Oslo Jazzfestival presenterer: Liberation Music Orchestra

Jazzkonsertene i Universitetets aula er sagnomsuste, og det er også prosjektet som Oslo Jazzfestival presenterer under gjenåpningen av aulaen som jazzkonsertarena. Charlie Haden og Carla Bley kommer til Universitetets aula med sitt politiske prosjekt Liberation Music Orchestra.

Universitetets aula har vært arena for jazzkonserter siden slutten av 1920-tallet og huskes særlig for de legendariske konsertene fra begynnelsen av 1960-tallet med artister som Charles Mingus og Keith Jarrett. Etter en omfattende rehabilitering i forbindelse med Universitetet i Oslos 200-årsjubileum, tar Oslo Jazzfestival i år opp tråden og fører jazzhistorien til denne praktfulle salen videre.

Komponist og bassikon Charlie Haden og den eksepsjonelt dyktige komponisten, arrangøren og pianisten Carla Bley leder Liberation Music Orchestra. Bandet ble etablert i 1969 i en tid sterkt preget av USAs krigføring i Vietnam, og utgangspunktet for bandets noe sporadiske eksistens med stadig skiftende besetninger har hele tiden vært politisk. Protest og revolusjon går som en rød tråd gjennom bandets globale politiske kommentarvirksomhet.

Med skiftende stjernespekkede besetninger har Liberation Music Orchestra hele tiden vært et ministorband, og Carla Bleys arrangementer har gitt rom for en bred palett med brassinstrumenter i tillegg til jazzens faste komp-, trompet- og treblåsline-up. Med ståsted i avantgardejazz, postbop og verdensmusikk har Liberation Music Orchestras musikk vært preget av alt fra spansk folkemusikk til reggae. Bandets repertoar består av Haden og Bleys komposisjoner og noe lånt materiale fra mer eller mindre samtidige komponister, samt en del tradisjonelle protest- og folkesanger.

Sanger fra den spanske borgerkrigen var inspirasjonskilden til Liberation Music Orchestra første utgivelse, og Vietnamkrigen sto i fokus på dette selvtitulerte albumet. På utgivelse nummer to, ”The Ballad of the Fallen” fra 1983, var spanske folkesanger igjen en av inspirasjonskildene, men på dette albumet sto USAs rolle i Mellom-Amerika i fokus. Sistnevnte tema ble videreført på 1990-utgivelsen ”Dream Keeper”, men her ble også apartheidregimet i Sør-Afrika gjenstand for kritikk. Bandets foreløpige siste utgivelse, ”Not In Our Name”, kom i 2005 og satte fokus på 2000-tallets politiske situasjon i USA med krigen i Irak som et hovedtema.

Besetning: Chris Cheek, Tony Malaby, Loren Stillman (saksofon), Michael Rodriguez, Seneca Black (trompet), Curtis Fowlkes (trombone), Vincent Chancey (valthorn), Joe Daley (tuba), Steve Cardenas (gitar), Carla Bley (piano), Charlie Haden (bass), Matt Wilson (trommer)

Artistens hjemmeside: www.charliehadenmusic.com og www.wattxtrawatt.com

Legg til ekstern kalender…