Stian Ådlandsvik

[Bilde]


*Stian Ådlandsvik

Hell is Chrome

25. november 2010 – 9. januar 2011

Åpning torsdag 25. november kl 19.00*


Vi er glade for å kunne invitere til en utstilling med nye verk av Stian Ådlandsvik. Dette er hans andre separatutstilling hos oss.


Et monter inneholder en bøyd metallbolt og en tilsvarende bøyd og sprukket hylse. Den ru overflaten avslører at delene ikke er industristandard: De er 3D-printede kopier av to flydeler som har vært direkte medvirkende i en flystyrt nettopp fordi de selv var kopier. I flyindustrien er det et stort problem at reservedeler og deres sertifikater kan være godt gjennomførte forfalskninger som det nesten er umulig å avsløre. Deler av dårlig kvalitet blir brukt i god tro med katastrofale følger, og med god profitt for dem som produserer dem billig. Ødeleggelsen av flyet gav også disse delene sin unike form og gjorde dem til to individuelle originaler. Ådlandsvik har laget digitale 3D-modeller basert på foto for å kopiere dem. De kopierte objektene danner basis for et produksjonsmønster i Ådlandsviks utstilling, hvor destruksjon, forenkling, og tilsløring av sannhet blir brukt som konstruktive prinsipper.


Prosessen med å sikre funksjonalitet gjennom å stille krav til sertifisering og dokumentasjon på alle maskindeler har blitt invertert i skulpturen Convergence. Arbeidet består av restene av en kopimaskin som er resultatet av en transformasjon hvor paneler og deler bit for bit har blitt demontert for så å bli fotokopiert på maskinen. Prosessen er gjennomført helt til maskinen ikke lenger kan lage kopier. Den har dokumentert sitt eget forfall, og har samtidig blottlagt sine egne bestanddeler.


Mange av objektene vi omgir oss med i dagliglivet forteller lite om hva de består av og hvor de kommer fra. I all industriproduksjon er kostnadseffektivitet et tungtveiende argument for valg av deler, og tittelen på utstillingen røper at denne mangelen på informasjon virkelig kan være katastrofal. I Ådlandsviks nye arbeider blir historie og oppbygging av vanlige objekter undersøkt ved hjelp av subtile manipulasjoner, omplasseringer og omorganiseringer. Kamuflasje og dekonstruksjon blir her brukt som verktøy for å åpne opp for mange nivåer av fortolkning.


Stian Ådlandsvik er født i 1981 og er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og Hochschule für bildende Künste, Hamburg. I løpet av de siste årene har han gjennomført utstillingene Still life with modern guilt, MOT international, London (2010, med Lutz-Rainer Müller); You Only tell me you love me when you’re drunk, Hordaland Kunstsenter, Bergen (2010, med Lutz-Rainer Müller); If it won’t fly, try using it as a reducing machine, Galerie HfbK, Elektrohaus, Trottoir og St.Pauli Kunstverein, alle samtidig i Hamburg (2008, med Lutz-Rainer Müller). Verk av Ådlandsvik har det siste året blitt inkludert i gruppeutstillingene Reflected in a drop of oil, Galleri Niklas Belenius, Stockholm (2010); Tegnebiennalen i Moss (2010); Kunstnerforbundet, Oslo (2010); Unfinished Business, Waterside Project Space, London (2010). Han er representert i samlingen til Astrup Fearnley Stiftelsen i tillegg til en rekke private samlinger.


Foto av Ådlandsviks verk er tilgjengelig på forespørsel og ligger fra åpningsdagen også på våre hjemmesider www.eriksteen.no.


For mer informasjon, kontakt Erik Steen eller Nina Paus på telefon 22 55 09 54.


Legg til ekstern kalender…