To separatutstillinger: Isaac Julien / How to Build a Dishwasher

[Bilde]
Foto: Fra Fantôme Créole : Ouaga 2000, Mémorial © Isaac Julien.


Kunstnernes Hus inviterer til åpningen av to separatutstillinger fredag 25. mars kl. 19.00.
Velkommen!


Isaac Julien

Fantôme Créole (2005)
WESTERN UNION: Small Boats (2007)


Den britiske kunstneren Isaac Julien arbeider med film og filminnstallasjoner, og arbeidene hans er vist på flere av verdens mest prestisjetunge institusjoner.

WESTERN UNION: Small Boats (2007) viser, ved å utforske sidestillinger av sterkt kontrastfylte globale regioner, noen kulturelle og fysiske innvirkninger en viss beliggenhet kan ha. Verket betrakter migrasjon over Middelhavet gjennom reisene og historiene til ulovlige flyktninger. De forlater det afrikanske kontinentet via Libya for å unnslippe krig og hungersnød. På linje med visse grupper europeere kan disse menneskene oppfattes som økonomiske flyktninger, eller ”engler” i Walter Benjamins begreper. De er vitner til vår tids ruinerte forhåpninger og drømmer, og de reiser over havet med små sjanser både for å nå frem eller noensinne returnere. Filmen tangerer tema som reiser og ekspedisjoner, og er blitt til i en tid da utviklingen av global kommunikasjonsteknologi stadig feires. Et vesentlig spørsmål som aktualiseres i denne utviklingen er hvilken rolle individet spiller i informasjonsflyten.
I dag er problemstillinger knyttet til forflytning av menneskeliv, bevegelsen av kropper i rom og deres historier, høyst relevant. Innvandringspolitikk skaper gjentagende kontroverser og forholdet mellom nasjoner er stadig kilde for omfattende debatt.

Fantôme Créole (2005) er en fireskjerms installasjon som sidestiller afrikanske og arktiske områder. Filmen mangler dialog. De to hovedrollene, spilt av Vanessa Myrie og danseren Stephen Galloway, kobler sammen scener fra afrikanske by – og ørkenlandskap og det arktiske nord ved sitt nærvær. Fraværet av en tradisjonell narrasjon og dramaturgi i filmen antyder et mulig perspektiv på hvordan en forholder seg til problemstillinger knyttet til disse områdene. Dette kan knyttes til Juliens interesse for en ”kreolisert” forestilling, å skape nye ideer ut fra bevegelsene i og forbindelsene mellom ulike områder. De fragmenterte sidestillingene, ”parallell montasje” i filmterminologi, oppfordrer tilskueren til en selvstendig meningsdannelse i motsetning til opplevelsen av en film presentert gjennom en såkalt ”single screen”- projeksjon. I Isaac Juliens verk må publikum forflytte seg i rommet for å oppfatte filmene i sin helhet.er en installasjon av afrikanske og arktiske landskap. Filmen mangler dialog, og de to protagonistene linker sammen scenene fra afrikanske byer og ørkenlandskap, arktiske nord og ørken i sør.


Isaac Julien (1960) bor og arbeider i London.


How to Build a Dishwasher

Kunstneren Axel Straschnoy og forsker Paul Scerri ved Robotics Institute, Carnegie Mellon Universitet i Pittsburgh, USA har samarbeidet med forskerkollegaer i utviklingen av to roboter: En som skulle være i stand til å skape performancekunst, og en robot som kunne oppleve og ha glede av kunsten.
Prosjektet er et samarbeid mellom robotforskere, kunstnere, nervobiologer, filosofer og teaterinstruktører, og er utviklet og designet av Ben Brown, Garth Zeglin, Geoff Gordon, Iheanyi Umez-Eronini, Marek Michalowski og Sue Ann Hong.

Axel Straschnoy (1978) er født i Argentina, bor og arbeider i Helsinki.

Se en video om prosjektet her.


Kunstnernes Hus inviterer til presentasjon av Isaac Julien og prosjektet How to Build a Dishwasher_, lørdag 26. mars kl. 11, i restauranten.
Se informasjon her.
kunstnerpresentasjon-isaac-julien-og-how-to-make-a-dishwasher/forestilling/114523

Utstillingsperiode: 26. mars- 19.juni 2011


Legg til ekstern kalender…