PrøveRommet

Plutselig tilbake! Denne gangen på kunstakademiet!

Program:

  • Fiksdal/Lie vil presentere et utdrag fra forestillingen Presenting, som er en del av Dans Til Folket under Oktoberdans. ”Velkommen til åpen dag i Naturhistorisk Museum hvor vår vertinne Laura P. vil gi publikum en uforglemmelig guidet rundtur gjennom blodstenkte omgivelser, under følgende restriksjon: Snakk aldri med noen om hva du har sett. Vi får besøk av en helt spesiell gjest og Isbjørnen Knut vil holde foredraget ”The owls are not what they seem” på aktivitetsrommet. Store og små ønskes velkommen til en dag hvor det ifølge vår synske vertinne kommer til å gå forferdelig galt.” Dansere: Caisa Strømmen Røstad som Britney Spears og Kristin Helgebostad som Laura Palmer. Forestillingen vises 30. okt. kl. 14, samt 21. okt og 1. nov kl. 12.00 + 13.00 + 14.00 i Bergen museun, de naturhistoriske samlinger.

Dans Til Folket (22.oktober-1.november) – et dogmedansprosjekt – er et lite tilslørt forsøk på å delvis kopiere det grepet Dogme 95 lanserte under filmfestivalen i Cannes i 1995 og rette søkelyset mot den i ordets rette forstand frie og ikke-kommersielle dansen i Norge i dag. Dans Til Folket skal flytte fokus mot den gode fortellingen plassert i reell tid og på uventede steder ved å utfordre måten å tenke danseproduksjon på og vektlegge ulike, til tider uventede premisser rådende I kunstnernes møte med publikum.

