"Obskur og levende- Ny symbolisme". Tom S. Kosmo, Susanna Kajermo og Christer Karlstad.

*Åpning: Lørdag 22 mai kl 14

Transport: På åpningsdagen går det en veteranbuss fra Festplassen kl 13

Tidsrom: 22.05.2010 – 20.06.2010

Åpningstider: torsdag-søndag kl 12-15

Sted: Alvøveien 138, 5179 Godvik.*

Christer Karlstad representerer den maleriske figurative tradisjonen, med sterke impulser fra symbolister
som Ferdinand Khnopff og Felicien Rops, og er dermed den som har det tydeligste forholdet til klassisk
symbolisme. Hans bilder utspiller seg alle i naturen, der samspill mellom dyr og mennesker danner
en personlig mytologi.

Susanna Kajermos prosjekt er utpreget tegnerisk, både formalt og i sin insistering på papirets hvite
flate. Hennes tematikk er knyttet sterkt til barndom og spiller bevisst på barnebok- og
eventyrillustrasjoner. Tegningene hennes kan leses som surrealistiske gåter. Lett virtouse fremstillinger
av identiteter på grensen mellom galskap, hallusinasjoner og illusjoner.

Tom S. Kosmo jobber både med grafiske arbeider og malerier som spiller på klassisk kunst og
illustrasjoner, med spesielt fokus på portrettet. Symbolbruken fra den klassiske tradisjonen er byttet ut
med vår tids mangel på entydige symboltolkninger og fremstår som underfundige og tvetydige.
Estetikken hans er klassisk i sin strenge struktur, men er iblandet en barnlig mentalitet.

I den senere tid har en rekke unge norske kunstnere bidratt til en oppblomstring av tradisjonsbaserte
uttrykksformer og realisme. Gjennom utstillinger som Ny figurasjon i Oslo Kunstforening, Sketches
from heaven and hell i Galleri Trafo og REAL i Haugar kunstmuseum har det etablert seg en
understrøm i norsk samtidskunst som kulturviter Maria Veie Sandvik har gitt betegnelsen Romantisme.
En del av forklaringsmodellen på denne trenden var en motreaksjon mot 90-tallets teorifokus i
samtidskunsten. Disse kunstnerne søker et nytt alvor og en orientering mot det psykologiske,
symboltunge og svermeriske. Disse strømningene har enda ikke hatt noen tydelig manifestasjon i
Bergen, muligens med et tvilsomt unntak av Ole Jørgen Næss festspillutstilling realms of sentiment.
Utstillingen Obskur og levende – Ny symbolisme er et forsøk både på å etablere denne understrømmen i
Bergen, og samtidig nyansere den nasjonalt. Kunstnerne som presenteres her står innenfor det
romantiske og figurative , men bindes også sammen av en tydelig orientering mot symbolisme.

Symbolismen var en kortvarig men betydningsfull bevegelse som oppstod i Frankrike og Belgia mot
slutten av 1800-tallet. Denne bevegelsen ble stående klemt mellom den akademiske kunsten og
modernismen, uten å tilhøre noen av dem. Symbolismen var romantisk til en viss grad, ofte allegorisk,
drømmeaktig og fantasirik når den ønsket det, og strakte seg i enkelte tilfeller inn i området staket ut av
Freud i hans undersøkelser av det underbeviste. Bevegelsen har blitt sterkt knyttet til tapet av kollektive
sosiale strukturer ved industrialiseringen av storbyene i sentraleuropa. Symbolismens symboler var ikke
religiøse allegorier som skulle representere, men hadde som formål å vekke en sinnstilstand. De var
ikke knyttet til religiøs ikonografi, men var personlige, obskure og ofte tvetydige.
Utstillingen sammenstiller tre unge kunstnere som i stor grad drar næring fra denne bevegelsen, og som
jobber med en figurativ symbolbruk innenfor rammen av dagens samtidskunst. Tre kunstnere som
jobber med svært lik tematikk og motivkrets, men angriper denne materien fra ulike innfallsvinkler og
gjennom ulike medier.

Legg til ekstern kalender…