Utstillinger: Serina Erfjord, Hilmar Fredriksen og Anne Léger (åpning 12. mai kl. 18)

[Bilde]

Serina Erfjord
You.Line
Overlyssalen

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere Serina Erfjords første store separatutstilling You.Line i Overlyssalen.

Erfjord gikk ut av Kunstakademiet i 2014, men har allerede rukket å markere seg med sine subtile skulpturverk og romlige konstellasjoner. Erfjord arbeider eksperimentelt med ulike materialer, bevegelse, lys, lyd og rom. Gjennom materialer som vann, melk, silikon, plast, gips og pigment utforsker hun ulike former for transformasjon.

Hun er opptatt av balansen mellom det som er i bevegelse og det faste, muligheten til å fange inn det som renner, puster, vokser og faller. Materialene og skulpturene er gjerne relatert til vår hverdag og en dagliglivets estetikk. Erfjord arbeider med intervensjoner i utstillingsrommet, hun inkorporerer omgivelsene og betrakteren i sine verk

Silikon og fargepigment danner utgangspunkt for Erfjords rominstallasjon You.Line i Overlyssalen. Gjennom enkle grep undersøker hun rommet, dets dimensjoner og hvordan vi oppfatter rommet. Flytende silikon tilsatt pigment i ulike farger herder og omdannes til fast form. Prosessen er vilkårlig og kunstneren har lite kontroll over hvordan fargen blander seg. Silikonstrengene er montert på veggen mellom gulvet og toppen av veggen. De danner skarpe linjer eller tegning i rommet. Fargegraderingene varierer fra ren farge til det gjennomskinnelige og grumsete. De fargede stripene mot den hvite veggen bringer tankene til maleriet, til modernistisk stripemaleri. Silikonstrengene varierer i tykkelse, de gir assosiasjoner til det kroppslige, transport eller prosesser i naturen. Som rominstallasjonen befinner You.Line seg i skjæringspunktet mellom tegning, maleri og skulptur. Utstillingen komponeres i rommet og dagslyset fra glasstaket får frem de subtile nyansene i fargen, materialet og prosessen. De vertikale linjene omslutter betrakteren i rommet.

Serina Erfjord (f. 1982) er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo. Hun avsluttet sin master i 2014. Hun har deltatt på en rekke separat- og gruppeutstillinger i Norge og internasjonalt, blant annet ved UKS i Oslo, Entrée i Bergen, Trafo Kunsthall i Asker, Galleri F 15 i Moss, Malmø Konsthall og Baltic House Lab 2015 Gdansk. Hun har deltatt på biennaler som Tegnebiennalen 2014, Performa 13 Biennial Manhattan, New York og Norsk Skulpturbiennale 2011 Vigeland-museet (Erfjord&Wolff).

Utstillingen er støttet av:Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Oslo Kommune

[Bilde]

Hilmar Fredriksen
EGENSKAPER
Veggskulptur

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere Hilmar Fredriksens utstilling EGENSKAPER. Fredriksen vil vise nye veggobjekter og bilder produsert med utgangspunkt i restmaterialer. I forbindelse med utstillingen blir det lansering av boken som samler hele Fredriksens «Kartotek», 400 små malerier, gouache på papplater i formatet 40 × 30 cm. Over hundre bilder fra «Kartoteket» vil være utstilt sammen med boken som kommer i Fredriksens egendesignede boks. «Kartoteket» ble påbegynt på begynnelsen av 1980-tallet og er kunstnerens pågående prosjekt og «minnebank for bevissthetens vandringer» (Hilmar Fredriksen). Det utfolder et unikt billedvokabular som innbefatter figurer, symboler, abstrakte tegn, tall, bokstaver, utsagn, fargeteori, komposisjonsprinsipper og Yantraer. Bildene har en emblematisk karakter. Fredriksen henter inspirasjon fra det hellige så vel som fra det profane, det være seg en reklame for ESSO eller et Yantra for moder Kali.

Fredriksen er en av våre fremste kunstnere og en pioner innen performance og konseptkunst i Norge. Gjennom sin kunstneriske praksis har Fredriksen utfordret forestillingene om kunstbegrepet, kunstproduksjon og kunstinstitusjonen.

«Man tager hva man haver», sier kunstneren om veggobjektene som har sitt utgangspunkt i restmaterialer, det være seg et gammelt tak etter rehabilitering, rester fra under høvelbenken, noen gamle rammer etter kunstnerens kone Anne Rolfsens opprydning på sitt atelier eller tilsendte materialer fra opphold i Kina. Materialene gjennomgår ulike prosesser som: kappe, brette, skjære, male, tegne etc. Gjennom veggobjektene utforsker Fredriksen forhold knyttet til farge, rom, persepsjon, materialfølelse, hverdag, vitenskap og kunst. Hans arbeidsprosess er spontan og intuitiv, han planlegger ingenting, men er var for det som skjer underveis. Kassen og den gjennomhullede formen går imidlertid igjen. Det gjør også materialene papp og finér. Dette er billige og anvendelige materialer som både har en tilforlatelig estetikk og som lett lar seg forvandle. Fredriksen borer hull på måfå i en finerplate for så å bruke hullene som sjablonger til å fargelegge neste plate. Platene legges over hverandre, noe stemmer og noe stemmer ikke. Fredriksen lager orden og uorden, visuelt og konseptuelt. Veggobjekter har også affinitet til arkitektens modeller der romformer prøves ut i papp og finér. Farge står sentralt i hans kunst. Når det gjelder veggobjektene er han opptatt av farge som farge og ikke farge som avstemt. Han bruker alltid bengalakk og maler rett fra boksen. Et av veggobjektene er viet fargen blå og en undersøkelse av hvordan fargen opptrer forskjellig på en flate og i et rom. Dette minner oss på at fargen og hvordan vi oppfatter den også knytter seg til hvordan vi orienterer oss i verden.

