Boklansering: Marius Engh An Aggregation of Adversary

Torpedo Press 2011

The photographic series «Lead, Follow or Get the Hell Out of the Way» and the sculptural works in «An Aggregation of Adversary» – focuses on fragments of a history charged with an almost excessive emotive impact. Engh’s interest focuses precisely on the capacity that this place has had to accumulate historical meaning through the various episodes directly involved in its creation. Teufelsberg (Devil’s Hill) is an artificial mound standing on what was supposed to be the flagship project of Third Reich architect, Albert Speer, for a grandiose, new Berlin Technical University, the foundation stone for which was laid by Adolf Hitler in 1937. Only one faculty of the entire complex was ever developed and, at the end of the Second World War, various attempts were made to demolish it. According to Speer»s theory of the «value of ruins», had it been destroyed, it would have retained its dignity as a monumental construction, leaving behind it an indelible mark of its own greatness. Instead, it was decided to bury it with the remains of more than 80,000 buildings bombed by the Allies in Berlin, thereby creating the highest point in the city. As if this were not enough, during the years of the Cold War, The United States decided to locate the National Security Agency listening station on the Devil’s Hill. Over the years, it stood as the diametric opposite of French anthropologist, Marc Augè’s concept of non-place, its state of abandon suggested various new uses, from a hotel complex to a meditation centre. According to Marius Engh, such a concentration of new uses brings the very concept of ruin into question. The objects that belonged to this place and bore witness to its history are so charged with memory that they may be considered as saturated and be returned to nature, thereby absolving them of the last function left to them – that is as custodians of memory and, as such, a vehicle for healing.

Based on excerpts from the text Devils, Werewolves and Other Myths by Stefania Palumbo.

At the heart of Engh’s practice is an interest in the polymorph – the capacity of an object to take on different identities and functions depending on its context. Engh’s work goes far beyond mere documentation of the place and its scenarios to grasp the subjects of his search by creating clones of the original. In the process, he conquers new points of view and new conceptions of the «things» that belong to reality and experience. This process of re-creating what is real is a precise attempt to scan the spirit and history that objects carry with them and, at the same time, an attempt to abstract them from their original context, to exhibit them in new circumstances by seeking an unexpressed potential in them.

Texts by Oscar Tuazon and Stefania Palumbo

Design: NODE Berlin Oslo

130,-

ISBN: 978-82-93104-04-9

English

www.torpedobok.no/[email protected]

Boken An Aggregation of Adversary er en videreføring av Marius Enghs utstillingsprosjekt ved samme navn, bestående av fotografier og skulpturer som tar utgangspunkt i et spesifikt sted og en heller merkverdig historie: høydedraget Teufelsberg (Djevelsberget) som rager 80 meter over slettene i Brandenburg. Mens den opprinnelige planen for stedet var å anlegge et nytt universitets område for tekniske studier i Berlin, ble bare ett av fakultetsbygningene ferdigstilt før utbruddet av andre verdenskrig. Dette ble så bombet gjentatte ganger under krigen men verken flyraid eller de alliertes forsøk på å sprenge det i stykker etter erobringen av Berlin, kunne rokke ved monumentalarkitekturen tegnet av Hitlers sjefsarkitekt og rustningsminister Albert Speer. Det ble derfor bestemt at Teufelsberg skulle tjene som avfallsdeponi for restene etter de 80 000 ødelagte bygningene etter bombeangrepene mot Berlin. Noe som etterlot over 10 millioner kubikkmeter stein over bygningsfundamentet der Adolf Hitler selv hadde nedlagt grunnsteinen i 1937.

Omtrent tredve år etter ble Teufelsberg igjen sentrum for militær aktivitet. I 1964 ferdigstilte den amerikanske hæren konstruksjonen som skulle bli en av de viktigste avlyttingsstasjonene under den kalde krigen. NSA-bakkestasjonen ved Teufelsberg hadde uinnskrenket tilgang til signaler fra alle himmelretninger og fikk dermed avgjørende strategisk betydning frem til Berlinmurens fall i 1989. Etter nedleggelsen av militærbasen har imidlertid alle forsøk på transformasjon av stedet mislyktes; blant disse kan nevnes planer for et luksushotellanlegg, boligområde, et skitrekk, og meditasjonssenter (etter forslag lansert av filmregissør David Lynch). I løpet av de siste ti årene har derfor området blitt overlatt til en langsom forfalls – og forråtnelsesprosess. Nok et lag med avfallsrester føyes dermed til skrothaugen, bare forstyrret av tilfeldig besøkende som river med seg det som fremdeles måtte være igjen av verdier.

Med utgangspunkt i dette intermessoet – mellom etablering og ruin– har Engh tatt for seg ulike fragmenter som tilhører lyttestasjonens ‘ikke-design’. En skillevegg, et gulvelement, et vindu uten utsikt og et fiberglasskall fra radartårnet – alle elementer av en arkitektur som passer inn i beskrivelsen ”nøytral og tom” og ”entropisk” slik som dette blir beskrevet i Robert Smithsons essay ”Entropy and the New Monuments” (1966). Heller enn å ta for seg en ren omplassering av readymades har Engh nøysommelig rekonstruert disse gjenstandene i sitt atelier. Disse oversettelsesforsøkene fungerer som en slags ambivalent reverseringsprosess og Enghs bruk av disse objektene viser til en utforskning av våre begreper om fortolkning (arkeologi) og repetisjon (masseproduksjon).

Torpedo i Trelastgata 3 er her

Legg til ekstern kalender…