En dramatisk aften

Analogier. Da Anngjerd Rustand kom over noen dyreknokler nede i jorda under arbeidet med eksamensprosjektet ved Kunsthøgskolen i Bergen, satte hun seg fore å rekonstruere skjelettet. Det ble et arbeid som løp parallelt med det store og viktige prosjektet og som ikke hadde noen åpenbar sammenheng med dette. Men ettersom dyret ble konstruert, oppdaget hun at det var begynt å ta form etter og ligne omgivelsene. Og da det stod der, oppreist, ble det klart at det var steder på dyret som ikke stemte overens med stedene i virkeligheten, og at det var virkelighetens steder som ville måtte forandres. Analogier vises på PrøveRommet 31. mars 2008 og Galleri Mejan, Stockholm, i juni.

Anngjerd Rustand analogier

Et rykte med rot i sannheten sier at Ingvild Hellesøy planlegger å presentere for Prøverommets gjester, en bit fra et stykke uferdig manusarbeid som har blitt titulert som “Bastan fra Belgskjær og Kaptein Zalzar Zulu” inntil Zalzar på mystisk vis forsvant fra papiret, og dermed tvang forfatterne til å omdøpe stykket til “Bastan fra Belgskjær”. Ettersom skiftende form og usikkerhet preger arbeidet så vel som historien, er det lite informasjon tilgjengelig som sier noe om i hvilken form arbeidet vil bli presentert i kveld. De som ønsker det kan krysse fingrene for at det blir vist noe som helst. Manuset blir skrevet av Mariken Halle og Ingvild Hellesøy og er løselig basert på en historie av Aleksander Tveitnes."

fugler over hav

Lotte Grønneberg og Elida Brenna Linge har laget monumental, men likevel lett og tynn typografi spesielt for denne Prøveromsaftenen. Installasjonen forholder seg til kontraster mellom det kraftige og luftige, og det tre- og todimensjonale – og bokstavformene blir satt i bevegelse gjennom seerens plassering i rommet.

The PASS. Kammer-pop? Trylle-rock? finn ut!

Lillian Samdal: vokal, Mats Glambek: klaver, Richardo del Pozo:
perkusjon, Alexander Lund: bass, Lars Korff Lofthus: gitar

Studentteateret Immaturus viser utdrag fra forestillingen ”Storytelling – bakenfor alt”. Hovedtemaet for forestillingen er ”flukt”. Dette er et viktig og aktuelt tema i dagens samfunn. Mennesker har flyktet til alle tider, og i disse dager søker tusener av mennesker en tryggere fremtid. Årsakene er mange, og historiene utrolige. Likevel møtes ofte flyktninger med skepsis og liten forståelse for sin situasjon. I den vestlige verden er det mange som er redde for at flyktninger skal kunne ødelegge for velferden i samfunnet. De velger heller å se på at tusener dør i håpet om en bedre fremtid i Vesten.
Regi: Caroline Berg og Odrun Misje. Spilles 4, 6, 8- 11 april, kl. 19.30 i Studio USF, Verftet

Anne-Liis Kogan kommer fra Estland og går på Kunstakademiet i Bergen. "Jeg jobber mest med flerkultrurell identitet. Med det prøver jeg å undersøke kollektiv hukommelse, språk og akksent. Jeg skal vise en video som heter “Farsmål”. Den handler om min egen flerkulturelle bakgrunn. Jeg er halvt estisk og halvt russisk. Videoen handler om konflikten mellom de to i meg samt også i det estiske samfunn. Dette lagte jeg som kommentar til opprørene i Estland i april 2007 mellom de estiske og russiske."

Dj Ida i flaggstanga – glad i etnisk musikk og god, gammel rock’n’roll

Legg til ekstern kalender…