Lørdag 21. mai kl. 13.00 blir det boklansering, og kunstneren vil ta oss med gjennom utstillingen.

Hilmar Fredriksen (f. 1953) er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Statens kunstakademi og Kunstakademiet i Düsseldorf (1980). Dette er fjerde gang Fredriksen stiller ut i Kunstnerforbundet (1975, 2000, 2011). Han har deltatt på en rekke separat- og gruppeutstillinger, blant annet ved Museet for Samtidskunst i Oslo, Trondheim Kunstmuseum, Kunstbanken Hamar, Henie Onstad Kunstsenter, Sao Paulo Biennalen i 1998 og Carnegie Art Award 1999. Han er innkjøpt av blant annet Museet for samtidskunst, Bergen Kunstmuseum, Sørlandets Kunstmuseum, Trondheim Kunstmuseum og Storebrand kunstsamling.

Boken er støttet av: Kulturrådet

[Bilde]

Anne Léger
BACK TO DARK
Andre etasje

Kunstnerforbundet har gleden av å presentere en utstilling med nye smykker av Anne Léger i begge salene i andre etasje.

Med sine nyeste smykker fanger Léger inn nyansene i det nordiske lyset. Utstillingen har fått tittelen BACK TO DARK og er nummer tre i en utstillingstrilogi. De tidligere utstillingene hadde titlene BEYOND DARK (RAM galleri, Oslo 2014) og FURTHER BEYOND DARK (KRAFT – rom for kunsthåndverk, Bergen 2015). Léger har sin bakgrunn fra Frankrike, hun er født og oppvokst i Chartres. Lyset i Norden handler også grunnleggende om mørke, noe Léger spiller på i sine smykker og deres titler.

Léger presenterer 25 nye smykker i tre serier; Nude, Clair-Obscur og Back to Dark. Førstnevnte smykkeserie tar for seg hudens nyanser og er bygget opp av materialer i sarte, lyse farger. Claire obscur er det kunsthistoriske begrepet for skyggevirkninger formidlet gjennom kontrasten mellom lys og skygge. Serien Back to Dark bærer utstillingstittelen og er slik det fremgår en mørk og dramatisk serie.

Léger lager smykker i skjæringspunktet mellom maleri, skulptur og arkitektur. Smykkene bygges opp eller komponeres som små arkitektoniske verk. Forskjellige tresorter som palisander, ibenholt, nøtte- og frukttrær inngår i et form- og fargespill sammen med metall, emalje og stein. Del for del settes sammen til komplekse konstruksjoner som kan minne om arkitekturens oppbygningsprinsipper med assosiasjoner til pilarer eller en gavl. Léger finner mange av sine materialer i Japan, og konstruksjonen har også noe av den japanske tradisjonen ved seg. Hun eksperimenterer med farge og geometri, samtidig som smykkene refererer til kropp og skiftninger i naturen. Seriene med smykker som innbyrdes har slektskap i tematikk, fargenyanser og oppbygning komponeres i utstillingsrommet, aktivert gjennom malte flater som danner en bakgrunn for smykkene og fremstår som skulpturale elementer i rommet. Det nordiske lyset med dets skiftninger, koloritt og stemningsleie er innskrevet i kunsthistorien gjennom blant annet forrige århundreskiftets Fleskum-malere og Edvard Munch. Legérs smykker gir ny dybde til denne rike tradisjonen. Visuelt og konseptuelt åpner Légers smykker seg mot kunsthistorien, til diskusjoner innen maleri, skulptur, objekt og arkitektur. Referansene til omgivelsene av hud peker mot den som skal bære smykkene og hvordan de opptrer i verden. J. Peter Burgess har skrevet en tekst til utstillingen med tittelen «Light and dark».

Anne Léger (f. 1966) er utdannet ved Institutt for Metall ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har deltatt på en rekke separat- og gruppeutstillinger både i Norge og internasjonalt. Av senere utstillinger har hun deltatt på May refer to Jewellery kuratert av Kathrine Lindman, Skåtøy 2015, SCHMUCK 2015 i München, From the Coolest Corner- Nordic Jewelry München 2015 og SOFA Chicago, Charon Kransen Arts, USA. Hennes arbeider er innkjøpt av blant annet, Nasjonalmuseet og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Hun har undervist ved en rekke institusjoner deriblant KHIO.

Utstillingen er støttet av: Kulturrådet

Helligdager i mai:
1. pinsedag, 15. mai: Åpent kl 12-16
17. mai: Stengt

Legg til ekstern kalender…