Utstillinger med Book&Hedén, Øivind Brune og Gunvor Nervold Antonsen

[Bilde]

Book & Hedén,“Hotellnotater 1982 – 2012” – Overlyssalen
Materialet til “Hotellnotater 1982-2012” er hentet fra Book & Hedéns arkiv av fotografier fra en rekke hotell i perioden 1982 – 2012. På hvert nytt hotell har de fotografert kunstverket på veggen, et maleri, en reproduksjon av et maleri eller et fotografi og deretter utsikten fra hotellrommets vindu. Dette har resultert i flere hundre fotografier tatt med det kameraet som var tilgjengelig. Utstillingen utspiller seg i overlyssalen på Kunstnerforbundet, som er blitt rekonstruert i denne anledning. ”Kunstnerforbundets overlyssal er et utstillingsrom hvor historiens vingeslag har trengt inn i veggene. Det fremstår som normen for et godt utstillingsrom for kunst.” (Book & Hedén)
Veggene i utstillingen er malt i to mellommørke farger, og de innrammede fotografiene (inkjet prints, uten glass) henger tett, noe i stil med de historiske hengningene på Kunstnerforbundet. Noen enkle møbler er utplassert i rommet, en sittegruppe med kurvstoler, et sidebord og et rundt bord. Møblene er malt i en mellombrun farge. ”Vi tenker oss installasjonen som en modell. Vi vil fremkalle det forgangne for å bearbeide det.”

[Bilde]

Øivind Brunes utstilling i vindussalen tar for seg hans senere fargetresnitt. Utstillingen presenterer 5 av de i alt 6 betydelige tresnittseriene som Brune produserte mellom 1990 og 2010.
Strendene (1990), Fjellene (1990), Kafé i solnedgang (1996), Friluftsmannen (1998), Stuperen (1999). Joggeren (2006). Det vises også to tidligere silketrykk med studier av geometriske figurer fra 70-tallet, som er med som en referanse til hans tidligere arbeider.
Referansen til 70-tallets geometriske studier er ikke tilfeldig. Impulsene fra disse bildene er tydelige i den formale scenografien i fortellingene fra virkeligheten 20 år senere.
Motivgruppene i Øivind Brunes serier danner en omfattende og sammenhengende billedsyklus som gir plass til skildringer av vår isolasjon i vår private verden. De viser ensomhetens sinn – bilder med en trist humor. Selv sier han det slik i en tidligere katalog: ”De er ikke realistiske i den forstand at de for eksempel refererer til konkret sted, tid og belysning. Stranden vil gjerne for et moderne bymenneske forbindes med ferie og det gode liv. Men mine strandbilder er kanskje mer sinnbilder enn bilder, og særlig optimistiske tror jeg ikke de er.”

[Bilde]

Gunvor Nervold Antonsens utstilling “Spring Burial” består av tekstile montasjer, treskulpturer, funnede og samlede objekter, monotypier, maleri og tegning, samt et 71 minutter langt lydverk.
Store, fysiske formater veksler med mindre formater i en helhetlig romlig, visuell og materiell komposisjon. Nervold Antonsen arbeider etter en idé om å skape visuelle sykluser og komposisjoner der tematikk knyttet til eksistensielle spørsmål forenes med materialitet. De eksistensielle temaene kan referere både til menneskelige og materielle egenskaper. Hun er opptatt av kunstens flerstemte, urene uttrykk, mange identiteter og prosessens imperative tilstand.

Utstillingene står til og med søndag 27. oktober.

Facebook-event.

Legg til ekstern kalender…