Kunstikit # 5 - Bergen

Det blir visninger, musikk og debatt

[Bilde]

Finalen av Kunstikit blir of course på hjemmebane i Bergen!
9 & 10 november inntar Kunstikit, Den Nationale Scene (Teaterkjelleren), Impulssenteret og Chagall!

Det blir visninger, musikk og debatt!

På programmet i Bergen:

Fredag 9 november

Impulssenteret/Chagall

19.00
Sara Bruteig Olsen og Mari Kvien Brunvoll
Kristina Junittila og Ingvill Fossheim
thud! moving endangered spaces
Susanne Irene Fjørtoft Teaterparken

DNS

20.30
Gillian Carson
Livestock
Tore Vagn Lid/Transiteatret- Bergen
Haugen Produksjoner
Preston & Uthaug
Mariano Pignatiello Teaterparken

Der vil være pause på 5-10 min mellom noen av visningene

Impulssenteret/Chagall

23.30
Kunstisizer Trio
Dj Kit I

Lørdag 10 november

Impulssenteret/Chagall

12.30
Kurt Johannessen
Ann-Christin Berg Kongsness
13.00-15.00
Debatt
Innledere: Eivind Haugland, Charlotte Myrbråten og Leo Preston.
Ordstyrer: Tore Vagn Lid.
Panel: Innledere og kunstnere fra Kunstikit og Kunsthuset Wrap.
Scenens rolle i den nye scenekunsten – hvem forvalter den, hvem besøker den, og hva skjer før man kommer dit?

15.00 Pause

Impulssenteret/Chagall

16.00
Datadans
Kompani Krapp
Kompani Krapp og Hans Kristian Senneseth
Gerd Kaisa Vorren
Kramarkivet
Per Erik Wahlslag
Pål Louis Kaupang Rasmussen

18.15 Pause

DNS

19.00
Bembo Davies/Sabrina Giampetrone – Institute for Non-toxic Propaganda
Karen Eide Bøen & Eva Pfitzenmaier – lang sang produksjoner
Astrid Elisabeth Hofstad
Eirihn Keuer
Mariano Pignatiello Teaterparken
Lise Risom Olsen – NONcompany
Heine Avdal og Yukiko Shinozaki

Der vil være pause på 5-10 min mellom noen av visningene

Impulssenteret/Chagall

22.00 Fest!
Konsert med Mari Kvien Brunvoll
Dj I kit you not

[Bilde]

Se under for mer informasjon om kunstnerne

Heine Avdal og Yukiko Shinozaki
Yukiko Shinozaki’s work focuses on internal complexities and contradictions of the body. The process of transformation takes an important role in her movement vocabulary: through subtle shifts and manipulations, familiar actions slowly transform into an unfamiliar realm/landscape. She considers artistic collaborations as an important factor in her work and she consciously integrates coincidental elements that arrive in encounters with different artists and situations. She mainly works in an intuitive way, yet she is also fascinated by something beyond her imagination.

When making performances, Heine Røsdal Avdal starts from a non-hierarchical view on all elements involved. People, space and objects are seen as intermediate places where information is being collected, stored and re-materialised.
In recent projects he questions how spatial conventions affect the way we experience and move through private/public spaces. Considering people’s preconceptions of spatial conventions and through slight shifts and manipulations, he searches for unexpected intersections between different components of a space.
In this context, Avdal also questions how technology is being used in acquiring new meanings and perceptions on the human body and on our daily surroundings.

Kurt Johannessen
“Kurt Johannessen har ein markant posisjon i norsk samtidskunst og arbeider i eit vidt internasjonalt felt. I snart tretti år har verksemda hans hovudsakleg vore knytt til performance og «artist’s books», men han har heile tida uttrykt seg gjennom eit mangfald av medium – og særleg teikning”.
(Frå Intervju med Kurt Johannessen, Frode Sandvik)

Lise Risom Olsen- NONcompany
The group consists of artists with different backgrounds from theatre, performance art, music and visual art. We are a dynamic group in the way that we invite other artists to our projects, from fields that we want to explore or dig deeper into.
In our projects we have collaborated with actors, performers, musicians, writers, singers, filmmakers, photographers, designers and many others.

