of resolution, a divergence emerges pertaining to the extent that (a) resolution produces the separation(s) to be resolved, but let’s keep walking:

The initial notions of determination and separation can be imaginatively everted (turned inside out). Work in science has for years been inventing theories that unground perspectives on how we understand the world. One such principle is that of nonlocality in particle physics, also called “action at distance” and mocked skeptically by Einstein as being “spooky actions at a distance.” He was wrong. Nonlocality is the principle by which measurements of a property of a particle (such as position) instantaneously provide the measurement of a related property (such as momentum) of another particle, regardless of the distance between the two. Giving a lie to conventions of determination and separation by violating the fundaments of causal, localisable determination and therefore linear temporality and spatial separation, nonlocality asserts that we are entangled with everything. Happening on a quantum level, the challenge for us in the wake of this principle is thinking and imagining the radical alterations to how we think of the world and the infrastructures supporting certain other types of worldview.

Imposing the earlier rendering of resolution as the identification and agreement upon a separation to then be resolved, at best resolution becomes a kind of cut: in terms of law and politics, a resolution is then a violent operation within the social entanglement by way of conservative and conserving assertions of identification and separation; in terms of technology (and its political intertwinement), within its already pretty spooky operations (e.g. the recent use of holography in political election campaigns to enable politicians to “appear” and give speeches in many places at once) resolution is then an abstraction producing a public space and time counter to the principle of nonlocality; the politics of public governance are intimately bound to resolution’s rhythms (speed and intensity) and their propagation. The cut of resolution is, then, the refusal to re-imagine our (technological/political/judicial) infrastructures and institutions in light of the principles of science. Nonlocality demands a non-linear conception of history and, with Walter Benjamin, a recognition that the dead “have a claim” on the present. “Subjects”, and therefore “the other”, are cuts within sociality, abstractions that are made “real” by infrastructures: simpler for it, but what about our decomposed, disintegrating sociality?

This text, particularly the definition of nonlocality, is indebted to the work of Denise Ferreira da Silva, work to which I am enthusiastically indebted, knowing that she’s indebted too and knowing that we don’t need to pay because “credit is a means of privatisation and debt a means of socialisation.” (Fred Moten & Stefano Harney, The Undercommons).

Johnny Herbert

about:
Aleksander Johan Andreassen is a Norwegian artist living and working in Oslo. His films have been shown in group exhibitions and film festivals in Norway and abroad. In this film entitled All Thoughts Are Kin we follow a young man living on the fringes of society. Through his openness and unique perspective we gain an insight into what the lack of social inclusion entails and its possible consequences.

Johan Urban Bergquist is a Swedish artist living in Oslo. He often works with installations combining drawing, objects, artist’s books, sculpture and performance. In an effort not to reduce Bergquist´s works to any singularity, he seems to explore alternative realities and states of mind. Bergquist´s Count Pukebeard is a noise-musician from the interior of Never Never Land. The superego has long since lost control over Pukebeard whose subconscious controls all actions and choices. He is always and absolutely unpredictable. His performances are improvised, non-linear and when at his best, overworldly surreal.

Johan Söderström is a Swedish painter living in Oslo. His present works are paintings composed of plaster filler in oak frames. They have a tactile quality that must be experienced on site. The Three No´s shown here refer to the infamous Khartoum resolution that was ratified by the Arabic League in 1967: “no peace with Israel, no recognition of Israel, no negotiations with it…”

Johnny Herbert is a British art writer living in Oslo. He has been commissioned to write a piece relating to this exhibition. His text Resolution´s Cut is an independent response to the works shown in ingenmannsland – nomannsland.

