Beyond Deception: Anna Genger, Tony Matelli, Hanne Grieg Hermansen og Lindsay Seers

Vi er glade for å kunne invitere til åpning av utstillingen Beyond Deception som inneholder verk av kunstnerne Anna Genger, Tony Matelli, Hanne Grieg Hermansen og Lindsay Seers.
Mange kunstnere har i de senere årene vektlagt representasjonskritikk, siden virkeligheten og alle dens mediale representasjoner er så mangetydige. Det er i vår postmoderne tid ikke lenger mulig å snakke om én virkelighet. Kunstnerne i denne utstillingen vender seg imidlertid bort fra denne diskursen og lar verkene i større grad lukke seg rundt sine egendefinerte univers, i en trygg forvissning om at siden alt kan være et synsbedrag, kan alt samtidig være virkelig. Alle verkene spiller på motsetninger mellom hva vi tror vi ser og hvordan vi kan forstå verkene. I utstillingen er dette perseptuelle skiftet et gjennomgangstema og blir en kontinuerlig prosess i betrakterens møte med verkene. De balanserer alle mellom hva du ser, og hva erfaringene dine tilsier at det skal være.

Lindsay Seers (f. 1966, Mauritius) skaper hendelser spesielt for kamera. Hun tilnærmer seg motivene sine gjennom konseptuelle undersøkelser preget av personlige referanser. Samtidig er Seers bokstavelig talt et kamera – munnens hulrom former kamerahuset, og leppene fungerer som lukker og blenderåpning. Den røde fargen som preger fotografiene skyldes at lyset har blitt filtret gjennom kinnene hennes. I hennes doble fotografier ser vi samme hendelse fotografert to ganger. Det ene fra fotografens posisjon og det andre tatt fra det avfotograferte motivets egen synsvinkel. Seers utfordrer på denne måten ideen om hvem som observerer hvem.

Tony Matellis (f. 1971, Chicago) skulpturer simulerer ugress som vokser ut fra sprekker i gulvet i gallerirommet. I virkeligheten er de skulpturer i bemalt bronse. Verkene kan leses som både virkelighet og en forestilling.

I Anna Gengers (f. 1978, Hamburg) malerier smelter tilsynelatende gjenkjennelige elementer som kroppsdeler, hår, planter, strenger og arkitektoniske deler sammen med konstruerte former, abstrakte overflater og mønstre. Genger insisterer på å billedliggjøre ytterpunktene av sitt eget imaginære rom gjennom maleriet. Når virkeligheten viker for fantasien får vi et innblikk i noe nytt, intenst og overraskende. Kunsten får på denne måten lov til å være en metafysisk flukt, samtidig som det forholder seg til at det stadig er et maleri.

Fotografier som har blitt forkastet på grunn av fotografiske feil er ofte utgangspunktet for Hanne Grieg Hermansens (f. 1984, Oslo) virkelighetstro tegninger. De tidkrevende tegningene blir som en forstening av det for lengst glemte fotografiet, og kan leses like komplekst som fossiler: De eksisterer på en og samme tid både som utdødd og som bevart, de er et avtrykk av et hulrom.

Dokumentasjon av verkene er tilgjengelig på forespørsel. For mer informasjon, kontakt Erik Steen eller Nina Paus på telefon 22 55 09 54 eller besøk www.eriksteen.no.

Legg til ekstern kalender…