Whatever Works

21_img1691altweb1

Announcements (Of a Fairly Unknown Origin) – Gustav Hillbom


Inger Wold Lund (No) – Gustav Hillbom (Se)

Jacqueline Forzelius (Se/No) – Kristine Øksendal (No)

Kuratert av Arne Skaug Olsen


Scroll down for English



It can show the transformation of faces […] in addition to the transformation of bodies. It can show the effects of distance in space, time, and context. It can move from stage or book into life and back again into stage and book. And so on.
Paul Feyerabend, Knowledge, Science and Relativism



Whatever works. Works. Whatever.

Et google-søk på uttrykket ’whatever works’ gir over tre millioner treff. Til tross for at ’whatever works’ er et vanlig engelsk uttrykk, er så godt som alle de første tusen treffene på Google relatert til Woody Allens film Whatever Works fra 2009. Søkemotoren Google velger altså bort store mengder med informasjon som potensielt kunne være av interesse for en person som bruker det som er verdens til nå mest omfattende encyklopedi for å skaffe seg kunnskap. ’Whatever works’ uttrykker i praktisk språkbruk både en resignert, kynisk holdning og en pragmatisk. Men det kan også uttrykke en anarkistisk holdning som er i slekt med Paul Feyereabends vitenskaplige prinsipp, anything goes. Det er paradoksalt og poetisk når Google erstatter det nærmest altomfattende Whatever med ett bilde. Google er blitt til en autoritær språkmaskin som oversetter mitt og ditt begjær (kunnskap i dette tilfellet) direkte til et populærkulturelt ikon. Verkene i utstillingen peker alle i retning av et underliggende begjær mot overskridelsen.

Forfatteren JG Ballard forteller i et intervju fra 1971 om en maskin han ønsker seg, en slags teleksmaskin som uavbrutt forer ham med informasjon: ”Utdrag fra vitenskaplige journaler, det siste sladderet fra Hollywood, passasjerlistene fra 707’en som har styrtet i Andesfjellene, fargeblandingene i ny billakk” osv. Det er ikke bare en forutanelse av internett Ballard beskriver, men en slags utopisk drøm om en interesseløs, objektiv stemme som likestiller all informasjon og oversetter den til rent språk. Google derimot, er en oversetter i den forstand at en hver forespørsel behandles i forhold til et miste felles multiplum av forventninger om hva du ønsker å vite.

De fire kunstnerne i Whatever Works tar på forskjellige måter opp problemet med oversettelse i sine arbeider, og de tar utgangspunkt i grunnleggende begjærssituasjoner hvor noe potensielt voldelig ligger under overflaten. Inger Wold Lund gjennomfører i arbeidet Wasted en kartlegging av ti dager på fylla. Hun stiller spørsmålet hva den summariske nedtegnelsen av overskridelsens banale forløp lar oss sitte igjen med, annet enn en gjenkjennelse av begjæret etter overskridelsen. Jacqueline Forzelius video The community said art failed er en iscenesettelse av kunsten og kunstnerens destruktive aggresjon mot seg selv. Det mislykkede kunstverket, og dermed også den mislykkede kunstneren hånes og tortureres i en masokistisk seanse. Gustav Hillbom viser verkene Kajjiniseuki Rodoait. For the future of society and industry. Depending on your needs og Announcements (Of Fairly Unknown Origin) som begge tar utgangspunkt i en oversatt kopi av Industrial Society and Its Future av Theodore Kaczynski (kjent som The Unabomber Manifesto). Teksten ble oversatt ved hjelp av Google Translate gjennom albansk, arabisk, bulgarsk, katalansk, kinesisk (forenklet), kinesisk (tradisjonell), kroatisk, tsjekkisk, dansk, nederlandsk, engelsk, estisk, filippinsk, finsk, fransk, galisisk, tysk, gresk, hebraisk, hindi, ungarsk, indonesisk, italiensk, japansk, koreansk, latvisk, litauisk, maltesisk, norsk, polsk, portugisisk, rumensk, russisk, serbisk, slovakisk, slovensk, spansk, svensk, thai, tyrkisk, ukrainsk, vietnamesisk og tilbake til engelsk. Kristine Øksendals triptyk Cristal-Mirror-Maze viser en kvinne på en strippeklubb som danser delvis dekket av et banner med et budskap man ikke kan lese.