Tenthaus Oslo is a project space in Oslo. It is an artist initiative run by Helen Eriksen, Ebba Moi and Stefan Schröder. Supported by Norsk Kulturråd

Classic Album Sundays presenterer DE PRESS – ‘Block To Block’ (Siberia Music, 1981) med Andrej Nebb

Få album trekkes frem fra hylla med like stor selvsikkerhet som denne velproduserte new wave-skiva fra De Press når status for norske klassikere skal gjøres opp. Debutalbumet Block To Block, beskrevet av Billboard som ”baltisk punk” og ”en syntese av polske urlyder og vestlig rock” da den kom ut i 1981 på Siberia Music, ble en av de mest omtalte postpunkplatene fra Skandinavia på 80-tallet og fikk stor påvirkningskraft på den alternative rockescenen nord for Polen i årene etter.

SOLIDARNOŚĆ
I vår serie med presentasjoner av norske albumklassikere i musikkavdelingen på Deichmanske Hovedbibliotek får vi denne gang besøk fra Zakopane, fra mannen som har frontet bandet gjennom ulike konstellasjoner siden 1980, kunstneren og musikeren Andrzej Paweł Dziubek, med det i norske ører muligens mer formålstjenlige aliaset Andrej Nebb.

I supertett trio med Jørn Christensen på gitar og Ola Snortheim på trommer/perkusjon fikk vi presentert en tøff og nokså strukturert plate. Om enn uten de drøyeste av de småabsurde utskeielsene vi er blitt så fascinert av og glad i på senere utgivelser fra Nebbs ulike prosjekter, som med Holy Toy, så ble det her gjort plass til politisk ladede lydsjablonger i et musikalsk ryddig organisert låtmateriale som med effektiv treffsikkerhet underbygget tekstene om det totalitære systemet rundt Østblokken og ”Solidarność”, Solidaritet.

JOHN LECKIE OG 28 RÅ TENTAKLER
Block To Block lyder krisp og massiv, tørr og fet, på samme tid. For en lytteklubb som vår, som i tillegg til musikken er mer enn middels opptatt av lyd, av hvorfor og hvordan platene låter som de gjør, er det ekstra spennende å gå dette deilig lydbildet, som klebrer seg så godt til sjelen, etter i sømmene.

En del av forklaringen ligger nok i håndspåleggelsen fra den britiske produsenten John Leckie, kjent for sitt arbeid med blant annet XTC, Simple Minds, Magazine og Pink Floyd, og senere britpopede alternativrockere som The Stone Roses, Kula Shaker, Suede, The Verve og Radiohead, men de tre i bandet hadde selvfølgelig mer enn én finger med i spillet.

28 for å være helt nøyaktig. Nebb manglet to fingre, noe som påvirket bassgangen og var med å dytte bandet mot en direkte spillestil som ble gjort mulig av samspillet og den gode timingen fra en gitarist med stålkontroll og en trommis som visste hvor han ville.

AUDIOMENY
Vi gleder oss til å høre mer om musikken og platen når klubbvert Kent Horne tar en prat med kveldens gjest, før vi demper lyset, skrur opp volumet og setter stiften på et pent originaleksemplar vi har fått tak i av LP’en. Duet Audio stiller som vanlig ufortrødent opp med sin audiofile ekspertise og setter opp finmotorikk som yter det denne rockeklassikeren krever og fortjener.

- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 12”
- STIFT: Ortofon Cadenza Black
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak mono blocks (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMFORDELER: Isol-8

KJØREPLAN
Før og etter presentasjonen spiller vi musikk som relaterer seg til De Press, låter bandet selv har vært inspirert av, musikk fra andre artister som ble gitt ut på samme tid eller som har fulgt i kjølvannet i årene helt frem til i dag. Bli med og varm opp ørene fra dørene åpnes klokken 18, og sikre deg en god plass i sweetspot’en!

18.00 dørene åpnes – vi spiller albumrelatert musikk
19.00 presentasjon v/Kent Horne med Andrej Nebb
19.45 albumlytt
20.30 albumprat inkludert publikum
21.00 Avslutning

17. Mai på Smelteverket & Champagneria

It’s a great day for Norway and a splendind chance to enjoy some food, drinks and the outdoors if the weather permits it.

So Champagneria and Smelteverket open their terraces and welcome you on a joyful day down by the river!

