Sverre Malling – The Piper's Call
onsdag 11. november 2009 kl. 19:00 på Galleri Haaken
For annen gang har kunstneren Sverre Malling (f. 1977) separatutstilling på Galleri Haaken. En detaljert tegning i storformat av en forlatt skolebuss i et skogkratt, kranier, et rottelik i forråtnelse, demoniske eksistenser. Malling forfølger en gotisk og atmosfærisk nerve – i tett samspill med kunsthistoriske og popkulturelle referanser. Historiske sitater er et fast innslag hos Malling, enten det dreier seg om barokk malerkunst, moderne rockekultus eller skrekkfilmer.
Malling aktiverer naturen som et metaforisk materiale. Gjennom nærstudier av vekster og planter som bebos av insekter og amfibier viser han en interesse for stilleben og en kontinuert landskapstradisjon, som trekkes inn i nyere tid. Naturen tar over der kulturer kollapser. Skogskulissene blir åsted for noe som glipper unna den opplyste rasjonaliteten. Naturen blir skrudd og dekadent. Naturbarn av uviss opprinnelse vekker assosiasjoner til hippiebevegelsens alternative livsførsel. Hallusigeners illusoriske virkning og en psykedelisk visuell verden står sentralt i Mallings motivvalg.
The Pied Piper er en sammensatt tegning som er foldet i flere deler. Rottefangeren i Hameln er et sentralt litterært motiv for denne utstillingen, en tvetydig skikkelse som pendler mellom gode og onde krefter. Denne legenden viser til en hendelse i en tysk by i 1284, hvor byens barn angivelig ble bortført av en rottefanger. Denne fortellingen opptrer i en rekke sammenhenger som et bilde på en innebygget ondskap i kulturen og barns potensielle villfarelse. Malling antyder en kobling til vår tids skrekkfigurer, som Freddy Krueger fra A Nightmare on Elm Street. Barna stjeles og korrumperes, kanskje som en konsekvens av fedrenes synder.
I dag har den figurative og fortellende tegningen fått et gjennomslag på den unge lokale kunstscenen. Sverre Mallings tegninger forholder seg til en både samtidig og nostalgisk romantikk med irrasjonelle undertoner. Med dette setter han forfallets tankegods i bevegelse og lar det sirkulere i nye og aktualiserte sammenhenger.
- Line Ulekleiv