Magnhild Opdøl, Camilla Skibrek og Tone Berg Størseth

Utstillingene kan leses som tre uavhengige prosjekter, men vi kan også finne overlappende problemstillinger. Tema vi møter er tilstedeværelse, tidsaspektet i en kunstnerisk handling, naturen som referanse og grunnlagsmateriale, – og ikke minst forskning i ulik materialitet.

Magnhild Opdøl – Picnic with Death

I utstillingen Picnic with Death viser Magnhild Opdøl arbeider inspirert av det poetiske i døden. Sammen med detaljerte blyanttegninger inkluderer Opdøls praksis skulptur, fotografi, video og installasjon.

Ett av verkene som vises er ett utvalg arbeider fra det pågående prosjekt We’re afraid to go home in the dark. Der forandrer Opdøl ‘vintagepostkort´ av hjortedyr ved å tegne ut bakgrunnen og detaljer i bildene med svart tusj, og isolerer dermed bildet av dyret, gjør dag til natt, og forteller tilsynelatende den samme historien gjentatte ganger. De er intime arbeider som formidler stillheten, hjortens forventning og den intime roen i skogen. Som om de er forberedt på å forlate naturen og gå inn i en mørk, ukjent fremtid. Her representerer hjorten alle dyr. Den har i seg den søte Bambi, den kan være ett trofé eller sørge for klær og mat, den kan sees som både vill og tam, den har eleganse, og vokser seg gjennom stadier fra en usikker kalv til en monumental bukk.

Noen arbeider i utstillingen formidler ett øyeblikk av stillhet, en følelse av å gå glipp av noe som har skjedd, og bli fanget i øyeblikket etter. Du er i skogen, hører noe bak deg, men før du får snudd deg er det borte, og alt du ser er den tomme skogen, kanskje en grein som skjelver som ett spor etter det som var der.

Opdøls arbeider vekker både avsky og fascinasjon der hun sirlig avdekker naturens råskap og spenningen mellom en ekstatisk kjødelighet i objektene og en behersket og kontrollert hånd i tegningen, noe som gjør hennes prosjekt til en opplevelse som skjerper sansene.

Magnhild Opdøl (f.1980) har en MFA fra National College of Art and Design, Dublin, i tillegg til studier ved Nordiska Konstskolan i Kokkola, Finland. Opdøl har en rekke separatutstillinger bak seg både nasjonalt og internasjonalt, bl.a. Kunstmuseet KUBE, Tegnerforbundet, Galway Arts Centre, Haugesund Billedgalleri og Butler Gallery, Kilkenny. Hun mottok i 2012 en Artists Residency i Fire Station Artists Studios, Dublin og er aktuell med utstillinger i Galleri LNM, Buskerud Kunstsenter og Agder Kunstsenter i 2014.

Tone Berg Størseth – There´s Nobody Living Who Couldn´t Stand All Afternoon In Front of a Waterfall

I hold my breath and then count to three
On and on, outworn. It must be five hundred degrees

Dear Life, you felt so close tonight.

Tone Berg Størseth arbeider hovedsakelig med tegning, men tidvis også skulptur, installasjon og tekst. Utstillingen There´s Nobody Living Who Couldn´t Stand All Afternoon In Front of a Waterfall presenterer en serie monumentale tusjtegninger og en treskulptur som skildrer ulike øvelser og ritualer som allerede har pågått, og som reflekterer rundt vår oppfattelse av tilstedeværelse, tid og rom.

Innenfor strenge, selvpålagte rammer har hun latt arbeidene utvikle seg som en organisk prosess, og i kontrast til strengheten i arbeidsformen har et poetisk resultat trådt frem. Verkene kan leses som abstrakte portretter der arbeidsprosessen har fungert som en plattform for historiefortelling.

Tone Berg Størseth (f.1985) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og China Art Academy, og har de siste årene gjort prosjekter ved blant annet 0047, Sørlandsutstillingen, One Night Only, Galleri KHM og Holodeck. Hun er også en del av kunstnerkollektivet Oi Brenda. I 2014 er hun aktuell med utstilling på Nordnorsk Kunstnersenter.

Camilla Skibrek – Beauty Sleep

Camilla Skibrek gikk ut av Kunstakademiet i 2012 med avgangsutstillingen Licking My Way Through Wood. I dette prosjektet ble materialitet satt opp mot tid og tilstedeværelse, og den kunstneriske handlingen ble diskutert opp mot meningsinnhold.

I hennes nye utstilling Beauty Sleep henter Skibrek inspirasjon fra 1800-tallets poeter, og gjennom fotografi, skulptur og installasjon reflekterer hun på poetisk og sobert vis omkring forgjengelighet som tilstand.

Skibrek anvender i flere arbeider marmor som utgangspunkt og metafor. Gjennom det bearbeidede og balanserte uttrykket aner vi en underliggende dualitet mellom det forknytte og tøylede på en side, satt opp mot det frie, vektløse og forførende.

Utstillingen presenterer fire skulpturer og tre fotografi. Dette er Skibreks første separatutstilling.

Legg til ekstern kalender…