SoundSpecific:OSLO

[Bilde]

Soundseeing i din egen by!

Opplev byen på en uhørt måte når Bendik Giske (sax) og Natasha Barrett (live elektronikk) tar deg med på en uvanlig tur i Oslos underlyder. Tusen mennesker passerer daglig gjennom vestinngangen til Nasjonalteaterets togstasjon uten å legge merke til at de står midt i Arne Eggens lydskulptur. Veldig få mennesker, derimot, har stått inn i stasjonens underjordiske grotter.Det ene rommet er offentlig, det andre er hemmelig. I SoundSpecific:Oslo blir de til instrumenter og opptrer i samspill med Giske og Barrett. Samme kveld flyttes rommene inn i Ny Musikks lokaler på Grønland for en oppsummerende mash-up av dagens rommusikk.

Se flere bilder på www.nymusikk.no!

Turtider:

kl.14-16 Oppmøte Nationalteateret togstasjon Inngang: Drammensveien/Parkveien.

kl.18 Konklusjonskonsert og forfriskninger hos Ny Musikk, Platousgt. 18

Arrangementet er et samarbeid mellom Bendik Giske og Ny Musikk og støtte av Oslo Kommune.

FRI ENTRE

Om utøvere

[Bilde]

Bendik Giske (f. 1982) har fartstid som jazzmusiker, og har de senere år jobbet mye med elektronisk- og samtidsmusikk. Samarbeidet med Ny Musikk strekker seg tilbake til Giskes bestillingsverk “In Deep” under Grønland Kammermusikkfestival 2011. I tiden som Brooklyn-basert rakk han å samarbeide med kunstarenaer som New Museum, og MoMa PS1 samt konsertscener Santo’s Party House, alt i New York. Tidligere har han mottatt priser i Spania og Belgia med jazztrioen Listen og spilt med musikere fra Arve Henriksen til Pat Metheny. Giskes seneste opptredener inkluderer solokonsert på Edison Ballroom på Times Square i New York i samarbeid med Sculpture Center.

[Bilde]

Natasha Barrett er freelance-komponist og utøver. Hun arbeider med musikk, forskning og kreativ bruk av lyd. Hennes produksjon spenner fra instrumental og elektronisk konsertkomposisjon til lydkunst, lydarkitektoniske og interaktive installasjoner og samarbeidsprosjekter med eksperimentelle designere og vitenskapsfolk. De romlig-musikalske mulighetene i lyd står sentralt i hennes arbeid, og i de siste ti årene har dette medført forskning på og bruk av ambisoni, akustikk og 3D-lyd. Nylige prosjekter har gjort bruk av vitenskapelige data og geologiske prosesser i lydkunst; romlig komposisjon for hemisfæriske høyttalermatriser; eksotiske tekniskker for forsterking og elektronisk bearbeiding av akustiske instrumenter; og hennes tredje installasjonsprosjekt med arkitekt-designer-gruppen Ocean. Barrett tok sin master- og PhD-grad i komposisjon i England. Begge gradene ble finansiert av humaniora-seksjonen i British Academy. Siden 1999 har Norge vært hennes base for internasjonalt arbeid med komposisjon og forskning.Barretts verker framføres og bestilles i hele verden og har mottatt mange priser, den viktigste er kanskje Nordisk Råds Musikkpris i 2006. Blant installasjonene hennes kan nevnes et stort arbeid for Kunst i offentlige rom i Norge.

[Bilde]

Medvirkende:

Knut Bry – Foto/dokumentasjon

Heloisa Amaral – Kurator/konsept

Kurt Hermansen – Lys

Ketil Gutvik – Produsent

Christian Obermayer – Lydtekniker

Legg til ekstern kalender…