William Eggleston - Before Color

[Bilde]

Peder Lund har gleden av å invitere til utstillingen William Eggleston – Before Color. Utstillingen viser 37 av Egglestons sort-hvitt fotografier fra 1960-tallet.

Eggelstons fotografier fra denne perioden har blitt viet lite fokus frem til nå, men de senere årene har interessen for hans sort-hvitt fotografier fra 1960-tallet vært mer fremtredende. Ved den retrospektive vandreutstillingen William Eggleston: Democratic Camera, Photographs and Videos 1961 – 2008 og i utstillingsboken med samme tittel, ble flere av hans sort-hvitt arbeider vist. Utstillingen åpnet i 2008 på Whitney Museum of American Art i New York og reiste siden videre til Haus der Kunst i Munchen, Corcoran Gallery of Art i Washington, D.C., Art Institute of Chicago og Los Angeles Museum of Contemporary Art. I 2010 ga Steidl ut boken William Eggleston – Before Color som utelukkende viser hans sort-hvitt fotografier fra 1960-tallet.

William Eggleston (1939) er født i Memphis, Tennessee. Som ung student oppdaget han Henry Cartier- Bressons fotografier i monografien The Decisive Moment, noe som ledet til hans interesse for fotografi. Særlig Cartier-Bressons valg av motiver og vinkler fascinerte Eggleston. Det var ikke det klassiske, amerikanske landskapsfotografiet som inspirerte ham, men nære omgivelser og hverdagslige objekter. Dette ble hans motiver, gjengitt med et tilsnitt av tilfeldighet som kommer til syne i både valg av perspektiver og ved den grovkornede snapshot-estetikken som preger hans tidlige arbeider.

Parallelt med sort-hvitt fotografi begynte Eggleston fra midten av 1960-tallet å arbeide og eksperimentere med farger. I 1966 påbegynte han det som skulle bli serien Los Alamos som besto av rundt 2200 fargefotografier da serien ble avsluttet i 1974. Det var med fargefotografi at Eggleston først og fremst skapte sitt karakteristiske uttrykk og banet vei for dets institusjonelle anerkjennelse. Utstillingen på Museum of Modern Art i New York i 1976 var museets første soloutstillingen som utelukkende viste fargefotografi og ble akkompagnert av boken William Eggleston’s guide skrevet av kuratoren John Szarkowski.

Egglestons bruk av printteknikken dye transfer har vært viktig for hans fotografiske uttrykk slik man best kjenner ham i dag. Hans fargeintense og mettede gjengivelser av dagligdagse omgivelser har vært hans karakteristikk og kjennetegn.

Utstillingen William Eggleston – Before Color på Peder Lund viser hvordan Eggleston allerede på 1960-tal- let langt på vei har funnet sin motivkrets. Hans måte å jobbe på og hans skildringer av omgivelsene har blitt betegnet som the democratic camera. Med motiver som beskriver tendensene i sørstatene i USA på 1960-tallet, presenterer Eggleston små glimt av hverdagsobjekter. Mennesker i sitt daglige virke, gjenstander og hus fra et samfunn som både er gjenkjennelig og merkverdig når vi får de presentert gjennom Egglestons kameralinse.

Legg til ekstern kalender…