Velkommen til juliåpning med Karl Erik Harr, Sidsel Hanum og Konrad Mehus!

Karl Erik HarrEn reise i min kunst.

I sommer får vi et nytt møte med årstidene over Nordland slik landsdelen framstår med isnende kulde, åpne havstykker i uvær, mørketid og sommerlys. 1971 var første gangen Harr brakte sine karakteristiske skildringer inn i galleriet, da med originaltegningene til “Markens Grøde” av Knut Hamsun. Månedens visning omfatter et 30-talls oljemalerier laget de siste to årene. Harrs arbeider er innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Nord Norsk Kunstmuseum og Tronheim Kunstmuseum. Han er ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.

Sidsel Hanum

Hanums kunstneriske produksjon har vært en viktig faktor i framveksten av et markant og retningsgivende fagmiljø for keramikk. I 2010 ble hun tildelt BKH’s Kunsthåndverkpris. Objektene som hun vant med – ovale beholdere – danner kjernen i hennes utforskning av form og funksjon i materialet porselen. I prosjektet i vindussalen inngår flere monumentale kar hvor ikke bare omfanget har økt, nye materialer og praksisformer er også introdusert. Hanum har lagt bak seg et arbeidsopphold i Danang, Vietnam, hvor hun har videreført sine ferdigheter innen keramikk til lokale typer marmor. Her har det handlet om å bevege seg inn i steinens gitte masse og hente fram et indre og ytre volum – underlagt et reservert språk med klare fakta som er den løpende linjen som beveger seg gjennom hele Hanums virke.

Konrad MehusForteljaren Konrad Mehus.

I 1974 laga Mehus “Dinnertime”, eit objekt sett saman av eit krystallglas og ein gaffel. Det blir rekna som eit ikon for si tid. Det illustrerer på ein svært tydeleg måte utviklinga innafor kunsthandverket i etterkrigstida. Smykka hans har ofte hatt ein klår brodd mot konvensjonane og verdiane som rår i gullsmedbransjen, og difor har dei fått ein viktig funksjon i etableringa av ei ny forståing av kva smykke kan vera. Med sølv som (hovud)materiale og smykke som medium fortel han historier med sosialt innhald og politisk snert. Historiene kan også vera av meir personleg art. Serien “Bill.mrk. to rom og kjøkken 1956” med miniatyrskildringar av tidstypiske 1950-tals interiør, symboliserer gjenreisinga etter krigen der bustadar til alle stod sentralt. Mehus knyter band mellom kunst og kvardag og kunst og liv. Band som blir ytterlegare styrkt ved at smykka kan brukast, sjølv om bruksfunksjonen er underordna kunstnarleg idé og uttrykk.


Utstillingsperiode: 5.- 30. juli.

Galleriet holder åpent gjennom hele sommeren.


[Bilde]
Karl Erik Harr

Legg til ekstern kalender…