4 Norske


Norris Adoro: “Orange Grove”

Landsforeningen Norske Malere / Galleri LNM inviterer til åpningen av utstillingen ”4 Norske” torsdag 10. januar kl. 18.00.

Utstillingen er vårt bidrag til ”mangfoldsåret 2008”, og vi har i denne sammenheng invitert fire av LNMs medlemmer med utenlands bakgrunn til å stille ut. Felles for de fire er at de er medlemmer i Landsforeningen Norske Malere, fagorganisasjonen for malere i Norge. Vi har da valgt å kalle utstillingen ”4 Norske” for å poengtere denne tilknytningen til Norge, men også samtidig påpeke deres ulike opphav og uttrykk.

Norris Aloaye Adoro: Født 1973 i Nigeria. Utdannet ved Federal Polytechnic Auchi, Nigeria, Kunstakademiet i Oslo og School of the Art Institute of Chicago. Adoro har tidligere hatt flere separate og gruppeutstillinger i Oslo, blant annet i Galleri Brandstrup og Galleri LNM.

Brian Albers: Født 1939 i Australia. Utdannet ved Swinburne College and Art Melbourne, Australia. Lang og utfyllende utstillingsvirksomhet i Norge siden 1973.

Nirmal Singh Dhunsi: Født 1960 i India. Utdannet i India og ved Kunstakademiet i Trondheim. Utstillingsvirksomhet i Norge siden 1990, blant annet i Tegnerforbundet og Trondheim Kunstmuseum.

Guang Hua Wang: Født 1956 i Kina. Utdannet blant annet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Manchester Metropolitan University og Vestlandets Kunstakademi Bergen.

Utstillingen åpner 10 januar kl. 18.00 og vil vare til og med søndag 3 februar.
Velkommen!

Presentasjon av kunstnerene:

Norway played a vital role in my artistic development. I left my country (Nigeria) to study art in Oslo. Ever since then my work has transformed a great deal from the traditional subject matter and attitude of working to what I am currently doing today. I tend to look at the bigger picture, bigger picture in the sense that the issues I work with are more global. For the reason that I have had opportunity to live and study in other places outside Norway. The two paintings that I will be showing, deals with the issue of Immigration. It’s the first two paintings in a series, in the project I am currently working on. The first two works deals with an aspect of immigration which is integration into a new society. The illusion of immigration, which is the grass, is not always green at the other side. And the issue of identity, that’s identifying with a new environment.

- Norris Aloye Adoro

Jeg kom til Norge ganske tomhendt. Jo forresten, jeg hadde med meg en liten bag. Bagen var full av mangoer. Mangoer tidlig på 80-tallet var en sjelden og eksklusiv vare. 2008 er et spesielt år for meg, da har jeg spist trønderske jordbær i 24 år. Det er nemlig like lenge som jeg spiste mangoer i India.
“Man blir det man spiser”. I det siste har jeg innledet en arbeidsprosess som ikke bare dreier seg om min tid i Norge, men også om endringsprossesen som jeg opplever som kunstner og som menneske. De nyeste arbeidene som jeg kaller “Masala-painting” er et resultat av enslags blanding/mix av forskjellige aspekter, nettopp det som MASALAEN er.

- Nirmal Singh Dhunsi

Å sette opp et regnskap over alle de fordeler og ulemper en australsk kunstner boende i Norge opplever, er et lett, men samtidig vanskelig spørsmål. Det store takknemmelige pluss har vært å motta i 1992 statens garantiinntekt som ligger bak alt jeg har skapt i de siste femten år. Hva ville jeg ha skapt uten eller hva ville jeg har skapt hvis jeg aldri hadde reist fra Australia kan vi bare gjette. Geografisk plasseres Australia i Asia, men den kunsten hvite mennesker har skapt har sitt forbilde i Europa – ikke så annerledes enn situasjonen i Norge som også retter blikket mot det store utland. Fra Australia reiste jeg med et bredt stilistisk ståsted og alt jeg har skapt siden gjenspeiler disse forskjellige og ofte motsigende utgangspunkt. Med unntak av en silketrykkserie, ”Beach Days”, har mine arbeider ikke noe direkte å gjøre med Australia eller Norge. Reisen bildene har tatt har vært mer vesentlig enn noen steder eller reiser jeg har tatt. Å sette flere bilde sammen var det min håp å skape et bilde hvor opplevelse var mindre bestemt og øyets blikk mer bevegelig.

- Brian Albers

Jeg føler meg veldig heldig som har fått bli en ny norsk landsmann, fordi jeg elsker dette landet.
Men jeg føler ofte at jeg blir misforstått i kunstmiljøet, fordi jeg er samtidskunstner men jobber figurativt.
Jeg synes at moderne kunstnere ikke må fjerne eller knuse alle tradisjonelle elementer. De beste bildekunstnerne er de som uttrykker sin idé gjennom bildet. Norske kunstnere har vanskelig for å overleve, som en vanlig arbeider.

- Guang Hua Wang

Legg til ekstern kalender…