Velkommen til åpning: Book & Hedén, Øivind Brune og Gunvor Nervold Antonsen

Book & Hedén
Hotellnotater 1982 – 2012
Materialet til «Hotellnotater 1982-2012» er hentet fra Book & Hedéns arkiv av fotografier fra en rekke hotell i perioden 1982–2012. På hvert nytt hotell har de fotografert kunstverket på veggen, et maleri, en reproduksjon av et maleri eller et fotografi og deretter utsikten fra hotellrommets vindu. Utstillingen utspiller seg i overlyssalen som er blitt rekonstruert i denne anledning. ”Vi tenker oss installasjonen som en modell. Vi vil fremkalle det forgangne for å bearbeide det.”. I denne utstillingen kan man si at det opprettes en dialog med Kunstnerforbundet som sosialt og historisk rom. Noen av de oppfatninger om kunst som utgjør kunstlivets konsensus, undersøkes. I hotellserien blir spørsmålet om individuell signatur, ”personal authorship” satt spørsmålstegn ved. Prosjektet kan også oppfattes som en pseudoetnografisk undersøkelse og er ment å danne utgangspunkt for de mest varierte refleksjoner omkring uventede samband mellom kunst og utsikt, idé og fakta, maleri og fotografi, drøm og virkelighet, kunstverkets imaginære rom og verdens materialitet, samt relasjonen mellom den anonyme kuratoren/hotelleieren og den ofte anonyme opphavsmannen til hotellkunstverket.

Øivind Brune
Brunes utstilling i Vindussalen tar for seg fargetresnitt produsert mellom 1990 og 2010. Motivgruppene i Brunes serier danner en omfattende og sammenhengende billedsyklus som gir plass til skildringer av vår isolasjon i vår private verden. Disse gruppene er: «Strendene», «Fjellene», «Kafé i solnedgang», «Friluftsmannen», «Stuperen» og «Joggeren». Det vises også to tidligere silketrykk med studier av geometriske figurer fra 70-tallet som er med som referanse til hans tidligere arbeider. Med serienes variasjoner rundt et virkelighetsnært innhold, fastholder Øivind Brune en narrativ poetikk. I grafikken undersøker han den intime og eksistensielle gjenkjennelsen som er nødvendig for dialog og knytter en rik fortellende billedtradisjon til vår samtidskunsts pluralistiske og konseptuelle praksis.

Gunvor Nervold Antonsen
Spring Burial
Antonsens utstilling består av tekstile montasjer, treskulpturer, funnede og samlede objekter, monotypier, maleri og tegning, samt et 71 minutter langt lydverk. Hun er opptatt av kunstens flerstemte, urene uttrykk, mange identiteter og prosessens imperative tilstand. Tittelen «Spring Burial» er en metafor som kan romme ytterpunkter og motsatser i handlingsforløp omkring eksistens. Den omhandler avhengighetsforhold og motsetningsforhold i ”den store sammenhengen” mellom menneske, bevissthet, natur og syklus. Tiden mellom vitalitet og død kan også speile den kunstneriske prosessen der kunstens objekter er levende idet de er under arbeid og tilblivelse, men fryses i en endelig presentasjon. Til mange av verkene hører historier. Historiene er tilgjengelige i lydverket «Det mekaniske åndedrett» som åpner opp ulike privatmytologiske rom. Tittelen betegner de mekanismer som inngår i utveksling av oksygen og karbondioksid mellom en levende organisme og dens omgivelser. To motsatser som alltid er gjensidig avhengig av hverandre.

Legg til ekstern kalender…