Amatørene kommer! Hva gjør mediene?

Hva skjer med de tradisjonelle medienes definisjonsmakt og forretningsmodeller når mediebrukerne også blir produsenter? Konsekvensene av sosiale medier er tema for dette seminaret ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO.

PROGRAM

Tirsdag 3.11: Hvem setter dagsorden?

Medienes makt blir ofte forbundet med deres posisjon til å sette dagsorden og rollen som portvakt. Denne dagen vil belyse hva som kjennetegner bruken av sosiale medier, og vi spør: presenterer utviklingen mot deltakelse fra ikke-profesjonelle en endring i hvem som er premissleverandør for den offentlige samtale?

10.00 Kort presentasjon av temaet
- Karoline Andrea Ihlebæk, IMK

10.15 Hva viser statistikken om hvem som bruker sosiale nettsamfunn?
- Alexander Eidsæther, prosjektleder, Media Innovasjon, TNS Gallup

11.00 Pause

11.15 Hvor er amatørene? Og hva vil de?
- Iacob Prebensen, medieanalytiker, NRK Analyse

12.00 Hvordan tilrettelegger mediebransjen for amatørenes deltakelse?
- Bente Kalsnes, kommunikasjonsrådgiver, Origo (A-pressen og Bengler)

12.45 Slutt

Onsdag 4.11: Jakten på nye forretningsmodeller

Denne dagen vil sentrale aktører i bransjen dele sin innsikt om hvor skoen trykker mest akkurat nå, og hva som gjøres for å utvikle nye forretningsmodeller som kan kompensere for et dramatisk bortfall av tradisjonelle annonse- og abonnementsinntekter. Vil det fortsatt være mulig å finansiere kvalitetsinnhold i mediene?

10.00 Lyninnføring i forretningsmoden for tradisjonelle medier
- Arne H. Krumsvik, IMK

10.15 Effektiv annonsering uten å gi mediebransjen én eneste krone
- Bengt Berglund, daglig leder, Duplo Media

10.45 Slik jakter norske mediebedrifter på nye inntekter
- Stephan Granhaug, direktør for forretningsutvikling, A-pressen

11.15 Pause

11.30 International Best Practices in Media Business Development
– Martha L. Stone, Director, Shaping the Future of the Newspaper, World Association of Newspapers

12.30 Slutt

Seminaret vil bli holdt på Forum i Forskningsparken, Gaustadalleen 21, 0349 Oslo. Deltakelse er gratis, og du står fritt til å delta én eller begge dager!

Seminaret arrangeres av prosjektgruppa “Amatører # Profesjonelle” ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO. Gruppa består av Gunn Enli, Eli Skogerbø, Tanja Storsul, Arne Krumsvik, Vilde S. Sundet, Ragnhild Fjellro, Mia Løvheim, Karoline Andrea Ihlebæk og Eirin Lade.

Legg til ekstern kalender…