  • Gabriel Kvendseth: presenterer teksten Enter 22, som av og til heter Let Your Light be Hopeful Robot Fireflies in the Random Maze of Mindless Mind eller Let Your Light be Mine. Den er en omskrevet versjon av en tekstperformance tidligere fremført på Stamsund Internasjonale Teaterfestival, og ble til på en workshop med kunstnerduoen Frankfurter Küche. Teksten, eller diktet om man vil, er et skinnende neonlys av konsumpsjon og luksusforbruk forkledd som en glamourmodellrobot som vil ha deg til å spise sjela di sammen med en solid dose Monosodiumglutamat.
  • Feed Yourself av Stephanie Spindler . Nurture Shelter A Departure from Drawing. Statement: This work has been inspired by drawing; the paper to be more object than surface, and the object and material to be a metaphor for meaning.A collaboration of solace and spontaneity, asking the body to be open to the object and the subtleties of what it can imply, empathy for how fragile, and the mind to be a final frontier. I started collecting spoons over two years ago. They are a tool, and a feminine symbol. The object and meaning of a spoon has evolved from domestic science to searching for identity. With this spoon, I hope my mind a lucid page; an infinite space for what I feed myself.
  • I will play for you, and then we’ll eat av Anja Carr. Anja sine skulpturer er ofte laget av organiske materialer som hår og bacon, blandet med klissete naivt plastic fantastic. Inspirert av science fiction, myter og teorier om verdensrommet skaper hun fargesprakende og kanskje skremmende vesener som ser ut til å komme fra en annen verden og en annen tid. Kropp og maskin smelter sammen og det oppstår merkelige relasjoner. På PrøveRommet vil du møte noen av dem og kanskje bli invitert på en blodig biff…? Anja går 3.året på Khib avd. Kunstakademiet og har tidligere hatt utstilling på bl.a. Galleri s.e, galleri Kit og galleri Fisk. Hun er medlem av performance gruppen Icecream art team, og driver ellers med installasjon og foto.
  • kompani krapp viser en teaser av sin kommende forestilling – Eksposisjon skrevet til kompaniet av Erik Vibe Simonsen. "Tre personer er tilfeldig innelåst i et rom på en flyplass.Etter som tiden går, blir de tvunget til å bekjenne intime detaljer for å finne ut om det er noen sammenheng og en grunn til at de er låst inne. Etter hvert blir historiene fra fortiden deres oppstykket, usammenhengende og lite troverdige, og de blander seg i hverandre. Hvem er de egentlig, og hvem har de blitt? Sammen må de finne ut hvorfor de er der, hvem de er og hva slags forhold de har til hverandre. Jeg tror ikke dette er tilfeldig. Det vil si, jeg tror det er bestemt tilfeldig. De har bare tatt tre ensomme passasjerer. Som snakker samme språk, er på samme alder og er fra samme land. Sjekker oss ut. Vi vil naturlig nok snakke med hverandre. Utforske. Etterforske. Ikke sant? Så får de vite? Om det er noe å vite.
  • The Corridor – Installation with video by Lisa Renvall og Anne-Liis Kogan.
    A denotation is the strict, literal, dictionary definition of a word.
    The connotation of the word may be thought of as the set of all its possible referents.
  • Tian Miller. Statement : “My current work makes use of found materials such as printed fabrics, old wallpaper retrieved from derelict buildings, garments passed on from relatives and second hand clothing onto which I screen print illustrated images (mostly Victorian style silhouettes) and images of my own design. There is a contrast between two very different modes of production – commercial mass-produced fabrics on the one hand, and hand printed, hand stitched unique designs on the other. As mentioned earlier most of the silhouettes I make use of are collected from illustrations of the Victorian period along side my own created images. I decided to use these types of silhouettes since they have got an old fashioned style to them which are reflected in the use of old fashioned textiles. I also see the silhouettes as having a mysterious appearance to them as they don’t show any direct expressions of emotions or feelings. They are almost like shadows travelling through in a narrative context, not suggesting what is going to happen next. The Victorian style silhouettes in my work also suggest a romantic, idyllic side to them but there is also something else lurking beneath the surface which is of a darker nature.
  • Karoline Skuseth: “nordlys” (installasjon)
  • Erika Aguilar – foto. “In my work I focus on criticism of consumism as it is expanding more and more i my country. I guess as in all the world as a consequence of globalization and capitalism, the consumism is getting a stronger position in society, and it affects all citizens but mostly the younger part of the population in forms of fashion – clothes and gadgets – which we use and throw away. it is a criticism of how the appearance of a person is so important that the inner side gets more and more empty. a loss of soul so to speak. This is a rather new phenomena in Mexico and it expands in a different manner than in western countries suchas Norway. This is an exhibition that I have had in a gallery of contemporary art in my hometown, and I would like so see if my work has a strongly national character or if it is of the same actuality and comprehension in Norway.” Erika Augilar er utdannet fra Plastic Arts, Queretaro, Mexico.
  • She Might Stay – en forestilling inspirert av Simone de Beauvoir. Filosofien til den kjente eksistensialisten blir satt inn i vår egen samtid og gjort aktuell for et ungdommelig publikum som kanskje heller går på kino og ser på TV enn beveger seg inn i teatersalongen. Beauvoirs problemstillinger er fremdeles like aktuelle 100 år etter hennes fødsel. Gjennom en performativ forestilling med musikalske og dramatiske monologer, ønsker gruppen å utvikle en tankevekkende og opplevelsesrik forestilling samt utforske hva frihet er.
    Medvirkende: Berit Berge – regissør, skuespiller, Marion Rodgers Løseth – komponist, sanger og musiker, Hanne Vatnøy – komponist, sanger og musiker.

Velkommen!

PrøveRommet denne sesongen: 15. september – Landmark, samarbeid med Phonofestivalen // 29. september; KHiB. avdeling Kunstakademiet // 13. oktober: Fincken // 27. oktober: Studio USF – fokus: dans // 10. november: Det Akademiske Kvarter -NG2 // 24. november: Kafé Knøderen, del av B-Open // 8. desember: i kjelleren på Garage

Spørsmål? Delta? Kontakt koordinator Ingrid Granum Ellestad på [email protected] // 55 23 22 35 // 99 04 83 27

Legg til ekstern kalender…