Tore Vagn Lid/Transiteatret-Bergen
Transiteatret-Bergen arbeider i skjæringspunktet mellom musikk og teater med utviklingen av et samtidsorientert og kritisk eksperimentelt teater. Tt-B utgjør en kjerne av kunstnere – et stabilt kunstnerisk produksjonsteam av regissør, lyd-, lys- og videodesignere, scenograf, dramaturg(er), skuespillere, musikere, sceneaktører osv – som samarbeider med utgangspunkt i Tore Vagn Lids stykker og/eller konsepter.

Ann-Christin Berg Kongsness
Ann-Christin Berg Kongsness er frilans dansekunstner med base i Oslo. Lanserer nettsida framtidsdans.no i oktober 2012, der dansekunstnere deler tanker/refleksjoner rundt sitt kunstneriske arbeid. Arrangerer høsten 2012 andre sesongen av det sjangeroverskridende visningskonseptet Anti-Loop hver onsdag kveld på Tøyenkontoret og er involvert i Goldfish Project; ukentlige klasser i spontankomposisjon. Aktuell med Vrangforestilling i desember 2012. Jobber solo og i samarbeid med andre vrange sjeler.

Anne Katrine Haugen og Liv Hanne Haugen – Haugen produksjoner
Haugen Produksjoner ble stiftet i 2003 av søstrene Liv Hanne og Anne Katrine Haugen i forbindelse med deres felles forestilling ”Søstre”. Siden da har de initiert hver sine forestillinger, men alltid i nært samarbeid med hverandre.
Liv Hanne og Anne Katrine har begge sin danseutdanning fra London Contemporary Dance School og etter endt utdanning jobbet de med forskjellige kompanier i Belgia og Nederland, før de flyttet nordover igjen. AK i 1998, LH i 2009.
Liv Hanne er interessert i gråsoner både mellom uttrykk og form, noe som har ført til tette samarbeid med sangere, musikere og installasjonskunstnere, Målet er å finne ett felles uttrykk som transenderer det opprinnelige. Dokumentarisme og fiksjon, opprørstrang og abstrakt dans, samt en sterk forankring i nordnorsk identitet og tilhørighet er noen av stikkordene for hennes kunstneriske motivasjon. Etter mange år ute i Europa ønsker hun nå Europa velkommen til Tromsø, og inviterer dermed ofte utenlandske kunstnere inn i prosjektene hennes.
Anne Katrine har de siste årene fokusert på møtepunkter mellom kunst og essens, sjamanisme og uttrykk, noe som har ført til en utforskning av teaterrommet også utenfor black boxen. Hun har rettet arbeidet sitt mot barn og unge, så vel som voksne. Arbeidsprosessene er inkluderende og gir de involverte kunstnere stort spillerom for å utvikle eget arbeid, inni helheten. Humor og selvironi, improvisasjon og søken etter en ultimat opplevelse av frihet er noe av motivasjonen i hennes kunstneriske virke.
Improvisasjon som metode og form er et viktig redskap i utformingen av Haugen Produksjoner sitt arbeid. De er alltid åpne og interessert i nye samarbeider og møter, og er glad for samarbeidet med Kunstikit.

Astrid Elisabeth Hofstad
Astrid Elisabeth Hofstad er frilans danser med base i Bergen. Hun har utdanning fra danselinjen ved Bårdar Akademiet og er nåværende student ved Universitetet i Bergen innen helsefremmende arbeid. Med utgangspunkt i jazzdans har hun koreografert for studentdansekompaniet Terpsichore siden det ble stiftet i 2010.
Frilans danser, hovedområde jazz og moderne.

Bembo Davies/Sabrina Giampetrone – Institute for Non-toxic Propaganda
Sabrina Giampetrone: actor / director started with theatre in Rome, and later graduated in Bachelor of Theatre Studies in Aix en Provence. She cut her teeth as an actor in productions of French classics with theatre groups around the country, before becoming drawn to contemporary writing. Her four-year collaboration with the Begat Theater Company, opened a whole new approach, that of street theatre. She became their director in collective creations; the proximity of the audience of all ages as well as “the offensiveness” of theatre in public spaces being two aspects of this experience that have echoed in her artistic approach. She has staged adaptations and pieces built from improvisations as well as massive choral works. Along with her various artistic collaborations, she created her own company, The Compagnie des Accès. For her latest creation, she wrote and directed "The Most Excellent and Lamentable Tragedy of Juliet. " – based upon Shakespeare, she created a post-mortem Juliet speaking and interrogating “la question amoureuse”.
In her spare time she dances the tango and practices Tai Chi Chuan and shiatsu.

