Jeg vet at du er der Mattias Härenstam - Kunstnerforbundet

Mattias Härenstam – Jeg vet at du er der
12 april – 6 mai. Åpning 12 april kl 18

Kunstnerforbundet
Kjeld Stubs gate 3, 0160 Oslo

www.kunstnerforbundet.no
www.mattiasharenstam.com

“Midtveges fram i gonga gjennom livet eg fann meg att i tjukke, svarte skogen, i vilska fór eg langt frå rette vegen. Korleis den ville, tette skog var laga, ulendt og kronglut, det er vondt å skildre, for berre tanken vekkjer opp at redsla..”

Så begynner det episke diktet Den guddommlege komedie av Dante Alighieri (nynorsk oversetting: Magnus Ulleland). Dante går seg vill i skogen, treffer poeten Vergil som ledsager ham gjennom helvetet. Etterhvert kommer de på nytt til en skog – denne gang med en slags menneskelige trær som viser seg å være selvmorderne som på denne måten bestraffes. Også Mattias Härenstams skulpturer på utstillingen i Kunstnerforbundet er sammensmeltninger av menneskekropper og trær. Men der Dantes “selvmorder-trær” står dypt rotet i middelalderns Italia, befinner Härenstams skulpturer i en annen tid og et annet sted: Velkjente elementer fra IKEA-møbler og borgelig hjeminnreding referer til nåtidens skandinaviske velferdsstat . I så måte knytter “Jeg vet at du er der” ann til installasjonen “Den ukjente konsumentens dagbok”, som Härenstam viste på UKS i 2008 og Høstutstillingen i 2010. Der ble vi ført gjennom en lang gang av furupanel med surrealistiske og groteske trereliefer. Nå står vi midt i en “skog” av treskulpturer. Til tross for sin monumentale størrelse har de en sår intimitet, fulle av nitidig inskårne detaljer og virker som utskudd av et særeget personlig univers. Et gjennomgående element i Härenstams kunstnerskap er en undersøkelse av bruddpunktene hvor kontrollen går tapt og det underliggende kaoset bryter frem. Enten på et samfunnsplan som i utstillingen på Akershus Kunstsenter forrige år da Palme-mordet fremsto som et plutselig svart hull mitt i det velkontrollerte folkehjemmet eller mer privat som i videon “Portrait of a smiling man”(vist bl.a. på Vårutstillingen, Fotogalleriet i 2011). Videoen viser hvordan en skuespiller prøver å holde et stivt smil så lenge som mulig og smilet etterhvert forvandles til en alt groteskere grimase av muskelkramper. I et intervju med Power Ekroth sier Härenstam følgende som avsluttning: (…) et tilbakevendende tema er behovet av kontroll og en interesse i de situasjoner da den brister. Bortenfor det ligger redseln for misslykkelse og det påfølgende fallet ned i en udefinert avgrunn. “Å holde masken til en hver pris” og hva det virkelig koster at gjøre nettopp det. For meg er det ikke kun et psykologisk og eksistensiell tilstand, men like mye en politisk rammebetingelse.

Mattias Härenstam (f. 1971 i Gøteborg) bor og arbeider i Oslo og Berlin, med skulptur, installasjoner og video. Blant senere utstillningar kan nevnes separatutstillninger på Galleri 54, Gøteborg, 2012, Akershus Kunstsenter og Tidens Krav i 2011, Skånes Konstförening, Malmø (2009), Galleri UKS (2008) og gruppeutstillninger som InsideOut Step2 – Latest trends in Western Videoart, White Box Museum of Art, Beijing (2011), OK Video FLESH, National Gallery of Indonesia, Jakarta (2011), Forårsudstillingen, Kunsthal Charlottenborg, Köpenhamn (2010), II Baltic Biennale of Contemporary Art, St Petersburg (2010), ”NOMAD”, Brügge (2009).

Samtidig med utstillingen publiseres en katalog, “Failure”, som foruten intervjuet med Power Ekroth inneholder en DVD med flere av Härenstams senere videoverker.

Utstillingen er støttet av Statens utstillingsstipend og prosjektet av Vederlagsfondet, Norsk Kulturråd og Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse.

Legg til ekstern kalender…