Læreplanen i norsk revideres. Hva betyr det for din undervisning?

Ny læreplan i norsk iverksettes høsten 2013. Meld deg på seminar og få ryddig og oppdatert informasjon om endringene i høringsforslaget, faglige foredrag om reviderte læreplanmål og mulighet til å diskutere og kommentere endringene med kolleger og fagfolk.

Revidert læreplan for norskfaget

Orientering om endringer i KDs høringsforslag. Christian Bjerke, leder av revisjonsgruppa.
• Faglig diskusjon og kommentarer fra deltagerne
• ”Hovedområdet Skriftlig kommunikasjon og skriving som grunnleggende ferdighet” Et av hovedmålene for revisjonen var å tydeliggjøre progresjonen i skriveopplæringa.
Hvilke endringer er foreslått og hvilke konsekvenser må disse få for undervisninga?
Ingrid Metliaas, rådgiver, Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning
• «Retorikk og muntlig kommunikasjon (kun Bergen og Oslo)
I høringsforslaget skal elevene allerede etter 10.trinn gjenkjenne retoriske appellformer og argumentasjonsmåter. På videregående skal elevene nå bruke kunnskap om retorikk i egne muntlige tekster. Faglig påfyll og praktiske tips. Jonas Bakken, førsteamanuensis, UIO
• Kultur og litteratur. Lesing av skjønnlitteratur i revidert plan (kun Trondheim)
De tematiske motsetningsparene (helt/antihelt..) er fjernet fra kompetansemålene etter 10.trinn og i VGS er ”det moderne prosjektet” erstattet med ”realistisk tradisjon”. Hvilken plass får skjønnlitteraturen i revidert plan og hvilke konsekvenser endringene får dette for litteratursyn og undervisning? Lars Fodstad, førsteamanuensis, NTNU

Legg til ekstern kalender…