Bembo Davies er teaterkunstner. Han mistenker at Nord-Europa ennå ikke har kommet seg etter Svartedauden, og han har slåss med vårt kronisk, kollektivt Post-traumatisk stress-syndrom siden 1990. Overbevist om at teaterets menneskelige redskap er for verdifullt til å forbli underholding, søker Davies å skape katartiske menneskelige møter (ofte utover teaterkunstens tradisjonelle rammer.)
Gjennom 30 år i Norge, har han frontet et vidt spekter av teaterprosjekter : bl.a. Vondt i språket, Kjerringa mot staven, Min 10. kalabass, Fisketeater, Future Protection Agency, BÅS, Kvikkunst, Last Car on Earth, Extracting Enthusiasm in the Age of Crisis og sist, The Grand Opening, et ‘human rite’ knyttet til vår alles opphav…
Bembo ble utdannet hos National Theatre School of Canada, men har siden fått med seg solide doser motgift bl.a. som maraton julebukk utøver på Newfoundland;
Sabrina har jobbet med gateteater. De traff hverandre i Bergen…

Eirihn Keuer
Eirihn Keuer er utdannet ved universitetet i St.Petersburg (2004).
Hun bor i Finnmark og jobber med undervisning, koreografi og er utøvende dansekunstner. Ønsker å lage/produsere egne ting, som har en nær relasjon til det “vanlige mennesket”, sammen med lys, lyd og tekst.

Eva Mahler Uthaug/Leo Preston
I’m an adventurer and teller of stories rather than an actor, director, filmmaker or musician as such. I like to think of my work as a form of social commentary.
A friend of mine once told me he thought that “Social Commentator” gave associations to a more passive type of work than mine. However, I like to think that a good commentator can bring new insight to a situation and enable people to see things from inspiring and challenging perspectives. A good social commentator, like myself, needs to know what life is like beyond the beaten track, (s)he needs to experiment.
Following my instincts, rather than any strategic career path, I have moved between geographies and artistic disciplines – open, curious and often at risk. This has become my work, shared with audiences through my music, film, and most significantly my theatre pieces. The theatre provides a setting where I can present my observations and stories through a direct and personal meeting with the audience, using which ever medium expresses a given point most satisfactorily. My artistry is not in the mastery of a particular instrument or trade, but in the creative, dramaturgic assembly of material that I collect through adventure, research and collaboration.
Poetry is also a word that describes what I do.

Gillian Carson
Gillian Carson is a visual artist. She works with performance, text and sculpture. Carson has a theatre background, a bachelar from Edinburgh College of Art in Scotland, and a master from Kunsthøgskolen in Bergen, Norway.
Gillian is interested in – and deals with contemporary social norms in her work.

Ingvill Fossheim
Ingvill Fossheim er scenograf og kostymetegner. Hun jobber med performativ og visuell kunst. Ingvill har en mastergrad i scenografi fra Central St Martins College of Art and Design og en bachelorgrad i scenografi og kostymedesign fra Rose Bruford College, begge i London, UK.
Kristina Junttila
Kristina er performancekunstner, regissør og pedagog og jobber innenfor Live Art. Hun konstruerer hendelser og forestillinger hvor ulike former for deltagelse kan forekomme, på steder som i en frisørsalong, på et gamlehjem eller i galleriet. Kristina er utdannet teaterkunstner fra kunstakademiet i Åbo, Finland og har en master i performancekunst fra Teaterhøgskolen i Helsingfors. www.kristinajunttila.com

Karen Eide Bøen & Eva Pfitzenmaier – lang sang produksjoner
Eva Pfitzenmaier er vokalist, komponist og performer. Bosatt i Bergen, studerte musikk på konservatoriet i Amsterdam.
Som utøvende musiker og vokalist jobber hun med solo-prosjektet By The Waterhole, og er en del av bandet Krachmacher, bl.a. Hun skriver musikk til scenekunst og kort- og kunstfilmer, og har jobbet tett sammen med dansere i diverse prosjekter i Nederland og Norge. Hennes siste samarbeid med koreograf Karen Eide Bøen, dansefilmen “Glow Motion”, ble bl.a. vist på Filmfestivalen i Haugesund, International Dance Festival Reykjavik, Danscamdanse Belgium, International Festival for Videodance Uruguay.
Karen Eide Bøen danser, improviserer, koreograferer. Bøen er utdannet ved Laban Centre i London og jobber frilans med samtidsdans, teater og dansefilm. Medlem av scenekunstkollektivene Who’s Johnny? (London/Skandinavia) og Kramarkivet (Bergen), der hun i 2012 medvirker i flere prosjekter. Danset/koreograferte i kortfilmen “Glow Motion” av Pfitzenmaier (2011).

