KONFERANSE OM MEDIEESTETIKK 18-19 OKTOBER

HVA ER MEDIEESTETIKK? PERSPEKTIVER PÅ ET NYTT FORSKNINGSFELT

Sluttkonferansen for det tverrfaglige forskningsprosjektet Medieestetikk
ved Universitetet i Oslo inviterer med dette gjesteforelesere og publikum
til å diskutere hvilke perspektiver og forskningsmessige “operasjoner” som
kan sies å karakterisere det relativt nye forskningsfeltet medieestetikk.
De enkelte delarbeidene i vårt eget prosjekt tar ulike retninger og
presenterer ikke en enkelt form for analyse eller ett enkelt
forskningsobjekt. Det vi har felles er, heller, et forsøk på å se medier

eller medieinstitusjoner bortenfor det dominerende fokuset på
kommunikasjonsprosesser, samtidig som vi er opptatt av møtepunktene som
oppstår mellom estetiske objekter, formater og aksjoner og de moderne
medie- og informasjonsmaskineriene. Slike perspektiver kan, blant annet,
gi andre innfallsvinkler til spørsmålet om ”medieringens politikk”. Det vi
deler er, med andre ord, et ønske om å reorientere estetisk teori og
forskning i forhold til de store endringene i levemåter og sosial
organisering som forårsakes av en informasjonsteknologi som integrerer
tidligere atskilte media i globale produksjonsnettverk. Men en slik
reorientering angår ikke bare vår egen samtid: den åpner for ny forståelse
av teknologi, kunst, menneskekroppen og sanseapparatet.

Våre gjesteforelesere N. Katherine Hayles (UCLA), Trond Lundemo
(University of Stockholm), Bernard Stiegler (Centre Pompidou, Paris) and
Samuel Weber (Northwestern University) har alle lever viktige bidrag til
en slik reorientering. Deltagerne i vårt forskningsprosjekt, Liv Hausken
(UiO), Arild Fetveit (Univeristy of Copenhagen), Eivind Røssaak (UiO),
Susanne Sæther (UiO) and Ina Blom (UiO), vil presentere tematikker fra de
individuelle delprosjektene i lys av denne mer generelle problemstillingen
(Se mer informasjon om foredragsholderne nederst i dette dokumentet).

PROGRAM:
N. Katherine Hayles: Thinking Database Aesthetics in the Context of Narrative

Trond Lundemo: The Politics of Video Compression; MPEG, Pattern
Recognition and the Moving Image Database.

Bernard Stiegler: Anamnesis and Hypomnesis Today: Plato as the Thinker of
the Proletariat

Samuel Weber: On the Origins of Walter Benjamin’s Media Theory: From
Reflexivity to ’Sobriety’".

Liv Hausken: Towards a Media Aesthetic Analysis

Arild Fetveit: Thinking Media Aesthetics Through the Noise of the Medium

Eivind Røssaak: New Conditions for the Moving Image

Susanne Sæther: The Archival Versus the Immersive Impulse: Mediality in
recent video art

Ina Blom: From Screen to Space: Media Aesthetics and the Discursive
Context of Television Art.

KONFERANSEN ER ÅPEN FOR ALLE INTERESSERTE!
Deltakelse på konferansen koster kroner 350,- og dekker lunsh og kaffe
begge dager. Du kan melde deg på ved å sende en e-post til
[email protected] med informasjon om din fakturaadresse. Einar
Søberg vil da sende deg en faktura.

Konferansen finner sted hos Håndverkeren i Oslo sentrum, og har adresse
Rosenkrantz gate 7, 0159 OSLO.

Konferansespråket er engelsk.

Se vår hjemmeside
www.media.uio.no/prosjekter…
for mer informasjon.

OM FORELESERNE:

Samuel Weber er professor ved Northwestern University. Han er en ledende
amerikansk teoretiker innenfor et tverrvitenskapelig felt som spenner over
litteraturteori, filosofi og psykoanalyse. Weber har tidligere vært
professor i engelsk og litteraturvitenskap ved University of California,
og har også arbeidet som dramaturg ved tyske operahus og teatre (i
Frankfurt, Stuttgart og Düsseldorf). Han har oversatt Theodor Adorno og
Jacques Derrida til Engelsk og selv skrevet om alt fra Balzac, Lacan og
Freud til relasjonen mellom institusjoner og media. Publikasjonene hans
inkluderer blant annet The Legend of Freud (1982), Mass Mediaurus: Form,
Technics, Media , (1996), Institution and Interpretation (2001) og Targets
of Opportunity. On the Militarization of Thinking (2005).

