Invitasjon til kampanjen "2030"

I 2030 vil Oslo-regionen ha 1,5 millioner innbyggere. Sammenlignet med i dag, er det
en befolkningsvekst på 30 prosent. En analyse fra Urbanet viser at trafikkøkningen
ikke kan tas både med bil og med kollektivtransport; vi må velge en av dem.

Hvilke spørsmål må stilles i en by i rask vekst? Disse forholdene åpner opp for en
grundigere debatt om kollektivtransport og samfunnsutvikling. Vi mener debatten om
kollektivtransport bør behandles som noe mer enn en sektordebatt. Prioritering av
kollektivtransporten har konsekvenser for samfunnet utover elementær
trafikkutvikling.

Alle er for kollektivtransport, men ulike syn på kollektivtransport kan gi tegn til ulike
syn på samfunnet som en helhet. Derfor mener vi at kollektivtransport er et område
som ikke bare bør diskuteres pragmatisk, men også strukturelt.

  • Er innflytelsen fra reisende og arbeidende stor nok i kollektivtransporten?
  • Hva er et offentlig gode og hvordan burde det finansieres?
  • Hvilke prinsipper bør ligge til grunn når byen skal tilpasses flere mennesker?
  • Er den kollektive, bærekraftige byutviklingen virkelig en egnet arena for
    privat profitt?

Planka Oslo mener tilgjengelighet og åpenhet samt fokus på alternative
finansieringsmodeller er viktige temaer i en debatt om kollektivtransport og
samfunnsutvikling. Dette vil kunne føre til en styrking av offentlige velferdsgoder
større innflytelse fra de berørte partene. På bakgrunn av dette tar vi nå initiativ til en
kampanjen “2030” som skal belyse denne problematikken for offentligheten.

Vi ønsker deres perspektiv på disse spørsmålene. I tillegg ønsker vi at dere som er
blitt kontaktet fremmer deres egne problemstillinger som kan bidra til å berike og
utvide debatten. Hvordan ser dere for dere Oslo i 2030?

Innholdet i kampanjen er åpent, og vil ta form ut i fra hvilke grupper som vil delta, og
hva slags ressurser og interesser disse har. Fellestrekk for alle de inviterte gruppene er
at de er partipolitisk uavhengige, engasjerer seg for en sosial drift av velferdsgoder og
jobber for bærekraftig utvikling.

Alle monner drar. Din gruppe kan bidra til å:

  • Danne et felles grunnlag for prinsippene som skal gjelde for 2030-kampanjen.
    Slik kan vi framstå som en samlet stemme med større mulighet for å bli hørt.
  • Skrive en tekst som introduserer deres syn på byutvikling generelt og
    kollektivtransport spesielt. Tekstene kan samles i et hefte, med en felles
    innledning.
  • Enes om en liste med felles, punktvise og konkrete krav til Oslo i år 2030.
    Dersom vi har tid og mulighet, kan denne lista presenteres før/under
    valgkampen.
  • Holde intern kommunikasjon (f.eks epost-liste) hvor gruppene kan holde
    hverandre oppdatert på aksjoner, markeringer eller arrangement. Dette blir et
    mobiliseringsverktøy slik at vi kan dra nytte av hverandres ressurser,
    mediekontakter etc.

Selv har vi følgende konkrete idéer til hva kampanjen kan innholde:

  • En brosjyre som går gjennom partienes uttalelser om kollektivtransport. Vi
    skal både gå gjennom partiprogrammene og hva de forskjellige partiene har
    stemt på i bystyret.
  • Varierte aksjoner på T-bane og trikk
  • Deltagelse i media, med egen organisering av debatter, politikergrill, osv.

Vi ønsker å understreke at dette ikke er et rent Planka Oslo-prosjekt hvor vi forventer
å styre utviklingen, men et samarbeidsprosjekt hvor alle deltagene har lik rett til
påvirkning.

Dere er herved invitert til et første planleggingsmøte og idémyldring på
Solidaritetshuset lørdag den 20. august klokken 13.00. Under følger forslag til
dagsorden. Her er det åpent for innspill.

Med kollektiv hilsen,
Planka Oslo

Se denne linken for KS-rapporten om befolkningsvekst og trafikkøkning

Forslag til dagsorden

  1. Velkommen! Presentasjon av kampanjeforslaget
  2. Valg av referent og ordstyrer
  3. Presentasjon av grupper/fremmøtte, en oppfordring til å svare på spørsmål i
    invitasjonen:
    Hvilke spørsmål ønsker dere at skal stilles før valget i september?
    Hvordan ser dere for dere Oslo i 2030?
  4. Idémyldring: Bidrag og ønsker til innhold i kampanjen.
  5. Kommunikasjonsstruktur og beslutningstakning
  6. Veien videre – når møtes vi neste gang
Legg til ekstern kalender…