Oslo Pride: Julius Eastman // POING + asamisimasa

[Bilde]

GJENOPPDAGELSEN AV EN GLEMT KOMPONIST

Samtidsensemblene POING og asamisimasa med venner presenterer «Femenine» av den kompromissløse og provokative komponisten Julius Eastman.

Den afrikansk-amerikanske komponisten, pianisten, vokalisten og danseren Julius Eastman (1940-1990) var nær å bli helt glemt. Hans kombinasjon av minimalistisk kunstmusikk med elementer fra pop var banebrytende for sin tid, et særegent uttrykk preget av intens repetisjon og provoserende politiske titler som «Evil Nigger», «Crazy Nigger» og «Gay Guerrilla». Eastmans liv endte i ensomhet i 1990, etter en periode som hjemløs stoffmisbruker.

Først i de senere årene har Eastman fått den kunstneriske anerkjennelsen han fortjener, gjennom Mary Jane Leach sin biografi «Gay Guerrilla: Julius Eastman and His Music», flere vellykkede plateinnspillinger, samt oppføringer på mange av verdens ledende scener for samtidsmusikk. Eastmans renessanse har slik utgjort et av flere viktige omdreiningspunkt for nytenking rundt representasjon, historieskriving og kulturelle maktstrukturer i musikkfeltet.

Eastman var åpent homofil og levde ut sin seksualitet kompromissløst, også i og gjennom kunsten sin. Blant annet var han i en kontrovers med John Cage etter at S.E.M. Ensemble fremførte Cages «Song Books» i 1975, hvor Eastman hadde inkorporert nakenhet og homoerotiske hentydninger i ensemblets fremførelse. Denne politiseringen av Cages musikk skal ha gjort den amerikanske mesteren svært opprørt.

Avstanden mellom Eastmans person og praksis var liten, og livet hans ble preget av store kontraster. Denne dynamikken bidro utvilsomt til at han aldri helt fikk sin plass i spennet mellom det etablerte, akademiske musikkmiljøet og New Yorks downtown musikkscene. Når Eastman i dag fremføres for første gang av norske ensembler, i et samarbeid mellom Oslo Pride og nyMusikk, er det både en feiring av hans vitale skaperkraft og en markering av avkriminaliseringen av homofili i Norge.


OM VERKET
«Femenine» (1974) varer i 70 minutter og er et åpent instrumentalpartitur, som bare eksisterer som et fragmentarisk skissepartitur i Eastmans hånd. Stykket starter med lyden av dombjeller, før et melodisk riff på vibrafon kommer inn og gradvis bygger seg opp. Melodien fra bjellene og vibrafonen vedvarer gjennom hele stykket. Etter hvert kommer fløyter, fioliner, piano, stemmer og andre instrumenter inn. Hele tiden repeterende, hypnotisk, kaotisk og ekstatisk – en maksimalistisk minimalisme. I Norge ble «Evil Nigger» fremført på Only Connect-festivalen 2017 i Oslo og «Femenine» ble spilt på Ultima-festivalen samme år. Fremførelsen av verket på Oslo Pride blir det første med norske musikere.


BESETNING
asamisimasa med venner: Ellen Ugelvik (piano), Morten Barrikmo (klarinett), Tanja Orning (cello), Håkon Stene (perkusjon), Anders Førisdal (gitar), Alessandra Rombolá (fløyte), Ingvild Habbestad (fiolin), Bendik Foss (bratsj).

POING: Rolf-Erik Nystrøm (saksofon), Frode Haltli (akkordeon), Håkon Thelin (kontrabass).


Konserten er arrangert i samarbeid mellom Oslo Pride og nyMusikk.

Legg til ekstern kalender…