Kompani Krapp & Hans Kristian Senneseth
kompani krapp er et profesjonelt scenekunstkompani som ble startet i 2006 av skuespillerne Kristine Nordby Simonsen og Beate Bednar. Kristine og Beate har sin skuespillerutdannelse fra The Russian Academy of Theatre Arts – GITIS. De har begge erfaring fra tidligere produksjoner og har jobbet sammen på en rekke oppsetninger, både som skuespillere og som regissører.
Med sitt særegne undergrunnsteater og sceniske, popkulturelle univers, ønsker krapp å utforske forskjellige sider av scenekunsten. Med blanding av nyskrevet dramatikk og ulike kunstformer, skaper kompaniet sitt helt unike uttrykk. kompani krapp samarbeider med og knytter til seg ulike kunstnere fra produksjon til produksjon.

Hans Kristian Senneseth er musiker, kunstner og forfatter fra Bergen. Han jobber blant annet med redesign, elektronisk kunst og støymusikk. I 2008 startet han plateselskapet Twilight Luggage sammen med Andreas Brandal. Han har gitt ut flere album med ulike band, blant andre Nullpluss og Lupus Golem, og som ene halvdel av duoen Brandal/Senneseth. I 2012 har han blant annet laget scenografi til kortfilmen “Her er ingen begravet” av Kompani Krapp. I november vil han holde en workshop og vise en installasjon under Piksel-festivalen i Bergen.

Kramarkivet
Kramarkivet er et nyetablert Bergensbasert scenekunst-kollektiv som arbeider sjangeroverskridende innenfor det frie scenekunstfeltet.
Kollektivet er interessert i det som ligger i skjæringspunktet mellom ulike former for scenekunst og benytter dokumentarisk materiale og strukturererte improvisasjoner i sin arbeidsprosess.
 Kramarkivet sitt KunstiKit prosjekt undersøker hvordan vi måler oss selv og hverandre.
“På en skala fra 1 til ti” fremføres av Magnhild Krog, Harald Veland, Signhild Meen Wærsted og Line Malvik.

Per Erik Walslag
Per Erik Walslag er 59 år ung og har over 25 års erfaring fra over 90 prosjekter i Trondheim innen klassisk ballett, samtidsdans, andre danseformer, teater, performance, scenografi og kortfilm. I de siste årene har hovedfokus vært på å starte og drive Ildfuglen ballettskole og å gjennomføre en Nordisk Mastergrad i danseforskning. Been there, done that, har plænty fancy T-skjorter og plass til mange flere. (Trondheim)

Pål Louis Kaupang Rasmussen
Pål Louis’ reise i teaterets verden startet da han ble medlem i revy gruppen, Norna Revyen. Denne teaterformen farget starten av hans teatralske liv. Med dramalinje på videregående fikk han øynene opp for flere former. Når han startet studiene ved LASALLE College of the Arts (Kunsthøyskolen i Singapore), fortsatte han å forme interessen for andre former som klassiske teaterstykker og ekspertimentelle stykker basert på manus-/teater-utvikling. Pål Louis har spilt i og utforsket de aller fleste stiler og former innen teateret. Alt fra klassiske tragedier, til post dramatiske komedier. Etter fullført studier ble Pål igjen i Singapore et år, for å fortsette sin eksponering til asiatiske former og teknikker. Nå har Pål flyttet tilbake til Bergen, Norge der han grunnla Teater AIYOH! sammen med tre andre teateraktører med bakgrunn fra Asia. Pål Louis har nettopp kommet hjem fra en 2 uker lang workshop på Bali, der han studerte Balinesisk dans, og Balinesisk maskebruk.
Teater AIYOH! :
Teater AIYOH! ble grunnlagt den 22.10.2011. Formålet til ”Teater AIYOH!” er å bruke grunnleggerenes felles bakgrunn fra Sør-Øst Asia til å skape spennende og levende kunst og kultur i Norden. ”Fra Sør-Øst Asia vil vi bringe erfaringer, mentaliteten, teaterformer, maskebruk, tradisjoner, estetikk og filosofi, og fusjonere det med det skandinaviske. Teater AIYOH! planlegger en produksjon i høsten 2012; KUNSTiKIT.

