LARA

Fra nettsiden til Dansens hus:

Hva skjer med kroppens bevegelsesmønstre når dataverdenens unaturlig kvaliteter får fotfeste i vår virkelige verden? Hvordan nærmer digitale og fysiske realiteter seg, og hva slags mer og mindre håndgripelige fysiske endringer finner sted i samspill med den pseudorealistiske dataverdenen? Mirjam Sögner overfører mye av de unaturlige kvalitetene i dataspillenes landskap til sin egen kropp, og skaper slik en merkelig og fascinerende hybrid av noe overnaturlig. Forestillingen er på mange måter en kroppslig respons på en verden hvor det digitale og det fysisk konkrete flyter mer og mer sammen.

Sögner bruker dataestetikken fra begynnelsen av årtusenskiftet og frem til i dag, hvor de tidlige, høypikslede utgavene av dataspill fram til dagens mer avanserte universer har utviklet seg til mer mangefasetterte, men likefullt ufullstendige bilder av oss mennesker. Lite iøynefallende svakheter i dataverdenens bevegelser som stive og urytmiske ansiktsuttrykk og uorganiske kroppsbevegelser bryter den skjøre imitasjonen av en slags virkelighet, og skaper en fremmedgjørende og merkelig og stemning. I Lara re-oversettes disse unaturlige bevegelseskvalitetene og ”feilene” tilbake til en fysisk, levende kropp. Det blir en slags dobbeltoverføring, eller en interessant imitasjon av imitasjonen, som skaper en reell og fysisk kropp, tilsynelatende fanget i den digitale virkeligheten.

[Bilde]

Forestillingen presenteres i samarbeid med Aerowaves, et nettverk for promotering av ny, europeisk dansekunst. Samme kveld kan du også få med deg forestillingene Staying Alive av og med kroatiske Jasna L. Vinovrski og Elvedon av greske Christos Papadopoulos.

Legg til ekstern kalender…
#dans