Fotogalleriet minner om siste helg : ØYSTEIN WYLLER ODDEN SKETCH FOR A RE-ENCHANTMENT OF THE WORLD

28. januar – 6. februar 2011,

Please scroll down for English

[Bilde]
Øystein Wyller Odden
SKETCH FOR A RE-ENCHANTMENT OF THE WORLD, 2011
Installasjonsbilde (detalj) / installation view (detail)
Courtesy Øystein Wyller Odden – Fotogalleriet
foto copyright / photograph copyright: Øystein Wyller Odden

Fotogalleriet har gleden av å invitere til åpningen av Øystein Wyller Oddens første separatutstilling, SKETCH FOR A RE-ENCHANTMENT OF THE WORLD. Utstillingen innleder Fotogalleriets vårprogram i 2011, hvor forholdet mellom det fysiske rommet og kamerabaserte uttrykk og teknologier er særlig gjenstand for undersøkelse.

SKETCH FOR A RE-ENCHANTMENT OF THE WORLD er en stedsspesifikk lyd- og lysinstallasjon, hvorigjennom Fotogalleriets lokaler transformeres til et kontor/foredragsmiljø som ser ut til å leve sitt eget liv.

Delvis utdatert utstyr for visning av bilder, som Kodak Carousel lysbildefremvisere og analoge filmprojektorer, er koblet sammen og danner en lyd- og lyskomposisjon i stadig forandring. I installasjonen er det analoge, fotografiske bildet strippet for informasjon og redusert til sine grunnleggende bestanddeler: film og lys. Lyden av skiftene mellom de tomme lysbilderammene og fra filmutstyret etablerer en egen rytme, og sidestiller auditive sanseinntrykk med den visuelle opplevelsen.

Den andre delen av gallerirommet er innredet som et typisk kontormiljø, komplett med konferansebord, stoler og skjermer, og åpner for spørsmålet om hvorvidt kunstrommet har blitt gjenstand for den samme rasjonaliseringen som kjennetegner den administrative sektoren. Tomme og halvtomme glass plassert på de ulike kontormøblene gir inntrykk av at stedet har blitt forlatt i søken etter noe annet. Akustisk feedback produsert ved sammenkoblingen mellom en mikrofon og et høyttalersett setter glassene i bevegelse (og skaper en chinking lyd). Det er som om glassene har tatt plassen til konferansedeltagerne.

I Øystein Wyller Oddens installasjon er den menneskelige aktiviteten erstattet av tilfeldige og automatiserte signaler. Man får inntrykk av at usynlige krefter forårsaker /er ansvarlige for uventede bevegelser, lyder og bilder – døde objekter gjenfortrylles. Tilskueren blir automatisk delvis inntrenger, delvis gjest i gjenskapingen av et miljø som tidligere har vært overlatt til seg selv.

Øystein Wyller Odden (f. 1983, Notodden) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo (2009), og bor og arbeider i Oslo. Odden arbeider hovedsaklig med objekter og installasjoner, ofte med vekt på lyd og musikk. Tidligere har han deltatt på Høstutstillingen og på gruppeutstillinger blant annet på Galleri Rekord, Henie Onstad Kunstsenter, Ciant Gallery i Praha og i Tromsø Kunstforening.

[Bilde]
Øystein Wyller Odden
SKETCH FOR A RE-ENCHANTMENT OF THE WORLD, 2011
Installasjonsbilde (detalj) / installation view (detail)
Courtesy Øystein Wyller Odden – Fotogalleriet
foto copyright / photograph copyright: Hanne Grieg Hermansen

28 January – 6 February 2011,
Opening: Thursday, 27 January 19-21h

Fotogalleriet is pleased to present Øystein Wyller Odden’s first solo exhibition, SKETCH FOR A RE-ENCHANTMENT OF THE WORLD. The exhibition introduces Fotogalleriet’s spring programme in which the relationship between physical space and camera-based expression and technologies are a particular subject of investigation.

SKETCH FOR A RE-ENCHANTMENT OF THE WORLD is a site-specific sound and light installation that transforms Fotogalleriet’s space into an office/lecture environment that seems to live a life of its own.

Outdated equipment for viewing images, including multiple Kodak Carousel slide projectors and an analogue film projector, are connected together to form an extraordinary sound-light composition in flux. In the installation the analogue, photographic image is stripped off its information and reduced to its basic components: film and light. The sound of the shifting empty slide frames (which gradually become out of tune) as well as the film equipment create their own rhythm and cater for an auditory sensation equal to the visual experience.

Part of the gallery is furnished with an office environment, complete with conference table, chairs and screens, open to question whether the art space has been the victim of the same rationalization that characterizes the administrative sector. Emptied and half-emptied glasses placed on the different office surfaces give the impression that the place has been deserted in search for something else. An acoustic feedback produced by the interconnection of a microphone and speaker set, put the glasses in motion to create a chinking sound. It is as if the glasses have taken the position of the conference participants.

In Øystein Wyller Odden’s installation human activities have been replaced by random and automated signals, giving the impression that invisible forces are responsible for unexpected movements, sounds and images – for enchanting inanimate objects. The visitor automatically becomes part intruder part guest to reinvent an environment that has formerly been left on its own.

Øystein Wyller Odden (born 1983, Notodden) lives in Oslo and studied at the Oslo Academy of Fine Art and University of Bergen. Odden mainly works with objects and installations, often with an emphasis on sound and music. He previously participated at The Annual National Exhibition of the Visual Arts (Høstutstillingen) in Oslo as well as group exhibitions at Galleri Record, Henie Onstad Kunstsenter, Ciant Gallery in Prague and Tromsø Kunstforening.

Legg til ekstern kalender…