Sara Bruteig Olsen/Mari Kvien Brunvoll
Sara Bruteig Olsen jobber tverrkunsterisk innenfor scenekunst. Kropp,
musikalitet og stemningsrom er avgjørende elementer i hennes arbeid.
Hun har også jobbet med tekst både til scene samt uavhengig av den.
Arbeidsvirksomheten består i sin helhet av produksjon, instruksjon,
regi og uttøvende arbeid.
Mari gikk ut fra Jazzlinjen på Griegakademiet i Bergen i 2010. Hun bruker stemmen både som bass, trommer, tekstformidler og som abstrakte lydlandskap ved hjelp av elektroniske hjelpemidler som sampler og effektbokser. I tillegg liker hun å vide ut uttrykket med strenginstrumenter som kalimba og zither, bjeller og andre perkusjonsinstrumenter.
Kvien Brunvoll har vært aktiv med sine solokonserter for vokal/elektronikk de siste fem årene, og har spilt konserter i store deler av Europa og India. Hun er også tidvis aktiv i tverrkunstneriske prosjekter som installasjons- og performancekunstprosjekter.

Susanne Irene Fjørtoft
Susanne jobber som scenograf og scenekunstner og arbeider i ulike konstellasjoner. Hun er en del av LIVESTOCK og har nylig blitt involvert i Happy Gorilla Dance Company ved siden av å ta oppdrag som scenograf hovedsaklig i det frie scenekunstfeltet.

thud! moving endangered spaces
Dansekunstnar Mai Veronica Lykke Robles Thorseth alias “thud! moving endangered spaces” jobbar med tverrfagleg danseinstallasjon.
Gjer også offentlege danse – improvisasjonar, meint som politiske demonstrasjonar for blant anna miljøsaker ho gjerne vil belyse.
Lagar arbeid for små born, i tilegg til arbeid for vaksne.
Arbeidar gjennom danseinstallasjonar med truga stadar (både fysiske stadar, situasjonar og hendingar), i offentlege rom og som regel i utradisjonelle scenerom.
Er oppteken av tema som stille, multiplisitet, arkitektur, rasisme, skilnad, kjønn, urfolk, samfunn, kjærleik og rom.

Datadans
Trine Saltermark har produsert egne danseverk siden 1994, og turnert hovedsaklig i Nord Norge og Barents området. Utdannet ved The Laban centre og har jobbet både som koreograf, danser og laget videoscenografi, også til andre koreografer. Siden 2000 har jeg utforsket koblingen dans- video og data – i egne verk og i tverrkunstneriske produksjoner. Liker å jobbe med andre kunstnere fra ulike kunstfelt – det trigger tanker og forløser nye ideer.
I tematikken har fokus vært på mellommenneskelige relasjoner – mennesket relasjon/inngripen i naturen – som av og til slår tilbake på mennesket – og menneskets møte med framtidsrettede tekniske løsninger (- er nok en trekkie..) Men budskapene – det jeg vil formidle/belyse er ofte presentert i subtil symbolikk. Jobber i spenningen mellom det visuelt estetiske og det konkrete fysiske.

LIVESTOCK
Susanne Irene Fjørtoft er scenograf med sitt liv og virke i Bergen mens Tijmen Legemaate forsker på konflikt som strategi i scenekunst i Nederland. Erik Ebert tar oppdrag som skuespiller og danser i København, mens Hanna Barfod lager forestilling om bryllup i tillegg til å arrangere sitt eget i Langesund. De er fire kunstnere med ulikt syn på livet som skal bruke hver sin komponent i kunstikit til å skape et individuelt segment av et verk som i siste ende skal smeltes sammen til en visning i løpet av fire dager. Ved siden av alt dette er de også kompaniet LIVESTOCK.

Legg til ekstern kalender…