SVENSKEHJELPEN GJENOPPSTÅR I 100 TONN HUMANITÆR INTERVENSJON TIL NORGE

Kunst i offentlige rom (KORO) og Traavik.Info har gleden av å invitere til åpning av kunstprosjektet YES/NO av Morten Traavik. Himeriksskvadronen spiller på åpningsseremonien.

[Bilde]

Humanitær intervensjon på larveføtter fra Sverige:
Fredag 23. september er det endelig verdenspremiere på et norsk-svensk kunst- og nødhjelpsprosjekt av et unikt format og med en lang og kontroversiell forhistorie: YES/NO av kunstner og regissør Morten Traavik. Den 100 tonn tunge installasjonen skal stilles ut på Palekaia ved siden av Operabygget midt i Oslo sentrum fra 23. september til 1. november og deretter flyttes til Sverige hvor den skal stå ut mai 2012.

YES/NO består av to 50 tonn tunge, identiske stridsvogner av modell Centurion som Traavik og KORO etter et langt og omfattende forarbeide har fått låne av det svenske militæret. Denne “svenskehjelpen” ble fraktet over Kjølen med spesialtransport for tre uker siden og males i disse dager om fra militærgrønt til FN-inspirert helhvitt med blå bokstaver. Stridsvognene skal siden stilles opp front mot front i kampstilling.

Traavik var gjennom hele 2010 tilknyttet Forsvarsmuseet på Akershus Festning som landets første tilknyttede ”Forsvarskunstner”. YES/NO skulle opprinnelig brukt tanks fra det norske Forsvaret og hatt åpning på Festningen allerede i 2010, men prosjektet ble stoppet etter påtrykk fra Forsvarsledelsen. Etter at verkets planlagte realisering på Akershus Festning ikke fant sted besluttet KORO seg for å ta produksjonsansvaret for dette kunstverket og flytte det ut i et sivilt offentlig rom.

Debattene rundt både Morten Traaviks stridsvognsprosjekt og hans tidligere kunstprosjekter anskueliggjør flere viktige problemstillinger i et minebelagt grenseland; mellom samfunnsinstitusjonelle normer og regler versus kunstens problematiserende og grenseoverskridende potensial.

Morten Traavik er en samfunnspolitisk orientert kunstner, internasjonalt anerkjent for kunstprosjekter som Miss Landmine Angola (2008) / Miss Landmine Cambodia (2009), Rock Steady North Korea (2010), Borderlines (2011) og Pimp My Aid Worker (2011). For kunstnerens egne betraktninger om YES/NO, dets forhistorie og utvidede klangbunn i kjølvannet av 22.juli, se vedlagt essay 17.08.11 og artikkel 27.05.10.
YES/NO produseres av Kunst i offentlige rom (KORO) ved URO (uteromsordningen), i samarbeid med Statens Försvarhistoriska Muséer (Stockholm) og Sveriges Försvarsfordonsmuseum Arsenalen (Strängnäs).

Legg til ekstern kalender…