Filmrulltorsdag: Måker (1991) og filmprat med Vibeke Løkkeberg og Ove Solum

Filmprat med regissør Vibeke Løkkeberg og Ove Solum, før visning av Løkkebergs Måker fra 1991!

[Bilde]

Vibeke Løkkeberg har vært en av de mest synlige aktørene i norsk film helt siden 1960-tallet. Først som skuespiller i en rekke av hennes daværende ektemann, Pål Løkkebergs, filmer, men ble i løpet av 70-tallet vel så viktig bak kamera. Løperjenten fra 1981 skildrer den brutale etterkrigsvirkeligheten fra lille Kamillas ståsted. Denne filmen vant kritikerprisen i Haugesund samme år, og kom i 1995 med på UNESCOs liste over de 15 mest betydningsfulle filmene fra Norge. Hun har nylig vært aktuell med filmen Gazas tårer, og står også bak en rekke bøker.

Men det har tidvis stormet rundt Løkkeberg, og hun har måttet tåle hard kritikk fra publikum. I 1986 laget hun det svært ambisiøse prosjektet Hud, som viser sjebnen til en ung kvinne på et lite sted på vestlandet rundt århundreskiftet i all sin grusomhet. Hun blir med barn utenfor ekteskap og får møte bygdedyrets vrede. Det er i det hele en gripende skildring, men for å bruke hennes egne ord “var ikke Norge rede for den type film”. Mange hadde som hadde ønsket seg lett underholdning stemplet Løkkebergs produksjoner som overdrevent elitistiske og uten ønske om å nå et bredt publikum, og slik var en myte født.

Da hun fem år senere kom med filmen Måker var dommen på mange måter falt på forhånd. Filmen ble slaktet fra de aller fleste hold, og det har siden hersket en slags konsensus om den. Men det er likevel noe som skurrer. For det første, det er svært få som har sett filmen, og dermed svært få som egentlig har grunnlag til å uttale seg. For det andre, noen av de få som så filmen dengang uten forutinntakelser, kritikerne på filmfestivalen i Los Angeles i 1991, gav filmen strålende kritikker i LA Times. Marie Kristiansen vant også en ungdomsoscar for sin rolle i filmen, og hvor mange nordmenn har egentlig gjort det? Det kan virke som at nokså mange faktisk har dømt filmen uten å ha gitt den et forsøk, og kanskje til og med uten å ha sett den i det hele tatt. I tillegg har dagens unge aldri hatt noen mulighet til å gjøre seg opp sin egen mening om filmen, da den ikke har vært mulig å se, og har derfor vært henstilt til deres foreldres, og andre voksnes, ikke nødvendigvis opplyste meninger om den. Vi ønsker å gi folk en mulighet til nettopp å gjøre seg opp sin egen mening, og kanskje gjøre noe i retning av den som kan vise seg å være en historisk urett mot den.

Måker handler om en skipsrederfamilie i det tidlige 1900-tallet, som må klare seg på bar bakke etter en konkurs. Familien leier et sommerhus nede ved havet, der den tuberkuløse faren håper å redde familien ved å selge datterens fiolin, som han mener er en ekte Stradivarius. Datterens kunst må ofres for en gjenvinning av familiens livsstil og økonomi. Løkkeberg var sterkt inspirert av Anton Tsjekhov som tittelen antyder. Filmen viser temaet som har fulgt regissørens filmkarriere; barnet som havnet i kryssilden mellom det uskyldige og det grådige.

Vi i Cinema Neuf har også den glede å annonsere at Løkkeberg selv vil være til stede under visningen, så det bør være mulig å stille noen spørsmål. I tillegg får vi besøk av professor Ove Solum, som er ekspert på norsk film.

Måker. Regi: Vibeke Løkkeberg, Norge, 1991. Manus: Vibeke Løkkeberg. Foto: Paul Rene Roestad. Musikk: Ørnulf Boye Hansen. Medv: Helge Jordal, Vibeke Løkkeberg, Tonje Kleive Kristiansen, Marie Kleive Kristiansen, Helga Urdal, Marius Krogh m.fl. Norsk tale, utekstet. 35mm, farger, 1 t 50 min.

Om redaksjonen “Frem fra glemselen”:

Fra Nasjonalbibliotekets rikholdige arkiv, har vi håndplukket ut spennende norske filmer som aldri har blitt utgitt på DVD. Cinema Neuf ønsker å presentere filmperler som har ligget for lenge i støvet, og som fortjener et nytt publikum. Dette er en unik sjanse til å se noe av den glemte nasjonale filmarven!

Legg til ekstern kalender…