Serving drinks and food from 11:00, closing early in the evening.

related links:
www.smelteverketoslo.no
www.champagneria.com?page=15

Søndagskos Quiz

Every Sunday @ 18.00 we host an easy going pub quiz. Fun categories like movies, games, comics, sports, food & drink, etc. None of the serious stuff….who wants that on a Sunday? Come down and relax with us this Sunday.

Teams of 5. Prizes every night. We will have a grand prize for the winner at the end of the Month!

QUIZ IS IN NORWEGIAN AND ENGLISH!


Hver Søndag klokka 18:00 holder vi en avslappet pub quiz.
Med mange ulike kategorier for enhver smak som filmer, spill, sport, mat & drikke osv.

Lagene består av 5 deltagere. Premier blir utdelt hver kveld.
Vi har en hovedpremie for vinneren i slutten av hver måned.

Velkommen!

Smelteverket Pub Quiz

Every Wednesday at Smelteverket. Test your mind! General knowledge quiz starts at 18.00 and music quiz starts at 20.00 (ish). Teams of 5. Reservations recommended!

Questions are made in norwegian and english!

Stay up to date here in the group here. www.facebook.com/groups/363…


Hver Onsdag holder vi quiz på Smelteverket.
Test dine kunnskaper!
Den generelle quizen starter klokken 18:00 og musikk quizen starter rundt 20:00. Lagene består av 5 spillere.
Reservering anbefalt!

Spørsmålene er på Norsk og Engelsk!

Følg med på eventuelle oppdateringer i facebook gruppen.
www.facebook.com/groups/363…

Special Edition Søndagskos Quiz

Yes, it is one day before Labour Day!!!
That makes it special. So we will have special questions for you. And special prizes. At our special Smelteverket.

:-D

Every Sunday @ 18.00 we host an easy going pub quiz. Fun categories like movies, games, comics, sports, food & drink, etc. None of the serious stuff….who wants that on a Sunday? Come down and relax with us this Sunday.

Teams of 5. Prizes every night. We will have a grand prize for the winner at the end of the Month!

QUIZ IS IN NORWEGIAN AND ENGLISH!

Saturday Live: Martin & The Drunken Sailors!

If you want blues played in a authentic way, mixed with the caribbean style, this is the evening for you!

Members are Martin Caspersen on guitar and vocals, Njål Ra on the bass and Nicolai Sverdrup plays the drums.

Caspersen is known from bands like The phantoms, Wild Man Riddim, Toini And The Tomcats and Skrujern. Both Njål Ra and Nicolai Sverdrup is mostly known as Hired guns in the Oslo music scene.

The style of music is Blues, R n´B, and jamaican rock which means Reggea, Ska and Mento. This is mixed together with own material in norwegian. Since it is just a 3 piece lin-up, the style they play is very open with improvisation from all musicians, but gives the material a faithful treatment.

Saturday Live: SOUL XL // Daryl McDade & Band

Our regular soul sessions by one of our favourite artists!
chicago-style authentic soul/blues/funk and jazz

www.facebook.com/DarylMcDad…


Våre faste soul sessions med en av våre favorittartister! chicago-style autentiske soul / blues / funk og jazz

www.facebook.com/DarylMcDadeAndSoulXL?fref=ts

Saturday Live: Tasty!

Tasty are a Norwegian band playing music of The Shadows, Cliff Richard, Buddy Holly, Roy Orbison, The Beatles, Tchaikovsky and other instrumentals and vocals tributing the 60’s.

Wear your dancing shoes, bring your mojo and come on down ;-)

Related Links:
www.facebook.com/soundoftasty/
www.smelteverketoslo.no

Saturday Live: Afroville!

Neglected gems from the 70s greatest groove masters resurface with Afrovilles raw sound. In deep valleys with lost funk and on high mountains with bawdy soul they find vintage grooves and take it back to the stage and dance floor.

And they’re coming to Smelteverket. Get your mojo working!

Always free entrance!

Related Links:
www.facebook.com/pg/Afrovil…
smelteverketoslo.no

Viser bare de nyeste 400.