Tanja Orning: cello og elektronikk / Alex Nowitz (DE): stemme og live-elektronikk (Wii)

[Bilde]
Foto: Carsten Aniksdal / Design: Kristian Andaur, Rikskonsertene

Rikskonsertene ønsker å sette fokus på samtidsmusikken ved å utfordre komponister, utøvere og publikum innen feltet. Vi ønsker å gripe tak i den gode energien som oppstår i skjæringspunktet mellom det skolerte og selvlærte, det elektroniske og akustiske, det planlagte og det tilfeldige. Ved å sette to utøvere opp mot hverandre som til sammen utgjør en kontrastfylt helhet, tror vi på en tydelig og frisk formidling av nye musikalske utrykk.

Første kombinasjon ut i serien er cellisten Tanja Orning og stemmekunstneren Alex Nowitz. Konserten arrangeres i samarbeid med ROM for Kunst og Arkitektur og er tenkt i to deler. Tanja tar for seg et program bestående av Klaus K. Hübler, Morten Feldman, Maja Ratkje (nyskrevet verk til Tanja), Simon Steen-Andersen og Tanja Orning. Nowitz presenterer eget materiale.

[Bilde]
Foto: Frank Baldé

ALEX NOWITZ er en klassisk skolert sanger (tenor), plystrende virtuos og en vokalkunstner av den utforskende typen. Live bruker han forskjellige teknikker som han som han kombinerer på en orginal måte. Eksempler på dette er: countertenor vs. utagerende roping, lav-tone synging (kargyraa) vs. smatting, plystrende improvisation vs. innhalerende vokallyder.

[Bilde]
Foto: Instrumentene for stykket SHELLS: Nowitz/Florian Goettke, STEIM. NB, ikke en del av turneen.

Alt dette kombinerer han med to trådløse Wii kontrollerere og et spesialbygd dataprogram som er utviklet på STEIM (Studio for Electro-Instrumental Music) i Amsterdam. Nowitz gjør opptak av sin egen stemme, som han processerer live. Ved å spille slik, uten kabler eller statisk interface, kan han bevege seg fritt i rommet. På denne måten genererer og kontrollerer han musikken via sine kroppsbevegelser. Dette bidrar til et egen form for koreografi – en passant, som gjør fremførelsen veldig fysisk, overraskende og delikat.

vimeo

web

[Bilde]
Foto: Carsten Aniksdal/Rikskonsertene

TANJA ORNING tilhører en musikertype som er opptatt av å krysse tradisjonelle skillelinjer: hun er både utøver, komponist, improvisator og klassisk fortolker. Orning er utdannet ved Norges musikkhøgskole, med Willian Pleeth i London og med Janos Starker som Fulbrightstipendiat (Master of Music in Performance ved Indiana University) i USA.

Hun jobbet som alt. solocellist i Stavanger Symfoniorkester fra 1994 til 2000 da hun valgte å forlate orkesterlivet for å kunne realisere sine egne prosjekter. Ornings nåværende prosjekter: Cellotronics (solo), asimisimasa, Christian Wallumrød Ensemble, BOA med Tora Augestad og Rolf Borch, Dr.Ox. med Natasha Barrett og Sound of Movement med danser Ellen Johannesen.

[Bilde]
Foto: Carsten Aniksdal/Rikskonsertene

Orning spiller jevnlig med Oslo Sinfonietta og Ensemble Ernst. Hun har tidligere samarbeidet med: Plus Minus Ensemble, Kyberia, strykekvartetten Ametri og rockebandet Wunderkammer. En rød tråd i Ornings musikalske verden har vært et tett samarbeid med komponister for å realisere nye verk. Hun har vært med på å bestille og urfremføre ca. 60 kammermusikk- og soloverk av norske komponister.

I 2005 kom soloplaten Cellotronics som viser den vågale solisten Orning med synthesizeren og computeren som medspillere. For tiden er Orning stipendiat ved Norges musikkhøgskole der hun vil forske på fremførelsespraksis i samtidsmusikken med fokus på verker av Helmut Lachenmann, Iannis Xenakis og Brian Ferneyhough.

web

Legg til ekstern kalender…