N. Katherine Hayles er professor i engelsk ved University of California.
Hun er spesielt kjent for sine høyst originale forskning om relasjonen
mellom litteratur, teknologi og naturvitenskap i det 20 århundre, med
spesiell vekt på spørsmålet om elektronisk teksualitet og interaksjonen
mellom mennesker og intellligente maskiner. N. Katherine Hayles har utgitt
en rekke innflytelsesrike bøker, deriblant: Chaos Bound: Orderly Disorder
in Contemporary Literature and Science (1990); How We Became Posthuman:
Virtual Bodies in Cybernetic, Literature and Informatic (1999), Coding the
Signifier: Rethinking Semiosis from the Telegraph to the Computer (2002)
og My Mother was a Computer: Digital Subjects and Literary Texts (2005).

Trond Lundemo er universitetslektor ved Filmvetenskapliga institutionen
ved Stockholms universitet. Hans forskningsinteresser er sentrert rundt
temaene tidsteknologier, estetikk og intermedialitet, med spesiell vekt på
de digitale arkivenes mnemoteknikk, Jean Epsteins filmteori og japansk
film fra mellomkrigstiden. Publikasjonene hans inkluderer blant annet
Bildets oppløsning; Filmens bevegelse i teoretisk og historisk perspektiv
(1996); Jean Epstein: The Intelligence of a Machine (2001) samt to
antologier om forholdet mellom filmen og andre kunstarter (Film/Konst,
Kairos vol. 9:1 og 9:2, 2004). I 2002 og 2004/2005 var han gjesteprofessor
ved Seijo University i Tokyo.

Bernard Stiegler er direktør ved département du développement culturel ved
Centre Georges-Pompidou og har tidligere blant annet vært direktør ved ved
Collège Internationale de Philosophie, professor ved Université de
Compiègne, og direktør ved IRCAM i Paris. Stiegler er utdannet filosof og
hans forskning er spesielt fokusert på forholdet mellom menneske og
teknikk. Publikasjonene hans inkluderer blant annet La
technique et le temps 1: La faute d’ Epiméthée (1994), La technique et le
temps 2: La désorientation (1996), De la misère symbolique 1: L’époque
hyperindustrielle(2004), De la misère symbolique 2: La catastrophe du
sensible (2004) og Echographies of television: filmed interviews (with
Jacques Derrida) (2002)

Ina Blom er førsteamanuensis ved Insitutt for Filosofi, Ide- og Kunsthistorie og Klassiske Språk ved Universiteteti Oslo. Hovedinteressen hennes er
modernisme/ avantgarde-studier, samtidskunst og estetikk. Siden 1988 har hun også arbeidet som kunstkritiker og kurator. Nyere publikasjoner inkluderer Joseph Beuys, Gyldendal, 2001, ”The Touch Through Time. Raoul Hausmann, Nam
June Paik and the Transmission Technologies of the Avantgarde”, i Leonardo
Journal of Art and Technology, no.3, 2001, MIT Press og Visual/televisual”, i Bice Curiger (red.) The Expanded Eye, Hatje Cantz Verlag 2006. Under utgivelse: On the Style Site. Art,
Sociality and Media Culture, Sternberg Press, New York, 2007.

Eivind Røssaak er stipendiat ved Institutt for Medier og Kommunikasjon ved
Universitetet i Oslo. Han har skrevet flere bøker og artikler slik som
“Figures of Sensation: Between Still and Moving Images” i W. Strauven
(ed): The Cinema of Attractions Reloaded (Amsterdam UP 2006). På norsk har
han skrevet bøkene Selviakttakelse: en tendens i kunst og litteratur
(2005) og Kyssing og slåssing. Fire kapitler om film (2004 med C. Refsum).

Susanne Ø. Sæther er curator og stipendiat ved Institutt for Medier og
Kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, hvor hun skriver en
doktoravhandling med arbeidstittelen The Aesthetics of Sampling. Mediality
and Materiality in Recent Video Art. Hun har publisert flere artikler om
fjernsynsbranding, videokunst og –estetikk.

Arild Fetveit er lector ved Institutt for Medier, Erkennelse og
Formidling, Københavns Universitet. Fetveit har blant annet publisert
artikler om resepsjonsforskning, reality show, metode og digital
bildebehandling i tidsskrifter som Norsk Medietidsskrift, MedieKultur,
Øjeblikket, Media Culture and Society, and International Journal of
Cultural Studies.

Liv Hausken er førsteamanuensis ved Institutt for Medier og Kommunikasjon
ved Universitetet i Oslo. Hun har publisert flere artikler slik som:
“Fotografisk Erfaring” i Krogholm, Claus and Mogensen, Jannie Uhre (red)
Fotografiske Dialekter, NSU Press (Aarhus University Press), 2006,
s.107-122, og “The Aesthetics of X-ray Imaging” i Melberg, Arne (red)
Aesthetics at Work, UniPub, 2007.

Legg til ekstern kalender…