Åpninger - Markus Brendmoe

[Bilde]

TM51 er stolt av å presentere nye malerier og tegninger av Markus Brendmoe. Utstillingen vil finne sted over tre lokasjoner, TM51 WINDOW GALLERY, TM51 MAIN GALLERY og TM51 INFILL (vårt nye vindusgalleri i Parkveien 5). På alle stedene blir det også boklansering av Brendmoes nye bok, Åpninger.

Vi er, mer enn noen gang tidligere, omgitt av bilder. Markus Brendmoes siste arbeider, som i flere tilfeller baserer seg på funnede fotografier, beveger seg i det skjøre skillet mellom tiltrekning og avsky. Alminneliggjøringen av polerte, stiliserte bilder av kropp og kjønn er blitt normen snarere enn unntaket. Hvordan har disse iscenesatte, overmenneskelige skikkelsene blitt en del av allmenheten, mens det usminkede og langt mer intime ofte oppleves som støtende, nærmest pornografisk? Hvor slutter fotografier å spille sin rolle som objektiv gjengivelse av virkeligheten og hvor begynner den personlige, subjektive erfaringen? Brendmoes arbeider gir ikke svar, men stiller disse spørsmålene. Implisitt er også en utforskning av den subjektive karakteren til maleriet – i hvilken grad kan eksterne og interne påvirkninger skilles fra hverandre? Hvor går skillelinjene mellom den personlige og allmenne erfaringen?

I maleriene som baserer seg på fotografier av Kim Kardashian – fungerer mediebildet av Kardashian som en nærmest ugjennomtrengelig prisme, hvor individet så å si er utvisket. Kardashian er ikke lenger bare en kvinne, men også en fruktbarhetsfigur. Tiltrekkende, men kanskje kun i form av et bilde. Denne spenningen mellom det tiltrekkende og banale, er sentral. Brendmoes mange variasjoner på samme motiv kan sees som en undersøkelse av hvor disse spenningene oppstår – fotografiet oppleves ofte som en objektiv representasjon av virkeligheten, men Brendmoes mange variasjoner utfordrer slike enkle skillelinjer.

Maleriene som baserer seg på fotografier av Brendmoes sønn, vist liggende, har en klar ikonografisk forbindelse til motivet Kristus’ begråtelse. Her finnes det klare historiske og personlige assosiasjonslinjer, samtidig som Brendmoe nærmer seg svært allmenne bekymringer; de aller fleste foreldre har tross alt følt på frykten for å miste et barn. Brendmoe benytter seg også av motivet Madonna med barnet, men løsriver det fra den tradisjonelle ikonografien ved å foreslå et forhold mellom mor og barn, hvor barnet ikke nødvendigvis oppleves som en velsignelse.

Markus Brendmoe (f. 1961, Oslo) har hatt soloutstillinger på både Stenersenmuseet og Astrup Fearnley. Han har gjort seg bemerket med bilder som utforsker maleriets begrensninger og historie, blant annet i forhold til Edvard Munchs kunstnerskap. Arbeidene hans er å finne i en rekke viktige samlinger, der i blant Museet for samtidskunst, Statoil og Hydro.

Velkommen til Åpninger

Torsdag 5. juni kl. 19-21. – TM51 WINDOW GALLERY Fridtjof Nansens plass 6
Fredag 6. juni kl. 18-19 – TM51 INFILL, Parkveien 5
Lørdag 7. juni 13-15 – TM51 MAIN GALLERY, Thorvald Meyersgate 51

Legg til ekstern kalender…