"Wir fahren auf der Autobahn" -Kraftwerk and Constructions of Germanness - Doktorgradsdisputas
onsdag 11. juni 2008 kl. 10:15 på Universitetet i Oslo, Georg Sverdrups hus (UB), Auditorium 2
Etter Beatles, regnes det tyske bandet Kraftwerk som det bandet som har hatt størst påvirkning på dagens musikk. I Kyrre Tromm Lindvigs avhandling blir sammenhengen mellom musikk, teknologi og nasjonalitet avslørt som en av de viktigste grunnene til at Kraftwerk banet vei for synthpop, techno og hip-hop.
Gruppens revolusjonerende bruk av teknologi har blitt kopiert av nesten alle som kom etter dem. – Før Kraftwerk ble ikke synthesizere brukt som selvstendige instrumenter, men kun til å etterligne tradisjonelle instrumenter. I tillegg introduserte bandet rytmebokser, stemmeforvrengning og samplere i popmusikken. Det er vanskelig å høre på en plate fra så forskjellige storheter som Madonna, Nine Inch Nails eller U2 uten samtidig å finne elementer som Kraftwerk innførte, forteller Kyrre Tromm Lindvig.
Avhandlingen er også et av få forskningsarbeider som kobler politisk og nasjonal identitet til populærkultur, noe som peker på muligheten av å lære om et samfunn via dets populærmusikk.
Disputas onsdag 11. juni 2008, kl. 10.15 i Auditorium 2, Georg Sverdrups hus (UB), Blindern
De ordinære opponenter er:
Førsteamanuensis Susan Fast, McMaster University of Canada (førsteopponent)
Førsteamanuensis Freya Jarman-Ivens, University of Liverpool (andreopponent)
Tredje medlem av komiteen er professor Tellef Kvifte, Universitetet i Oslo.
Disputasen ledes av amanuensis Anne Eline Riisnæs, Universitetet i Oslo.