Atferdsøkonomi

Per bor rett ved siden av 7-Eleven. Han har lyst på en brus, men gårsdagens festivitas har gjort ham sterkt redusert. De ekstra 500 meterne til Rema 1000 fortoner seg som en uoverkommelig distanse. Til tross for at han betaler det dobbelte av det han ville ha betalt på Rema, føler han seg fornøyd med transaksjonen. Opptrer Per rasjonelt og nyttemaksimerende, eller styres han av sine umiddelbare innfall og lyster?

Tradisjonell økonomisk teori er basert på antakelsen om at aktører er rasjonelle og egoistiske. Eksperimenter og dagligdagse erfaringer viser at virkelige mennesker ofte ikke handler i tråd med denne antakelsen. Atferdsøkonomien er blant annet opptatt av å studere konsekvensene av at mange systematisk handler på tvers av antakelsene som ligger til grunn for tradisjonell økonomisk teori.

Menneskers preferanserog handlinger reflekteres av samfunnsstrukturer og sosial følelsesmessig samhandling. Formålet med atferdsøkonomien er å øke forståelsen av de forholdene som påvirker menneskelig oppførsel. Hvilke feil risikerer vi å gjøre dersom vi betrakter verden med utgangspunkt i at aktører er rasjonelle og egoistiske? Kan innsikten adferdsøkonomien tilbyr påvirke utformingen av sosiale og politiske institusjoner?

I kveld vil Jon Reiersen fra Høgskolen i Vestfold fortelle hvordan atferdsøkonomien kan endre vår oppfatning av samspillet mellom økonomi, samfunn og mennesker.

Innleder:

Jon Reiersen- Førsteamanuensis, Samfunnsøkonomi, HVE

Legg til ekstern kalender…