ANALOGUE STORIES. Andreas Bunte og Melvin Moti.

[Bilde]

20. januar – 04. mars 2012

Åpning torsdag, 19. januar kl. 19:00

Utstillingen Analogue Stories presenterer to kunstnere hvis arbeid er knyttet til hverandre gjennom deres sterke interesse for historiske hendelser, uforklarlige vitenskapelige fenomener og de litterære presentasjonene av dem. Gjennom grundig forskning avdekker kunstnerne skulte dokumenter, gjenstander og annet materiale som utfolder og knytter sammen et sett av historier eller fenomener, som virker uferdige og uten sammenheng ved første øyekast. Det analoge filmkameraet blir et viktig verktøy i denne prosessen og en metafor for å visualisere de lagdelte og fantastiske historiene, som ifølge Melvin Moti, ofte eksisterer bare i vårt eget sinn, i vår egen private kino.

I utstillingen på Fotogalleriet, vil Melvin Moti (født 1977, bor og arbeider i Rotterdam) vise 35mm filmen The Prisoner`s Cinema (2008) og den fotografiske serien Biography of a Phantom (2004). The Prisoner´s Cinema refererer til et psykologisk fenomen som er beskrevet i nevrovitenskapen som visuelle hallusinasjoner som oppstår som en reaksjon ved langvarig visuell deprivasjon, for eksempel en fange som har vært innesperret i en mørk celle over en lengre periode. Hallusinasjonene i filmen tar form som geometriske lysformer som er tilsynelatende ”prosjektert” en håndstrekning unna personen. Moti forsøker å visualisere fenomenet og på denne måten rekonstruere sinnets indre kino.
I den fotografiske serien Biography of a Phantom oppsporer Melvin Moti observasjoner av en ånd ved navn Katie King, som dukket opp for første gang i det 19. århundre i Ohio, USA. Det sies at i de påfølgende 120 årene dukket ånden opp fra tid til annen i forskjellige andre land. I løpet av ett år samlet Moti alle fotodokumentene han kunne finne om Katie King og oppdaget at hun er den mest fotograferte ånden i spiritismens historie. Motis arbeid viser utvalgte bilder fra arkiver som hevder Katie Kings åndelige eksistens, i tillegg til Motis egne fotografier av steder hvor det sies at King viste seg.

I 16mm filmen The Garden of M. Lérétnac (2008), ser Andreas Bunte (født 1970, bor og arbeider i Berlin) nærmere på gamle analoge teknikker ved å lage Tableau vivant-aktige scener hvor grafiske elementer, små animerte prosesser og landskapsbilder har blitt satt sammen. Filmen reflekterer over det 19. århundrets idé om maskinfantasien (som f. eks. Edgar Allan Poes historie “The Domain of Arnheim”) og refererer samtidig til omdefineringen av skulpturparken som “Gesamtkunstwerk”. Andreas Bunte referer også til litterære beretninger som blant annet tekster av en greve ved navn Pückler-Muskau, hvis livs formål var å forvandle hans enorme eiendom om til en eventyrlig hage, som et levende maleri likt Claude Lorrain eller Nicolas Poussin. Ved å kombinere collage og skulpturelle elementer er Buntes film et lekent forsøk på å visualisere de fantastiske ideene til de visjonære forfatterne og oppfinnerne fra denne perioden.

[Bilde]

Legg til ekstern kalender…