InterCity inviterer til Politisk Bar: Skal Oslo Havn drive med byutvikling?

”- Hvem vil du dytte utfor tier’n i Frognerbadet? – Leder i havnestyret, Bernt Stilluf Karlsen. Han trenger en kald dukkert nå.” Byrådsleder Erling Lae til Aften.

Duellanter:

  • Bernt Stilluf Karlsen, leder i havnestyret
  • Erling Lae, byrådsleder

To av Oslos mektigste menn barker sammen til en debatt om Oslo Havns rolle i Fjordbyen. Fjordbyplanen, som skulle vært vedtatt før valget, er utsatt på ubestemt tid. Striden står ikke bare om hvor mye arealer en moderne havn Oslo trenger, men like mye om vi skal ha en havn, og hvem som skal eie og forvalte havnetomtene til en verdi av over 7 milliarder korner.

Helt siden bystyret vedtok at Oslo skulle bli fjordby og ikke havneby på 90-tallet, har Oslo Havn blitt presset fra skanse til skanse. De er bedt om å effektivisere, modernisere og krympe arealbehovene til virksomheten sin. Høyrebyrådet gikk også i sin tid ut og foreslo et containerfritt Oslo etter 2011.

Oslo Havn har for å imøtekomme kravene enten solgt, eller har planer om å selge seg ut langs hele fjorden og planlegger sin framtidige eksiltilværelse i Sydhavna. Oslo Havn har også begynt å utvikle tomtene sine gjennom HAV Eiendom. På Filipstad har de laget forslag til egen reguleringsplan parallelt med Plan- og bygningsetatens reguleringsplan for det samme området. Hva skal Oslo Havn egentlig drive med?

Møteleder: Erling Fossen

Legg til ekstern kalender…