Ane Mette Hol

Lørdag 2. Oktober er utstillingens siste dag og filmen vil vises i sin helhet fra kl 12, galleriet vil for anledningen være åpent frem til midnatt.


[Bilde]
Stillbilde fra After Day and Night, 2010


Forholdet mellom original og reproduksjon er et tilbakevendende tema i Ane Mette Hols kunstnerskap. Det paradoksale i å legge så mye arbeid i å skape noe som fremstår som billige, masseproduserte objekter danner utgangspunkt for å reflektere rundt forholdet mellom originalitet og representasjon, kreativitet og den kunstneriske skapelsesprosessen. Representasjonen blir dermed mer enn en passiv etterlikning av et eksisterende objekt. Representasjonen i Ane Mette Hols kunst må forstås som en selvstendig skapende virksomhet hvor det oppstår noe nytt i møtet mellom kunstner, kunstverk og betrakter.

Også i arbeidet After Day and Night, 2010 står relasjonen mellom original/reproduksjon sentralt. Arbeidet er basert på en serie fotografier, som likt et webkamera forandres hvert minutt og gjennom en periode på 24 timer dokumenterer døgnets gang og de skiftende lysforhold i et landskap utenfor et vindu. Stillbildene er reprodusert som tegninger og satt sammen til en animasjonsfilm som avspeiler kameraets objektivt dokumenterte virkelighet. Filmen er tilsammen på 24 timer, men vises med to billedruter som varer i 12 timer. Den ene billedruten starter kl 24.00, og den andre kl 12.00. Filmen går kontinuerlig, slik at den virkelige tiden på døgnet alltid samsvarer med tiden dokumentert i en av billedrutene. Ved siden av filmen vises 10 av tegningene som har blitt brukt til å lage animasjonen.

I sin bevisstgjøring av tidens gang, og den lite publikumsvennlige lengden som vil gjøre filmen i sin helhet useelig for de fleste, viser After Day and Nights slektskap med Andy Warhols film Empire fra 1964. Denne filmen består av en åtte timer lang tagning av The Empire State Building i New York. I en del av After Day and Night kan man så vidt skimte en person som sover, noe som også gir assosiasjoner til Warhols film av en sovende mann Sleep fra 1963. Der hvor Warhols kamera er kjølig distansert og reproduserende i betydningen direkte kopierende, rettes fokuset i After Day and Night mot nettopp dette passive og konsumerende blikket som er allestedsnærværende i forbruker- og overvåkningssamfunnet, men som likevel er uten dybde.

Eva-Belinda Leu, Oslo 2010



Lørdag 2. Oktober er utstillingens siste dag og filmen vil vises i sin helhet fra kl 12, galleriet vil for anledningen være åpent frem til midnatt.


Ane Mette Hol (1979, NO) har en Master fra Konstfack i Stockholm. Hol er fortiden aktuell i utstillingen Goddesses på Museet for samtidskunst, i 2009 var hun med i utstillingene Radical Autonomy kuratert av Arno van Roosmalen på Le Grand Café i Saint-Nazaire, Frankrike og The Garden of Forking Paths kuratert av Lorenzo Benedetti på Kunsthalle Mulhouse, Frankrike. I september skal Ane Mette Hol ha en soloutstilling på Kunstlerhaus Bethanien, Berlin, Tyskland. Hun bor og jobber i Oslo men har for tiden et ettårig studio-opphold på Bethanien i Berlin.


Ane Mette Hol ønsker å takke Mariana Caló, Margarida Paiva og Rune Sandes for teknisk hjelp med filmen

Legg til ekstern kalender…