Boikott Israel: Plakat- og klistremerkeopphenging i ditt nærområde
lørdag 21. februar 2009 kl. 12:00 på Palestinahuset
Angrepet på Gaza er allerede i ferd med å forsvinne ut av folks bevissthet – vi må få i gang en boikott nå!
Førstkommende lørdag 21.02.09 vil flere grupper gå rundt i sine nærområder og besøke dagligvarebutikker for å merke israelske varer og henge opp plakater som oppfordrer til boikott. Gruppene vil bestå av tre personer hver og være utstyrt med plakater og klistremerker.
*Møt opp på Palestinahuset kl 12 *
Kunne du tenke deg å være med på denne timeslange markeringen førstkommende lørdag?
Send en PM eller si i fra her.
Dette er et ledd i å gjøre folk bevisste hvilke produkter de kjøper i større grad enn å overbevise noen til å bli pro-Palestina.
I utgangspunktet er ingen konfrontasjoner/diskusjoner påkrevd, men hvis man velger å klistre merker direkte på produktene inne i butikken kan dette oppstå (de fleste ansatte velger som regel å ikke konfrontere). Se under for tidligere erfaringer.
Tre personer bevæpnet med tape, plakater og løpesedler gikk lørdag 07.01.08 innom et knippe dagligvarebutikker på Torshov/Grünerløkka.
Erfaringer fra løpeseddel/plakat-test Torshov/Grünerløkka:
- Desverre er ikke 729-koden så utbredt som jeg trodde: Ofte vil produktet være produsert i Israel, men pakket i f.eks Nederland.
Strekkoden er dermed anderledes og forbrukere må sjekke både hvor varen er produsert OG opprinnelsesland.
Logo må forandres!
- Selv om løpesedler har fordelen at de kan tas med hjem er små og store plakater/klistremerker likevell mer effektivt i å spre budskapet. Mer “bang for your buck”.
- 3 personer er optimalt da man ikke vekker for mye oppsikt, men likevell klarer å sjekke og merke israelske varer. I tillegg er det bra å være flere i tilfelle konfrontasjoner med butikkansatte.
- Butikkansatte er som regel ikke interessert i å forsøke å stoppe oss og velger å overse at vi er der.
- Innkjøpssjefen (der vedkommende var til stede) var høfflig nok til å høre på oss. ICA på Sandakersenteret var lite interessert, mens på ICA Grünerløkka lovte han å fjerne de få israelske varene fra innkjøpslista og var veldig positiv til boikott.
- Å kontakte innkjøpssjefen kan være konstruktivt (som ved ICA Grünerløkka), men det kan også fremprovosere en mer “helhjertet” motreaksjon som f.eks fjerning av klistremerker)
- Ofte er varer ikke merkekt med hverken hvor de er pakket eller opprinnelsesland. Dette gjelder både selve produktembalasjen og butikkens prisplakater.