Christer Glein, Before and after science

[Bilde]

Christer Glein (f. 1984) tilhører en ny generasjon norske figurative malere. Selv om det det figurative maleriet alltid har stått sterkt i Norge, må man si at Gleins arbeider relaterer seg mer til internasjonale tendenser.

I forbindelse med utstillingen ”Before and after science” gies det ut en katalog med tekst av Daniel Østvold. Utdrag fra teksten:

“En gruppe unge menn har tatt seg inn i et mørkt rom. Det kan være et hvelv eller en grotte, uten synlige hjørner, tak eller andre tegn til menneskeskapt arkitektur. Vi kjenner ikke til hvordan mennene har kommet seg dit, vi vet ikke hva de lette etter. De har funnet en konstruksjon.

Et sammensatt og kaotisk byggverk av trelister og finèr, en slags sureell trappeavsats løsrevet fra enhver nytteverdi, fritatt for funksjonelle hensikter. Konstruksjonen er lyssatt i et dramatisk skjær som ikke når inn til det omkringliggende rommets uante avgrensning. I likhet med skuespillerne i Andrej Tarkovskijs film Stalker (1979) beveger mennene seg forsiktig, prøvende i og rundt konstruksjonen. De nærmest lytter seg fram, utforsker hulrom og framspring, og ser ut til å nære spesiell interesse for en seksjon av byggverket som inneholder deler av en gammel radio eller noe lignende, med dioder, motstander, kobbertråd. Er mennene forskere, vitenskapsmenn, eventyrere? Er de skuespillere eller statister på et filmsett?

Gruppen av unge menn inngår i Christer Gleins nye prosjekt. De befinner seg i hans nye malerier, og fungerer som veivisere i komposisjonene. Mennene utforsker modellskulpturen, slik Glein utforsker nye formale og uttrykksmessige løsninger i sine malerier. Figurene og modellen er lyssatt i dramatisk clairobscur, som et fjernt ekko av Caravaggios romskapende grep. Og som på enkelte av barokkmesterens tablåer framstår byggverket og mennene som en isolert øy omgitt av dype, ugjennomtrengelige skygger. Skyggene og de lyse partiene leder blikket rundt i maleriene, hver kvadratcentimeter av billedoverflaten aktiviseres. Som på Christer Gleins forrige separatutstilling formidles også denne gang et uttrykk med referanser til filmmediet. Sekvenser som vanligvis forbindes med filmens bevegelige medium gjenskapes på malerienes stillestående flater. I hans tidligere malerier ble vi presentert for cinematiske sitater og brokker klippet sammen til en malerisk helhet, denne gangen har han valgt å bygge opp et filmatisk miljø fra grunnen av, uten mer eller mindre gjenkjennelige sitater. Handlingsmettede se- kvenser og actionpreg har veket plassen for meditativt dystre stemninger, paletten er blitt tyngre, det hele har fått et dystopisk preg.

Samfunnsvitere hevder gjerne at framtidsoptimismen døde ut en gang på 1970-tallet, en mer pessimistisk holdning har rådet grunnen siden. Skillet mellom optimisme og dystopi kommer tydelig fram i de forskjellige utgavene av science fiction-serien Star Trek, som er en interessant referanse til Christer Gleins prosjekt. Hans arbeider kan gi mange ulike assosiasjoner : Balthus, Alphonse Mucha, Lars von Trier … Samtidig har Glein etablert sin egen signatur. De kontrastfylte komposisjonene røper et bevisst og egenartet forhold til kleskoder, styling og materialbruk. Det forekommer interessante brudd med maleriske konvensjoner, som koblingen av tatoveringer, caravaggesque lyssetting og apokalyptisk temperatur.”

Christer Glein er født i Trondheim og har sin utdannelse fra Falmouth College of Arts i England. Han har tidligere stilt ut bla. på Galleri Trafo, Kistefoss museet. Etter utstillingen i Rod Bianco er det planlagt utstillinger i Stockholm og London.

Rod Bianco Gallery, Tordenskioldsgate 5, 0160 Oslo
tel: +47 22332100 / +47 92428781 e: [email protected]/ www.rodbianco.com
Opening hours: Wed-Sat 11.00 – 16.00 Sun: 12.00-16.00 or by appointment

Legg til ekstern kalender…