Classic Album Sundays m/Harald Are Lund og Thomas Felberg presenterer THE VELVET UNDERGROUND & NICO – ‘The Velvet Underground & Nico’ (Verve, 1967)

“Everyone who bought one of those 30.000 copies started a band.” (Brian Eno, 1982)

[Bilde]

Denne måneden er det femti år siden The Velvet Underground & Nico slapp sitt selvtitulerte debutalbum, en av tidenes mest kontroversielle utgivelser med sin eksperimentelle musikalske tilnærming og ublu tematisering av narkotikamisbruk, prostitusjon og seksuelt avvik, sadisme og masochisme.

Det sterke låtmaterialet til Lou Reed og John Cale, sammen med det enkle, popkarakteristiske albumcoveret, en avskrellbar, gul klistremerkebanan mot hvit bakgrunn undertegnet Andy Warhol, gjør at platen står frem som et ikon blant rockehistoriens albumutgivelser, fra en tid da langspilleren som format og kunstuttrykk var i ferd med å forsterke sin betydning ved siden av 7”-singelen.

[Bilde]
Lou Reed og Nico

WARHOL OG WILSON
Albumet ble spilt inn i New York og Hollywood mens bandet var med på Warhols omdiskuterte multimediaturnè i 1966, Exploding Plastic Inevitable, og utgitt året etter på Verve Records etter å ha blitt avvist av flere av de etablerte selskapene på grunn av sine mange utfordrende attributter.

Etter å ha signert blant annet Frank Zappas Mothers of Invention samme år var det igjen den dyktige produsenten Tom Wilsons nese for kvalitetene som ulmet utenfor de konvensjonelle strømningene som sikret kontrakten med det ellers så jazzrettede selskapet.

[Bilde]
Produsent Tom Wilson

Til tross for at platesalget gikk forholdsvis tregt – det tok eftersigende over et tiår før albumet bikket et sekssifret antall solgte eksemplarer, er Enos ord neppe rare overdrivelsen når man tar i betraktning effekten skiva fikk med musikalske avarter som dukket opp senere.

Mye av det vi har fått servert gjennom glamrocken, punken og eksperimentell støymusikk, fra band innen new wave, goth og shoegaze, ja, nær sagt de fleste sjangre som er å finne litt utenfor origo, står i gjeld til denne utgivelsen.

[Bilde]
Fra Andy Warhol og hans Exploding Plastic Inevitable, 1966

DEKADENTE VILLMENN
Bandets eksperimentering med lydbildet var en avgjørende faktor for hvordan platen ble mottatt. Nennsom og audiofil håndtering av lyden kan med andre ord utgjøre en forskjell når vi setter nålen i rillene på Kulturhusets LAB denne kvelden.

Det var mange som mislikte at det ble tuklet og tjunet på den klassiske instrumenteringen slik Velvet Underground gjorde det på denne platen. Den jevne amerikaner hadde vanskeligheter med å svelge alt snusket dette bandet tillot seg å røre rundt i.

For den gemene hop var de rett og slett for utfordrende, eller ”dekadente villmenn” som deler av pressen valgte å kalle dem. Noen mente Nico overhode ikke kunne synge. Samtidig lot andre seg fascinere og inspirere av de samme elementene, ble revet med av de narkotisk suggererende støyflatene, eller av kontrastene i Nicos slepne, sexy vokal, silkesøt, rå og virkningsfull som brunt sukker.

[Bilde]
The Velvet Underground, Nico og Andy Warhol

FELBERG OG LUND
Lytteklubbvert Kent Horne får denne gang besøk av Norges svar på John Peel, NRK-legenden Harald Are Lund, som selvfølgelig har hatt originalplaten siden den kom ut, og hans kollega i rikskringkastingen, Thomas Felberg, tidligere vokalist i WE og de senere år kjent for de fleste som programleder i NRK fjernsynet og hans eget radioprogram Felbergs loftP13.

Vi tar en prat rundt musikken og bandet før vi demper lyset, skrur opp volumet og hører gjennom hele skiva i ett strekk på et kanonfett hifi-anlegg, installert for Classic Album Sundays av lydmolekylistene fra Duet Audio.

AUDIOMENY
Vi topper ikveld laget med ny og oppgradert audiomeny. Legg spesielt merke til platespilleren som har to tonearmer med hver sin pickup. Dette gir oss muligheten til å gjennomføre en aldri så liten testlytt sammen med publikum i forkant av selve albumlytten:

Vi spiller utdrag fra samme låt to ganger rett etter hverandre, én gang med hver av de to ulike tonearmene/pickup’ene. Jelco SA-750LB 9” tonearm med Ortofon Cadenza Black i enden på den ene og en Jelco SA-750LB 12” med Dynavector XX2 MK2 på den andre. Den som synes best får deretter æren av å pløye oss gjennom hele albumet.

PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
TONEARM: Jelco SA-750LB 9” + 12”
STIFT: Ortofon Cadenza Black + Dynavector XX2 MK2
FORFORSTERKER: Ayon Auris
EFFEKTFORSTERKER: 4 x Auralic Merak mono blocks (2×800 Watt)
HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
STRØMFORDELER: Isol-8

[Bilde]

KJØREPLAN
Før og etter presentasjonen spiller vi musikk som på en eller annen måte relaterer seg til den banebrytende debutskiva til The Velvet Underground & Nico, låter bandet selv var inspirert av, musikk fra andre artister som ble gitt ut på samme tid eller som har fulgt i kjølvannet i årene helt frem til i dag.

Bli med oss og varm opp ørene fra dørene åpnes klokken 16, og sikre deg en god plass i sweetspot’en, her blir det nemlig fullt!

16.00 dørene åpnes – vi spiller albumrelatert musikk
17.00 albumpresentasjon: Kent Horne med Harald Are Lund og Thomas Felberg
17.45 albumlytt: THE VELVET UNDERGROUND & NICO
18.30 albumprat inkludert publikum
19.00 albumrelaterte postludier

Legg til ekstern kalender…