Gustav Hillbom er student ved Konstfack i Stockholm. http://www.gustavhillbom.com

Inger Wold Lund er masterstudent ved Statens Kunstakademi. http://www.ingerwoldlund.no/

Jacqueline Forzelius bor og jobber i Bergen. http://www.vimeo.com/user1991787

Kristine Øksendal bor og jobber i Oslo. http://kristineoksendal.blogspot.com/

For mer informasjon om utstillingen, ta kontakt med Arne Skaug Olsen på [email protected] eller 92068453.



English version by Google Translate


Inger Wold Lund (No) – Gustav Hillbom (Se)

Jacqueline Forzelius (Se/No) – Kristine Øksendal (No)

Curated by Arne Skaug Olsen


bq. It can show the transformation of faces […] in addition to the transformation of bodies. It can show the effects of distance in space, time, and context. It can move from stage or book into life and back again into stage and book. And so on.
Paul Feyerabend, Knowledge, Science and Relativism


Whatever works. Works. Whatever.

A google search on the phrase ‘whatever works’ provides over three million hits. Despite the fact that ‘whatever works’ is a common English phrase, is as good as all the first thousand hits on Google related to Woody Allen’s film Whatever Works from 2009. The search engine Google chooses words away large amounts of information that potentially could be of interest to a person using what is now the world’s most comprehensive encyclopedia in order to acquire knowledge. ‘Whatever works’ expresses in the practical use of language in both a resigned, cynical attitude and a pragmatic. But it can also express an anarchistic attitude that is related to Paul Feyereabends scientific principle, anything goes It is paradoxical and poetic when Google will replace the almost universal Whatever one picture. Google has become an authoritarian language machine translation mine and your desire (knowledge in this case) directly to a popular cultural icon. The works in the exhibition points all in the direction of an underlying desire to overruns.

The author JG Ballard said in an interview from 1971 on a machine he wants, a sort teleksmaskin that continuously feeds him with the information: “Excerpts from scientific journals, the latest gossip from Hollywood, passenger lists from 707’en that crashed in Andes, fargeblandingene in new car paint”, etc. It is not just a premonition of the internet Ballard describes, but a kind of utopian dream of a interesseløs, objective voice that just makes all the information and translate it to plain language. Google, however, is a translator in the sense that each request is processed in relation to a lost common denominator of expectations about what you want to know.

The four artists in the Whatever Works takes on different ways the problem with the translation of his works, and they will be based on fundamental desire situations where a potentially violent lies below the surface. Inger Wold Lund complete the work Wasted a survey of ten days on drunken. She poses the question what the summary record of overruns banal progress allows us to be left with, other than a recognition of the desire for transgression. Jacqueline Forzelius video The community said art failed is a staging of the art and the artist’s destructive aggression against itself. The failure of the artwork, and hence the failure of the artist mocked and tortured in a masokistisk session. Gustav Hillbom shows works Kajjiniseuki Rodoait. For the future of society and industry. Depending on your needs and Announcements (Fairly Of Unknown Origin), both of which will be based on a translated copy of Industrial Society and Its Future by Theodore Kaczynski (known as The Unabomber Manifesto). The text was translated using Google Translate by Albanian, Arabic, Bulgarian, Catalan, Chinese (simplified), Chinese (Traditional), Croatian, Czech, Danish, Dutch, English, Estonian, Filipino, Finnish, French, Galician, German, Greek , Hebrew, Hindi, Hungarian, Indonesian, Italian, Japanese, Korean, Latvian, Lithuanian, Maltese, Norwegian, Polish, Portuguese, Romanian, Russian, Serbian, Slovak, Slovenian, Spanish, Swedish, Thai, Turkish, Ukrainian, Vietnamese and back into English. Kristine Øksendal triptych Cristal-Mirror-Maze shows a woman at a strip club as a dancer partially covered by a banner with a message can not be read.

Gustav Hillbom student at Konstfack in Stockholm. http://www.gustavhillbom.com

Inger Wold Lund is a master student at the National Art Academy. http://www.ingerwoldlund.no/

Jacqueline Forzelius live and work in Bergen. http://www.vimeo.com/user1991787

Kristine Øksendal lives and works in Oslo. http://kristineoksendal.blogspot.com/

Legg til ekstern kalender…